Inloggen MijnONVZ

Ontspanning

Regelmatig en goed ontspannen is een voorwaarde voor een goede gezondheid. De boog kan immers niet altijd gespannen zijn. Hoe mensen zich ontspannen verschilt per persoon, en de effecten van ontspanning op gezondheid zijn dan ook uiteenlopend. In het algemeen kan worden gezegd dat ontspanning herstel bevordert en energie levert voor toekomstige inspanning.

Mensen die zich ontspannen, werken (bewust of onbewust) aan hun eigen herstel en bevorderen zo hun gezondheid. Dat kan in de vorm van actieve ontspanning zoals meditatie, lichaamsbeweging of ritmische ademhalingsoefeningen, of passieve ontspanning zoals luisteren naar muziek. Bij ontspanning gaat het ten eerste om het afbouwen van de actuele spanning; de emotionele en fysiologische reacties, die zijn ontstaan als gevolg van mentale inspanning. Ten tweede gaat het bij ontspanning om het opbouwen van nieuwe energie voor alles wat later op de planning staat. Al deze voorbeelden van ontspanning kunnen bijdragen aan het vervullen van de acute herstelbehoefte. Tegelijkertijd is duidelijk dat de gezondheidseffecten van deze voorbeelden verschillend zijn.

Lachen is gezond! Niet alleen omdat het vaak gebeurt in een sociale omgeving, maar het heeft ook een fysiologische reden. Tijdens het lachen zorgt de ademhaling voor meer zuurstof in het brein. Dit maakt allerlei hormonen vrij die een positieve weerslag hebben op ons immuunsysteem. Daarnaast vindt er tijdens het lachen een ontspanning van de spieren plaats.

Hoe zorg je voor genoeg ontspanning?

Hoewel voldoende en goede ontspanning van essentieel belang is voor ieders gezondheid zijn er nauwelijks praktische normen of richtlijnen voor de hoeveelheid en kwaliteit van ontspanning die nodig is voor het behouden van een goede gezondheid. De belangrijkste reden hiervoor is dat stress- en ontspanningsprocessen sterk individueel bepaald zijn. Zo kan de een zich beter ontspannen dan de ander, en zich dus sneller en beter herstellen. De ander gaat weer effectiever om met stress waardoor hij minder spanning opbouwt en dus minder herstelbehoefte heeft. Verder hebben mensen zichzelf uiteenlopende methodes eigengemaakt om zich te ontspannen, met ieder zijn eigen specifieke gezondheidseffecten. Voor ontspanning kan dan ook niet, zoals bij bewegen (aantal minuten per dag en de intensiteit) of bij voeding (calorieën, voedingsstoffen en maaltijdmomenten per dag) eenvoudig aangeven worden hoe lang en hoe diep de ontspanning moet zijn. Dit alles maakt het dus lastig om eenduidige richtlijnen voor ontspanning te geven. Wat altijd geldt, is dat mensen zich regelmatig en goed moeten ontspannen om de batterijen weer volledig op te laden.

Resultaten verbeteren op het gebied van:

Heeft u vragen?

Tel 030 639 62 22

Ma-vrij08.30 - 21.00 uur

Contact

Zorgverzekeringen

Uw gezondheid is onze zorg. Met uitgebreide vergoedingen, aantrekkelijke premies en persoonlijke service.

Zorgverzekeringen >

Blijf op de hoogte

Word fan van ONVZ Zorgverzekeraar op Facebook en blijf op de hoogte!

Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik hier voor meer informatie X Sluit deze melding