Inloggen MijnONVZ

Wat houdt cliëntenondersteuning in?

Binnen de Wet langdurige zorg (Wlz) is geregeld dat u bij allerlei vragen over uw zorg ondersteund kunt worden. Dit wordt cliëntondersteuning genoemd.

Alle mensen die recht hebben op langdurige zorg (met een Wlz-indicatie) kunnen hulp krijgen van een cliëntondersteuner. Hij/zij ondersteunt u of uw naaste met al uw vragen rondom het regelen en het uitvoeren van langdurige zorg.

Wat is cliëntondersteuning?
De cliëntondersteuners denken met u mee over hoe u de zorg, die het beste bij uw situatie past, goed kunt organiseren. De cliëntondersteuning is vooral gericht op de versterking van uw positie, zodat u weloverwogen keuzes kunt maken over uw zorg. Een cliëntondersteuner staat naast u, denkt mee (los van alle partijen) en betrekt waar mogelijk uw sociale netwerk (bijvoorbeeld familie, mantelzorgers en vrijwilligers) bij het zoeken naar oplossingen. De cliëntondersteuner kent het zorgaanbod in uw buurt.

Wat kan de cliëntondersteuner voor u betekenen?
U kunt informatie, advies en ondersteuning krijgen. Denk aan:

  • informatie en advies over het zorgaanbod in de regio, verschillende zorgvormen, uw rechten en eventuele wachtlijsten.
  • de keuze voor de gewenste zorgaanbieder die het beste past bij uw situatie.
  • de invulling van de zorg. U kunt bijvoorbeeld hulp krijgen bij het opstellen van een persoonlijk plan. Hierin legt u vast hoe u uw leven wilt inrichten en wat daarbij voor u de beste zorg is (verblijf in een zorginstelling, een volledig of modulair pakket thuis of persoonsgebonden budget).
  • het zorg- of ondersteuningsplan. U kunt hulp krijgen bij het opstellen, evalueren en bijstellen van het zorg- of ondersteuningsplan. Dit zijn afspraken over de invulling van de zorg die u maakt met uw zorgaanbieder. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat de cliëntondersteuner u tijdens de bespreking met de zorgverlener bijstaat.
  • bemiddeling tussen u en uw zorgaanbieder. Wenst u een andere invulling van uw zorgvraag en/of komt u er samen met de zorgaanbieder niet uit? Ook dan kan een cliëntondersteuner u helpen.

Gratis en in uw belang
Cliëntondersteuning is er speciaal voor u. Voor u zijn geen kosten verbonden aan cliëntondersteuning.

Waar kunt u terecht?
Voor cliëntondersteuning kunt u terecht bij uw zorgkantoor of de onafhankelijke cliëntondersteuners van MEE en Adviespunt Zorgbelang. U kunt zelf kiezen van wie u cliëntondersteuning wilt ontvangen en rechtstreeks contact opnemen met de betreffende organisatie.

MEE
Voor meer informatie over onafhankelijke cliëntondersteuning gaat u naar de website van MEE of belt u 0900 999 88 88. Voor dit informatienummer betaalt u alleen uw gebruikelijke belkosten.

Adviespunt Zorgbelang
Voor meer informatie over onafhankelijke cliëntondersteuning gaat u naar de website van Adviespunt Zorgbelang of belt u 0900 243 81 81. Voor dit informatienummer betaalt u alleen uw gebruikelijke belkosten.
 

Heeft u vragen?

Tel 030 639 62 22

Ma-vrij08.30 - 21.00 uur

Za09.00 - 13.00 uur
Contact

Zorgverzekeringen

Uw gezondheid is onze zorg. Met uitgebreide vergoedingen, aantrekkelijke premies en persoonlijke service.

Zorgverzekeringen >

ZorgConsulent

Persoonlijk advies over gezondheid, behandelingen, preventie en zorg.

ZorgConsulent
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik hier voor meer informatie X Sluit deze melding