Doe mee aan de workshop in Ruim


Vergaderlocatie Ruim bestaat uit drie zandtrechters, ook wel de drie U-trechters genoemd. Prachtig gelegen aan Parkhaven.

 

Over Parkhaven
De historie van Parkhaven voert terug naar de beginjaren twintig. Bij het Merwedekanaal in Dichterswijk-West wordt in 1920 de loshaven gegraven, waarlangs zich in rap tempo tal van handelaren in bouwmaterialen vestigen. Kort daarna wordt, in samenhang met de bouw van de grote hal voor de groenten- en fruitveiling, de Veilinghaven aangelegd.

De veiling blijkt een groot succes, ook omdat de markten van het Paardenveld en die van Vredenburg daarheen worden overgebracht. In 1948 komt er een tweede en in 1960 nog een derde veilinghal bij. Langs de haven waren diverse spoorlijnen aanwezig voor het transport ten behoeve van de veiling. Het is een drukte van belang, volgens oude Utrechters voeren de schepen af en aan.

De goede transportverbindingen per spoor en over het water trekken vervolgens ook veel koel- en overslagbedrijven naar het gebied. In de jaren zestig gaat de aanvoer van groenten en fruit steeds meer over de weg en als de veiling naar Nieuwegein verhuist, komt er definitief een einde aan de oorspronkelijke functie van de haven en de veilinghal.

De Veilinghaven wordt gedeeltelijk gedempt. In 1968 vestigt de Stadstimmerwerf van de gemeente Utrecht zich op een deel van de gedempte Veilinghaven. Maar ook de afvalboten lagen er en de ratten liepen over de kade. Niet zo’n fijne tijd. In 1969 krijgt het monumentale veilinggebouw een sportieve bestemming. Veel Utrechters hebben er gesquasht.

De laatste jaren voor de renovatie, wordt de haven in de zomer gebruikt voor het Utrechtse stadsstrand. In 2002 wordt de oude Veilinghaven met respect voor het industriële verleden gerenoveerd.

Over de U-trechters

  • vroeger hebben ze hier ook gestaan, maar die waren anders, kleiner vooral
  • ook de kraan is niet origineel, deze komt uit Engeland
  • voor dit doel zijn de U-trechters opnieuw gemaakt, casco, in Dordrecht
  • met boten zijn ze naar Utrecht vervoerd en op hun plek getakeld
  • vervolgens zijn ze hier afgebouwd
  • er zijn in totaal 4 trechters, 1 trechter (huisnummer 8) steekt een stukje naar voren, er zitten steeds 2 trechters aan elkaar vast

Bijzonder…

  • de trillingen die je voelt, zijn van zware (vracht)auto’s die over de brug denderen
  • bij harde wind voel je de trechter ook een beetje bewegen
  • de trechter onderin werkt niet meer, wel is er in die punt een opslagruimte
  • in 1 poot van de trechter lopen alle kabels en leidingen. Deze poot is geïsoleerd zodat het water niet bevriest. Helaas is dat toch al een paar keer gebeurd
workshops
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik hier voor meer informatie X Sluit deze melding