Inloggen MijnONVZ

Laat uw voornemens niet wegzakken met deze acht tips

Januari is bijna voorbij. Vaak geldt in deze periode hetzelfde voor de goede voornemens. Maar dat hoeft niet! Het heeft alles te maken met wilskracht. Hoe bereikt u toch wat u wilt bereiken?

  1. Maak keuzes
    Aangezien uw wilskracht op kan raken, moet u zorgvuldig omgaan met de wilskracht die u heeft. Maak dus keuzes en focus op één, overzichtelijk doel. Wilt u aan uw conditie werken, of wilt u afvallen?
  2. Formuleer smart
    Vage doelen die pas in de verre toekomst resultaat opleveren zijn gedoemd te mislukken. Probeer uw goede voornemens zo specifiek mogelijk te maken. Dus in plaats van ‘Vanaf nu ga ik gezonder leven’ zegt u ‘Vanaf nu ga ik op woensdag met vriend X om vijf uur hardlopen.’  Zo is de kans groter dat u in het dagelijks leven niet terugvalt in uw oude gewoontes.
  3. Creëer routine
    Om te voorkomen dat u iedere keer weer weerstand moet bieden en uw wilskracht in moet zetten, is het belangrijk om routines te creëren. Uit onderzoek blijkt dat u nieuw gedrag zeker 21 dagen moet volhouden om er een gewoonte van te maken.
  4. Zorg voor voldoende nachtrust
    Te weinig slaap tast uw wilskracht aan. En nee, bijtanken met koffie helpt niet! Een powernap tussendoor wel.  
  5. Leer beter met stress omgaan
    Stress stimuleert kortetermijndenken, verlangen naar onmiddellijke bevrediging en direct resultaat. Terwijl u voor zelfbeheersing juist aan het grote geheel moet blijven denken. Zorg dus voor ontspanning om uw wilskracht op te laden. Adem bijvoorbeeld met aandacht. Langzaam ademen haalt uw lichaam uit de toestand van kortetermijnstress. Of ga iedere dag vijf minuten buiten wandelen.
  6. Schakel de toekomst uit; het is altijd vandaag
    Over het algemeen schatten we het gemak waarmee we onze voornemens in de toekomst zullen uitvoeren te rooskleurig in. Daardoor denkt u dat u morgen meer tijd en energie zult hebben voor iets waar u vandaag geen zin in hebt. De oplossing: begin vandaag!
  7. Houd uw doel voor ogen
    Om uw doel te bereiken is het belangrijk om altijd het eindresultaat voor ogen te houden. Hierdoor kunt u verleidingen vaak beter weerstaan. Het herinneren van het waarom helpt u om uw doel te bereiken en meer oog te krijgen voor andere zaken die uw doel dichterbij kunnen brengen.
  8. Omring u met mensen die hetzelfde doel nastreven
    Ga op zoek naar mensen die uw gewenste gedrag al vertonen. Als u uzelf omringt met zulke mensen, gaat u dat gedrag als norm ervaren. Dat maakt het voor u gemakkelijker om uw doel te realiseren.

Artikelen ONVZ Nieuws januari 2014

Heeft u vragen?

Tel 030 639 62 22

Ma-vrij08.30 - 21.00 uur

Contact

Zorgverzekeringen

Uw gezondheid is onze zorg. Met uitgebreide vergoedingen, aantrekkelijke premies en persoonlijke service.

Zorgverzekeringen >
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik hier voor meer informatie X Sluit deze melding