Inloggen MijnONVZ

Waarom mislukt 92 procent van de goede voornemens?

Waarom mislukt 92 procent van de goede voornemens? En hoe komt u bij de 8 procent die wél slaagt? De beste slagingstips volgens de wetenschap.

Heeft u goede voornemens voor 2015? Dan bent u in goed gezelschap! In 2013 begon maar liefst vier van de vijf Nederlanders het jaar met een goed voornemen, volgens onderzoek van het ING economisch bureau. 38 procent van de goede voornemens is te scharen onder afvallen. Gewichtsverlies is daarmee veruit het populairste goede voornemen.
Maar hoe groot is de kans dat u uw goede voornemen ook daadwerkelijk haalt? We willen u de moed niet ontnemen natuurlijk, maar de vooruitzichten zijn niet zo goed. Slechts 8 procent van de mensen rondt zijn goede voornemen met succes af. 92 procent faalt dus. Een kwart van de mensen haalt überhaupt het eind van de eerste week niet, blijkt uit onderzoek van de University of Scranton. 

Waarom mislukken goede voornemens?

Volgens Stanford-psycholoog Kelly McGonigal mislukken goede voornemens omdat mensen ze kiezen op basis van ‘wat moet’. Ze moeten van zichzelf afvallen, stoppen met roken of gezonder eten. Allemaal voornemens die gebaseerd zijn op een lovenswaardig einddoel, maar uiteindelijk voelen als een verplichting. Een verplichting die aan het eind van een lange werkdag moeilijk is op te brengen.

Welke goede voornemens slagen wél?

Maar welke goede voornemens werken dan wel? Volgens McGonigal kunt u beter een voornemen kiezen waar u energie, plezier, geluk of bevrediging uithaalt. Zulke goede voornemens beginnen vaak met ‘ooit’ of ‘ik mis’. ‘Ooit’ wil ik mijn Frans weer oppoetsen. ‘Ik mis’ piano spelen, zoals ik vroeger vaak deed. ‘Ik mis’ mijn drukke sociale leven van een tijdje geleden. 
Kies dus goede voornemens die u helpen om uw dromen te verwezenlijken. Of die u helpen het beste uit uzelf te halen. Uiteindelijk is een intrinsieke motivatie als ‘leuk vinden’ de allerbeste motivator. Vervolgens kiest u tussenstappen die u daartoe begeleiden. Die tussenstappen mogen klein zijn: uw Frans oppoetsen kan ook om de dag, in sessies van tien minuten.

Hoe haalt u dan toch die ‘moetjes’?

Maar hoe motiveert u uzelf dan om dingen te doen die nodig zijn? Garanties geven we niet, maar u kunt een paar dingen doen om de kans van slagen te vergroten. Bijvoorbeeld:

  • Doe het samen.
    Stop samen met roken. Dat is niet alleen gezelliger, de verleiding om een sigaret op te steken  is dan ook kleiner. Start een Quitters are Winners-Whatsapp groep met andere stoppers, waarin u elkaar steunt.
  • Koop uzelf om.
    Heeft u een hekel aan sporten? Zet de hometrainer voor de televisie, en hou het twee afleveringen House of Cards vol. Of gun uzelf na het sporten een sauna/massage. Maar let op: kies een beloning die niet ingaat tegen het goede voornemen. Een uur sporten compenseren met een pizza is natuurlijk niet handig.
  • Werk met super-concrete minidoelen.
    Het is gemakkelijk om te zeggen ‘ik wil fit worden’, maar moeilijk om vol te houden. Want wanneer ben je goed bezig? En wat is ‘fit’? Wees concreet, en zoek de kleinst mogelijke stap die u regelmatig kunt doen om uw einddoel te realiseren. Zo wordt uw goede voornemen een klein actiepunt op uw dagelijkse to-do list. Kinderen op de fiets naar school gebracht? Check. De trap genomen in plaats van de lift? Check.

Dit zijn de tien populairste goede voornemens

Dit zijn de tien populairste goede voornemens. De lijst ziet er al jaren ongeveer hetzelfde uit.

  1. Afvallen
  2. Opruimen, vereenvoudigen en georganiseerd blijven
  3. Minder uitgeven en meer sparen
  4. Meer van het leven genieten
  5. Fit en gezond blijven
  6. Iets nieuws leren
  7. Stoppen met roken
  8. Meer voor anderen doen
  9. Verliefd worden
  10. Meer tijd met familie doorbrengen

Artikelen ONVZ Nieuws december 2014

Heeft u vragen?

Tel 030 639 62 22

Ma-vrij08.30 - 21.00 uur

Contact

Zorgverzekeringen

Uw gezondheid is onze zorg. Met uitgebreide vergoedingen, aantrekkelijke premies en persoonlijke service.

Zorgverzekeringen >
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik hier voor meer informatie X Sluit deze melding