Inloggen MijnONVZ

Voeding

Voeding speelt een belangrijke rol bij de gezondheid van mensen. Zo is er een duidelijke relatie tussen voeding en overgewicht. In het algemeen geldt een gevarieerd eetpatroon met weinig verzadigd vet en volop groente en fruit als gezond. Het totale gezondheidsverlies door ongezonde voeding is vergelijkbaar met het gezondheidsverlies door roken.

Hoe eet je gezond?

In de Richtlijnen Goede Voeding (RGV) van de Gezondheidsraad (2011) staan de volgende adviezen voor de gehele bevolking als onderdeel van een gezonde leefwijze:

  • Zorg voor een gevarieerde voeding.
  • Zorg dagelijks voor voldoende lichaamsbeweging.
  • Gebruik dagelijks ruim groente, fruit en volkoren graanproducten.
  • Eet regelmatig (vette) vis.
  • Gebruik zo weinig mogelijk producten met een hoog gehalte aan verzadigde vetzuren.
  • Beperk frequent gebruik van voedingsmiddelen en dranken met gemakkelijk vergistbare suikers en/of met een hoog gehalte aan voedingszuren.
  • Beperk de inname van keukenzout.
  • Bij alcoholgebruik: wees matig.

Deze adviezen kunnen worden vertaald in de volgende kwantitatieve streefwaarden:

  • Gebruik dagelijks 150-200 gram groente en 200 gram fruit.
  • Gebruik dagelijks voeding met 30-40 gram vezels, met name afkomstig van groente, fruit en volkoren graanproducten.
  • Gebruik per week 2 porties vis (à 100-150 gram), waarvan ten minste een portie vette vis.
  • Beperk het gebruik van verzadigde vetzuren tot minder dan 10 energieprocent .
  • Beperk het gebruik van voedingsmiddelen en dranken met gemakkelijk vergistbare suikers en dranken met een hoog gehalte aan voedingszuren tot 7 eet/drinkmomenten per dag (inclusief hoofdmaaltijden).
  • Beperk de inname van keukenzout tot maximaal 6 gram per dag.
  • Indien men alcoholische drank gebruikt, beperk dit dan tot 2 standaardglazen (mannen) of 1 standaardglas (vrouwen) per dag.

Naast deze richtlijnen is ook het eetmoment van belang. De Gezondheidsraad adviseert het gebruik van voedingsmiddelen en dranken te beperken tot 7 eet/drinkmomenten per dag (inclusief de hoofdmaaltijden). Deze richtlijn komt in de praktijk neer op naast de 3 hoofdmaaltijden en maximaal 4 keer iets tussendoor eten en/of drinken. Hierbij worden water, koffie en thee zonder suiker, en melk buiten beschouwing gelaten.

Resultaten verbeteren op het gebied van:

Heeft u vragen?

Tel 030 639 62 22

Ma-vrij08.30 - 21.00 uur

Za09.00 - 13.00 uur
Contact

Zorgverzekeringen

Uw gezondheid is onze zorg. Met uitgebreide vergoedingen, aantrekkelijke premies en persoonlijke service.

Zorgverzekeringen >

Blijf op de hoogte

Word fan van ONVZ Zorgverzekeraar op Facebook en blijf op de hoogte!

Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik hier voor meer informatie X Sluit deze melding