Veelgestelde vragen

Wij hebben de veelgestelde vragen over de premie, wijzigingen en onze verzekeringen voor u op een rij gezet. Zo vindt u snel antwoord op uw vraag.

Veelgestelde vragen Alle veelgestelde vragen
  • Tot wanneer kan ik mijn verzekering wijzigen?

    Wanneer u bij ons wilt opzeggen, doet u dit vóór 1 januari 2017. Wanneer u een wijziging in uw aanvullende of tandartsverzekering wilt doorgeven, doet u dit uiterlijk vóór 1 februari 2017. Ook uw vrijwillige eigen risico kunt u wijzigen tot 1 februari 2017. U kunt deze wijziging telefonisch doorgeven of via ons contactformulier, maar uiteraard ook via MijnONVZ of de ONVZ app.

  • Krijg ik korting als ik mijn premie niet per maand betaal?

    Wij bieden 0,5 %, 1%, en 2% korting wanneer u uw premie respectievelijk per kwartaal, halfjaar of jaar betaalt.

  • Ik betaal met een jaarpremie. Nu moet ik ook alvast premie betalen voor mijn zoon of dochter die gedurende het jaar 18 jaar wordt. Klopt dit?

    Ja, dit klopt. Met een jaarpremie betaalt u de premie voor het hele jaar vooruit. Hier krijgt u dan ook de korting over. Wanneer u het bedrag voor uw zoon of dochter echt niet vooruit wil betalen, passen wij de betaaltermijn van de premie voor u aan. Hierdoor wordt de korting op uw premie wel lager.

    Wijzigt u de verzekering van uw kind vanaf het bereiken van de volwassen leeftijd, dan krijgt u het deel van de te veel betaalde premie natuurlijk terug.

  • Ik wil graag een aanvullende verzekering bij jullie afsluiten. Hanteren jullie wachttijden voordat ik gebruik kan maken van de dekking?

    Nee, ONVZ werkt niet met wachttijden. Als u bij ons een aanvullende verzekering afsluit, dan gaat deze per 1 januari in. Per deze datum maakt u ook aanspraak op de dekking vanuit uw aanvullende verzekering.

  • Bij welke aanvullende verzekeringen worden er gezondheidsvragen gesteld?

    Iedereen kan bij ONVZ Zorgverzekeraar een basisverzekering afsluiten. Dat geldt ook voor de drie aanvullende verzekeringen die wij bieden, namelijk de Startfit, Extrafit en Benfit. Daarnaast kan iedereen ook gebruikmaken van de tandartsverzekering Tandfit A en onze buitenlandverzekering Wereldfit.

    Gezondheidsvragen worden alleen gesteld bij aanvraag voor onze 3 excellente pakketten (Optifit, Topfit en Superfit) en onze 3 meest uitgebreide aanvullende tandartsverzekeringen (Tandfit B, C en D). Deze vragen gelden voor nieuwe verzekerden en voor huidige verzekerden die deze pakketten willen aanvragen.

    Een uitgebreide toelichting op de gezondheidsvragen vindt u hier.

  • Waarom stellen we gezondheidsvragen bij onze excellente pakketten?

    Onze excellente verzekeringen bieden heel uitgebreide dekkingen. Om ervoor te zorgen dat de premie voor deze verzekeringen ook in de toekomst betaalbaar blijft voor onze verzekerden, moeten we zeker weten dat bij het afsluiten niet al vaststaat dat van die dekking gebruik zal worden gemaakt. Hiermee maken we een onderscheid tussen voorziene en onvoorziene kosten.

    Een uitgebreide toelichting op de gezondheidsvragen vindt u hier.

  • Waarom stijgt de premie van de basisverzekering?

    De stijging van de premie van de basisverzekering heeft een aantal oorzaken:

    • Vergrijzing; meer ouderen betekent een toename van zorg
    • Vergoeding van nieuwe, dure geneesmiddelen
    • Hogere kosten voor wijkverpleging
    • Uitbreiding van de basisverzekering

    Bekijk hier hoe uw premie is opgebouwd.

  • Als ik per 1 januari naar jullie overstap, zeggen jullie dan automatisch mijn huidige verzekering op?

    Ja, wij maken gebruik van de overstapservice en zeggen de basisverzekering bij uw huidige verzekeraar standaard voor u op. U kunt tijdens uw verzekeringsaanvraag bij ons zelf aangeven of u wij ook uw aanvullende verzekering voor u op moeten zeggen. Zo heeft u er zelf geen omkijken naar.

  • Als ik per 1 januari naar jullie overstap en ik bedenk mij, kan ik dan nog opzeggen?

    Bij het aangaan van een verzekering heeft de verzekeringnemer een bedenktijd van 14 dagen. De verzekeringnemer kan de verzekering schriftelijk opzeggen binnen 14 dagen nadat wij het polisblad hebben verstuurd, of, als dat later is, binnen 14 dagen nadat hij het bewijs van de basisverzekering (het polisblad) heeft ontvangen. Als u binnen de bedenktijd opzegt, betekent dit dat de verzekering nooit heeft bestaan. Hierdoor bestaat er geen aanspraak op dekking.

Heeft u vragen?

Tel 030 639 62 22

Ma-vrij08.30 - 21.00 uur

Contact

Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik hier voor meer informatie X Sluit deze melding