Inloggen MijnONVZ

Zes vernieuwingen waarvan u snel iets gaat merken

Achter de schermen werken we hard om de administratie nog prettiger voor u te maken. Daarvan zult u de komende tijd iets merken.

  1. Twee jasjes
    Onze schriftelijke communicatie krijgt een frissere en eigentijdsere uitstraling. De vernieuwing doen we stap voor stap, waardoor u tijdelijk berichten in oude én nieuwe stijl kunt ontvangen.
  2. Declaratiespecificatie 
    Als u medische zorg heeft gehad, ontvangt u daarna per post het Overzicht Kosten voor Medische Zorg. Hierop ziet u welke kosten wel en niet worden vergoed. Vanaf 2015 wordt dit overzicht vervangen door de Declaratiespecificatie. Om de privacy te vergroten, ziet u hierop geen gedetailleerde medische gegevens meer van medeverzekerden. Voor medische kosten gemaakt in 2014 of eerder ontvangt u nog het Overzicht Kosten voor Medische Zorg. Wilt u meer gedetailleerde informatie en altijd inzicht in uw medische en declaratiegegevens, dan kunt u altijd terecht in MijnONVZ.
  3. Het Z-formulier verdwijnt
    Veel van uw declaraties ontvangen wij rechtstreeks van uw zorgverlener, zodat u ze niet zelf hoeft in te dienen. Soms moet u echter nog wel zelf uw nota’s bij ons declareren. Het Z-formulier, waarmee u als verzekerde kan vragen om een declaratie aan de zorgverlener uit te keren, zal per 1 december komen te vervallen. De papieren Z-formulieren die u misschien nog thuis heeft liggen, kunt u dan niet meer gebruiken. Maar zoals u van ons gewend bent, betalen we declaraties (in de meeste gevallen) binnen vijf werkdagen direct aan u uit. Daardoor kunt u de nota van de zorgaanbieder binnen de gestelde betaaltermijn zelf op tijd voldoen. U blijft zelf verantwoordelijk voor tijdige betaling aan de zorgverlener, ook als onze uitbetaling iets langer duurt dan de betaaltermijn van de zorgverlener.
  4. Nu ook met iDEAL
    Betalingen kunt u vanaf 1 januari 2015 ook digitaal doen. Binnen MijnONVZ kunt u kiezen voor betalen via iDEAL. U ontvangt uw factuur dan per e-mail en niet meer per post. 
  5. Betalingsverzoek vervangt acceptgiro
    Betaalt u uw premie, eigen risico of eigen bijdrage niet via automatische incasso, dan ontvangt u daar nu een acceptgiro voor. Dit gaat veranderen. Voor kosten die u vanaf 2015 maakt, wordt de acceptgiro vervangen door een specificatie met een betalingsverzoek. Voor kosten gemaakt in 2014 of eerder die nog afgehandeld moeten worden, ontvangt u nog wel een acceptgiro.
  6. Apart vergoeden en betalen
    In de meeste gevallen krijgt u volledige vergoeding voor uw medische kosten. Maar soms moet u een bedrag zelf betalen. U bent van ons gewend dat wij een bedrag dat u nog moet betalen, inhouden op de vergoeding die wij aan u uitbetalen. Hierdoor is niet altijd duidelijk wat u precies vergoed krijgt en welke kosten voor uw eigen rekening komen. Vandaar dat dit in de toekomst anders afgehandeld wordt. Uw vergoeding wordt bij voldoende dekking volledig voldaan en u ontvangt een aparte nota voor het openstaande bedrag.
Stel, u ontvangt 200 euro als vergoeding voor een nieuwe bril. Tegelijkertijd moet u 50 euro aan eigen risico betalen voor een ziekenhuisnota. Voorheen zouden wij dan 150 euro (200-50 euro) aan u overmaken. In de nieuwe situatie ontvangt u 200 euro op uw rekening en ontvangt u een nota voor de 50 euro aan eigen risico die u moet betalen. Wel zo overzichtelijk, zo ziet u duidelijker wat wel en niet wordt vergoed. Uiteraard kunt u altijd via uw MijnONVZ-account al uw declaraties inzien.

Artikelen ONVZ Nieuws november 2014

Heeft u vragen?

Tel 030 639 62 22

Ma-vrij08.30 - 21.00 uur

Contact

Zorgverzekeringen

Uw gezondheid is onze zorg. Met uitgebreide vergoedingen, aantrekkelijke premies en persoonlijke service.

Zorgverzekeringen >
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik hier voor meer informatie X Sluit deze melding