Inloggen MijnONVZ

Buitenland en uw zorgverzekering

Veelgestelde vragen over uw zorgverzekering in het Buitenland

Buitenland en uw zorgverzekering Alle veelgestelde vragen
  • Hoe declareer ik buitenlandse nota’s

    Een aantal zorgverleners in België en Duitsland kan de kosten rechtstreeks bij ONVZ declareren. Wilt u weten welke dit zijn? Neem dan contact op met de ONVZ ZorgConsulent. In andere gevallen moet u de zorg in het buitenland eerst zelf betalen. U kunt deze kosten vervolgens bij ons declareren.

    Buitenlandse nota’s

    Om uw buitenlandnota’s snel te kunnen verwerken, is het belangrijk dat deze de volgende gegevens bevatten:

    • Naam en geboortedatum van de verzekerde voor wie de kosten zijn gemaakt
    • Naam van de behandelaar en zijn/haar specialisme
    • Notadatum
    • Behandeldatum
    • Specificaties van behandelingen/onderzoeken en voor welke medische indicatie
    • Bij levering van geneesmiddelen, per geneesmiddel
      - naam middel
      - aantal geleverde stuks
      - aantal geleverde mg/ml
      - de prijs

    Stuur met uw nota mee:

    • Alle originele recepten en verwijsbrieven
    • Bij opname: het medisch rapport of behandelverslag

    Let op: De nota moet in het Nederlands, Engels, Duits, Frans of Spaans zijn opgesteld. Is dit niet het geval, dan kunnen wij u vragen om een vertaling, eventueel door een beëdigd tolk of vertaalbureau. De kosten zijn dan voor eigen rekening. ONVZ betaalt geen voorschotnota’s.

    Een deel van buitenlandse nota’s wordt handmatig verwerkt en een deel automatisch. Het kan daardoor voorkomen dat uw ingediende nota’s niet tegelijkertijd worden verwerkt. In MijnONVZ kunt u altijd de status van uw ingediende nota’s bekijken. Wij streven ernaar om uw nota(‘s) binnen tien werkdagen af te handelen. De afhandeling van buitenlandse nota’s heeft echter soms een langere verwerkingstijd.

    Declareren kan online via MijnONVZ, mobiel via de ONVZ app of per post met het Declaratieformulier. Vergeet hierbij niet deel A 'Buitenlandse kosten' in te vullen. Declaraties per post kunt u sturen naar ONVZ, Postbus 27, 3990 DA Houten. Om privacyredenen kunt u dit desgewenst sturen ter attentie van de medisch adviseur.

  • Is mijn ONVZ zorgpas alleen geldig in het ziekenhuis of ook bij andere zorgverleners?

    U kunt uw ONVZ zorgpas/Europese Zorgverzekeringkaart (European Health Insurance Card/EHIC) ook bij andere zorgverleners gebruiken. Het kan zijn dat sommige zorgverleners niet met de EHIC willen werken. U kunt de nota’s dan achteraf bij ons declareren. Eventuele eigen bijdragen moet u in eerste instantie ook zelf te betalen. Wij raden u aan om ook een reisverzekering inclusief medische kosten af te sluiten.

  • Europese verzekeringskaart gebruiken

    Met de Europese Zorgverzekeringkaart/European Health Insurance Card (EHIC) hebben verzekerden in het buitenland, in geval van ziekte of een ongeval recht op medische zorg die op dat moment noodzakelijk is. De Europese Zorgverzekeringkaart/European Health Insurance Card (EHIC) dekt geen medische kosten wanneer u naar een ander land reist met het doel om een behandeling te ondergaan.

    De Europese Zorgverzekeringkaart/European Health Insurance Card (EHIC)  is geldig in de EU/EER-landen, in Zwitserland en in Australië. Voor Australië geldt dat het verblijf dan korter moet zijn dan één jaar. De Europese Zorgverzekeringkaart/European Health Insurance Card (EHIC) is niet geldig in: Andorra, Monaco, de Kanaaleilanden, Man, San Marino en Vaticaanstad.

    De Europese Zorgverzekeringkaart/European Health Insurance Card (EHIC) geeft U recht op vergoeding volgens de regelgeving van het land waarin u verblijft. De aanspraak op zorg kan afwijken van de regelgeving in Nederland.

    In sommige gevallen kan het zijn dat zorgverleners niet willen werken met de Europese Zorgverzekeringkaart/European Health Insurance Card (EHIC). U kunt de nota’s dan achteraf bij ons declareren. Eventuele eigen bijdragen moet u in eerste instantie ook zelf te betalen. Wij raden u aan om ook een reisverzekering inclusief medische kosten af te sluiten.

    Bij acute opname in een buitenlands ziekenhuis neemt u direct contact op met de 24-uurs dienst van de ONVZ Zorgassistance via 088 668 97 67. Het telefoonnummer staat op de achterkant van uw ONVZ-pas.

  • Europese verzekeringskaart geldig

    De Europese Zorgverzekeringskaart (European Health Insurance Card/EHIC) is geldig in de EU/EER-landen, Zwitserland en Australië. Voor Australië geldt dat het verblijf korter moet zijn dan één jaar.

  • Vallen buitenlandnota's ook onder het verplichte eigen risico?

    Ja, buitenlandnota's vallen ook onder het verplichte eigen risico.
    Met uitzondering van de nota’s van:

    • de huisarts
    • verloskundige zorg
    • kraamzorg 
    • hulpmiddelen in bruikleen
  • Welk pasje meenemen

    Dit is afhankelijk van het land waar u naar toe gaat.

    Gaat u naar een EU/EER-land, Zwitserland of Australië, neemt u dan uw ONVZ zorgpas incl. Europese Zorgverzekeringskaart (European Health Insurance Card/EHIC) mee. De Europese Zorgverzekeringskaart (European Health Insurance Card/EHIC) geeft recht op vergoeding volgens de wetgeving van het land van verblijf. De kosten voor de zorg hoeft u niet eerst zelf te betalen. Het verplicht eigen risico is dan niet van toepassing.

    Gaat u zonder uw ONVZ zorgpas incl. Europese Zorgverzekeringskaart (European Health Insurance Card/EHIC) naar het buitenland, dan moet u de kosten van medische zorg ter plaatse voldoen; u kunt deze achteraf bij ons declareren. De vergoeding is naar Nederlandse maatstaven en alleen van toepassing voor behandelingen die in Nederland gedekt zouden zijn. Bewaar altijd alle originele rekeningen, voorschriften en kwitanties.

    Gaat u naar een land waarmee Nederland een verdrag heeft gesloten (Bosnië-Herzegovina, Kaap-Verdië, Kroatië, Macedonië, Marokko, Montenegro, Servië, Tunesië, Turkije) dan ontvangt u op verzoek het verdragsformulier 111. Het verdragsformulier 111 geeft bij spoedeisende hulp recht op vergoeding volgens de wetgeving van het land van verblijf. De kosten voor de zorg hoeft u niet eerst zelf te betalen. Het verplicht eigen risico is dan niet van toepassing. Om het verdragsformulier 111 aan te vragen, moet u contact opnemen met ons Service Center. Het Service Center is telefonisch bereikbaar op werkdagen van 8.30-17.30 uur via het telefoonnummer 030 639 62 22.

    U kunt er voor kiezen om de kosten van medische zorg ter plaatse te voldoen en deze achteraf bij ons declareren. De vergoeding is naar Nederlandse maatstaven en alleen van toepassing voor behandelingen die in Nederland gedekt zouden zijn. Bewaar altijd alle originele rekeningen, voorschriften en kwitanties.

    Gaat u naar een ander land? Neemt u dan in ieder geval uw ONVZ zorgpas incl. Europese Zorgverzekeringskaart (European Health Insurance Card/EHIC) mee. Op deze pas staat op de achterkant het telefoonnummer van de 24 uurs dienst van de ONVZ Zorgassistance 088 668 97 67. Neemt u bij acute opname in een buitenlands ziekenhuis direct contact op met deze 24-uurs dienst.

    Wij raden u aan om ook een reisverzekering inclusief medische kosten af te sluiten. 

  • Hoe lang is de Europese verzekeringskaart geldig?

    De einddatum van de Europese Zorgverzekeringskaart (European Health Insurance Card/EHIC) staat onderaan de ONVZ Zorgpas.

    Stopt uw basisverzekering vóór de einddatum van de EHIC, dan vervalt ook de EHIC op de einddatum van de basisverzekering.

  • Moet ik mijn ONVZ zorgpas meenemen naar het buitenland?

    U bent niet verplicht om de ONVZ zorgpas mee te nemen naar het buitenland. Maar als u de nieuwe ONVZ zorgpas inclusief Europese Zorgverzekeringkaart / EHIC meeneemt, hoeft u de kosten voor zorg niet eerst zelf te betalen in de landen waar de EHIC geldig is. U kunt de zorgkosten ook zelf bij ons declareren.

    De Europese Zorgverzekeringkaart / EHIC is geldig in EU/EER-landen, Zwitserland en Australië. Voor Australië geldt dat het verblijf korter moet zijn dan één jaar.

    Bij acute opname in een buitenlands ziekenhuis neemt u direct contact op met de 24-uurs dienst van de ONVZ Zorgassistance via 088 668 97 67. Het telefoonnummer staat op de achterkant van uw ONVZ zorgpas.

  • Heb ik werelddekking?

    Ja, er is sprake van werelddekking voor behandelingen die in Nederland gedekt zouden zijn.

    Voor de Basisverzekering is de vergoeding maximaal het in Nederland geldende tarief.

    Heeft u een aanvullende verzekering Wereldfit, raadpleeg dan de polisvoorwaarden voor eventuele uitgebreidere dekking.

    Neem bij acute opname in een buitenlands ziekenhuis altijd contact op met de 24-uurs dienst van de ONVZ Zorgassistance via 088 668 97 67. Het telefoonnummer staat ook op de achterkant van uw ONVZ zorgpas.

Heeft u vragen?

Tel 030 639 62 22

Ma-vrij08.30 - 21.00 uur

Za09.00 - 13.00 uur
Contact

Zorgverzekeringen

Uw gezondheid is onze zorg. Met uitgebreide vergoedingen, aantrekkelijke premies en persoonlijke service.

Zorgverzekeringen >
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik hier voor meer informatie X Sluit deze melding