Inloggen MijnONVZ

Nieuw seizoen, nieuw menu

Ons lichaam schreeuwt om nieuwe vitamines en mineralen. Na een lange winter vol stevige kost, is het tijd om de wintergroenten te vervangen door frisse voorjaarsexemplaren. Drie manieren om de lente op het menu te zetten.

1. Boerenkool vs. veldslastamppot

Oer-Hollandse boerenkool met rookworst is heerlijk in de winter, maar moet nu toch echt het veld ruimen. In het voorjaar hebben we minder energie nodig dan in de winter wanneer we de kou moeten weerstaan. Door de boerenkool in te ruilen door veldsla, krijgt u veel vitamine C, ijzer, calcium, caroteen en foliumzuur binnen. Een ware voorjaarsboost!

2. Erwtensoep vs. groentebouillon

Erwtensoep is een machtige soep die veel calcium en kalium bevat, maar weinig vitamine C. Vervang deze soep in de lente door een lichte bouillon met voorjaarsgroenten als bos-ui, snijbonen, prei, doperwten en bospeentjes. Zo krijgt u een goede vitaminemix, precies zoals de natuur bedoeld heeft.

3. Spruitjes vs. asperges

Dé vitamine C-bom van de winter is het spruitje. Een goede vervanger in de lente is de asperge. Die barst niet alleen van de vitamine C, maar is ook rijk aan foliumzuur en caroteen. Met asperges kunt u alle kanten op. Eet ze bijvoorbeeld gekookt met ham en ei, of verwerk ze in een lichte soep of koud in een salade.

Artikelen 14 Maart 2012

Heeft u vragen?

Tel 030 639 62 22

Ma-vrij08.30 - 21.00 uur

Za09.00 - 13.00 uur
Contact

ONVZ Zorgpas

Met de smartphone app kunt u snel en eenvoudig een declaratie indienen. Beschikbaar voor iPhone en Android!



ONVZ Zorgpas
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik hier voor meer informatie X Sluit deze melding