Inloggen MijnONVZ

Lichaam presteert beter na warming-up

Doet u wel een warming-up voor het sporten? Dit wordt vaak vergeten en dat is slecht voor het lichaam. Om jezelf zo goed mogelijk voor te bereiden op het sporten is het belangrijk om te beginnen met een warming-up. Een opgewarmd lichaam presteert een stuk beter.

Uw spieren zijn voordat u begint met een activiteit nog koud. Door rustig te beginnen met kleine oefeningen bereidt u uw lichaam voor op de daadwerkelijke activiteit. Het is een waardevolle aanvulling op een training.

Hoe lang een warming-up duurt, is afhankelijk van het soort activiteit. Een duurloop heeft maar een korte voorbereiding nodig, een paar minuten rustig wandelen is al genoeg. Bij een intensieve work-out is een langere warming-up nodig, maar dat hoeft niet ingewikkeld te zijn. Na een paar minuten rekken, strekken en wat kleine oefeningen, wordt het bloed dunner en stroomt het gemakkelijker naar de gewenste gebieden. Let wel goed op. Een te intensieve warming-up is ook weer niet goed en heeft uiteindelijk hetzelfde effect als geen warming-up. Blessures, een futloos gevoel en spieren die langzaam herstellen. Allemaal kwaaltjes die voorkomen kunnen worden.

Naast een goede warming-up waarbij het lichaam wordt voorbereid op een activiteit, is goede voeding ook erg belangrijk. Het opwarmen van het lichaam werkt beter als er ook brandstof aanwezig is. Probeer ruim een uur voor een activiteit niet meer te eten; het lichaam heeft tijd nodig om de voeding op te slaan in het lichaam en om te zetten in brandstof. Pasta wordt echt als krachtvoer gezien, maar ook kwark met muesli is een goed pre-work-out gerecht. En vergeet vooral niet genoeg water te drinken, succes!

Artikelen ONVZ Nieuws oktober 2014

Heeft u vragen?

Tel 030 639 62 22

Ma-vrij08.30 - 21.00 uur

Za09.00 - 13.00 uur
Contact

Zorgverzekeringen

Uw gezondheid is onze zorg. Met uitgebreide vergoedingen, aantrekkelijke premies en persoonlijke service.

Zorgverzekeringen >
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik hier voor meer informatie X Sluit deze melding