Inloggen MijnONVZ

Herken honger en eet mindful

Hoe vaak eet u wel niet ‘voor de gezelligheid’, uit beleefdheid, omdat het er lekker uitziet of omdat het nu eenmaal etenstijd is. Met als gevolg: overeten. Mindful eten kan helpen om voortaan bewuste keuzes te maken. 

Eten zonder te weten

We eten vaak op de automatische piloot. Zonder écht te proeven, te genieten en te luisteren naar ons lichaam. Hierdoor eten we meer dan nodig, omdat we de signalen van verzadiging niet goed voelen. Maar te weinig eten kan ook als u niet goed naar uw lichaam luistert. Bijvoorbeeld tijdens een drukke werkdag.

Aandacht voor uw eten

Mindful eten hoeft helemaal niet zweverig te zijn. Al met een paar kleine aanpassingen leert u om met aandacht te eten. Eet bijvoorbeeld niet voor de televisie of met een open laptop op tafel, maar concentreer u op het eten. Kijk ernaar, ruik eraan en proef écht wat u eet. U zult zien dat dan alles veel intenser is: de geur, de structuur, de smaak … Goed kauwen en tussentijds uw bestek even neerleggen helpt ook bij mindful eten. Door pauzes in te lassen voelt u eerder wanneer u verzadigd bent.

7x honger

Bij mindful eten is het vooral belangrijk om te beseffen wáárom u eet. Zo zijn er zeven soorten honger te onderscheiden die we allemaal wel kennen:

  1. Ooghonger
    U ziet een lekker stuk taart en denkt maar één ding: ‘Kom maar bij mij’.
  2. Neushonger
    U fietst langs een bakker en krijgt spontaan zin in een croissant.
  3. Mondhonger
    Het eten smaakt zo goed dat u nog een tweede of zelfs derde keer opschept.
  4. Geesthonger
    Elke ochtend ontbijt u met havermout. Niet omdat u honger heeft, maar omdat uw verstand zegt dat ontbijten goed voor u is.
  5. Harthonger
    Een baaldag is een perfect excuus voor een groot stuk chocola, toch?
  6. Cellenhonger
    Na een flinke work-out heeft u zin in iets zouts. Even uw zoutgehalte aanvullen na al dat gezweet.
  7. Maaghonger
    Als uw maag knort, dan weet u: het is ‘dinner time’!

Weet waarom u eet

Een leuke oefening is om eens bij uzelf na te gaan in welke mate u bijvoorbeeld de ‘ooghonger’ en ‘maaghonger’ ervaart. U zult zien dat uw ogen bijna altijd groter zijn dan uw maag. Daarnaast luisteren veel mensen naar hun hart en geest als het om eten gaat. Ze eten uit zelfmedelijden of omdat ze geleerd hebben om op vaste tijden te eten. Wilt u met meer aandacht eten, luister dan vaker naar uw maag- en cellenhonger. Want als u goed naar uw lichaam luistert, dan eet u precies genoeg, eet u ontspannen en geniet u nog meer.

Artikelen ONVZ Nieuws November 2015

Heeft u vragen?

Tel 030 639 62 22

Ma-vrij08.30 - 21.00 uur

Za09.00 - 13.00 uur
Contact

Zorgverzekeringen

Uw gezondheid is onze zorg. Met uitgebreide vergoedingen, aantrekkelijke premies en persoonlijke service.

Zorgverzekeringen >
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik hier voor meer informatie X Sluit deze melding