Inloggen Digitaal Portaal

Buitenlandnota's van klanten


Hieronder staan de veelgestelde vragen over Buitenlandnota's van klanten

Buitenlandnota's van klanten Alle veelgestelde vragen
  • Vallen buitenlandnota's ook onder het verplichte eigen risico?

    Ja, ook buitenlandnota's vallen ook onder het verplichte eigen risico. Behalve nota’s van:

    • huisarts
    • verloskundige zorg
    • kraamzorg
    • tandheelkundige zorg voor jongeren tot 22 jaar
    • hulpmiddelen in bruikleen
  • Geldt een Europese Zorgverzekeringskaart (EHIC) alleen in het ziekenhuis of ook bij andere zorgverleners?

    Een klant kan de Europese Zorgverzekeringskaart (European Health Insurance Card/EHIC) ook gebruiken bij andere zorgverleners. Het kan echter voorkomen dat zorgverleners niet willen werken met de EHIC. De klant kan de nota’s dan achteraf declareren bij ons. Eventuele eigen bijdragen moet een klant in eerste instantie zelf betalen. ONVZ raadt dan ook aan een goede reisverzekering af te sluiten.

  • Moet een klant een Europese Zorgverzekeringskaart (EHIC) meenemen naar het buitenland?

    Neemt een klant een Europese Zorgverzekeringskaart (European Health Insurance Card/EHIC) mee naar het buitenland, dan hoeft hij/zij de zorgkosten niet eerst zelf te betalen (en later te declareren bij ONVZ). Dit is dit echter niet verplicht. De EHIC is geldig in EU/EER lidstaten, Zwitserland en Australië. ONVZ adviseert klanten om hun ONVZ zorgverzekeringspas mee te nemen. Bij een acute opname in een buitenlands ziekenhuis moet altijd eerst contact opgenomen worden met de 24-uurs dienst van ONVZ Zorgassistance. Het telefoonnummer staat op de achterkant van de kaart: 088 668 97 67.

  • Wanneer kan een klant een Europese Zorgverzekeringskaart (EHIC) gebruiken?

    Een klant kan de Europese Zorgverzekeringskaart (European Health Insurance Card/EHIC) gebruiken als hij/zij tijdelijk verblijft in EU/EER lidstaten, Zwitserland of Australië. De kaart geeft dan recht op medisch noodzakelijke zorg. Bij een verblijf in Australië geeft de kaart recht op spoedeisende medische zorg. Een klant heeft recht op vergoeding conform de regelgeving van het land waarin hij/zij verblijft. De aanspraak op zorg kan afwijken van de regelgeving in Nederland.
    Soms komt het voor dat zorgverleners niet willen werken met de EHIC. Een klant kan de nota’s dan achteraf bij ons declareren. Eventuele eigen bijdragen moeten in eerste instantie ook zelf worden betaald. ONVZ raadt klanten aan een goede reisverzekering af te sluiten.

  • In welke landen geldt de Europese Zorgverzekeringskaart (EHIC)?

    De Europese Zorgverzekeringskaart (European Health Insurance Card/EHIC) is geldig in EU/EER lidstaten, Zwitserland en Australië.
    Reizen verzekerden naar een andere lidstaat om daar een medische behandeling te ondergaan, dan dekt de kaart geen kosten.

  • Hoe lang geldt de Europese Zorgverzekeringspas (EHIC)?

    De Europese Zorgverzekeringskaart (European Health Insurance Card/EHIC) geldt in het kalenderjaar dat hij wordt aangevraagd. Bij een langer verblijf in het buitenland kan een nieuwe EHIC aangevraagd worden.

    Beëindigt een klant de basisverzekering bij ONVZ vóór de einddatum van de EHIC, dan vervalt de geldigheid van de EHIC per de einddatum van de basisverzekering.

  • Welk pasje moet een klant meenemen naar het buitenland?

    Dit is afhankelijk van het land waar iemand naar toe gaat.

    EU/EER lidstaten, Zwitserland of Australië

    • ONVZ zorgverzekeringspas: dekt de in het buitenland gemaakte kosten conform de dekking van de Zorgverzekeringswet. De klant moet de kosten van medische zorg wel ter plekke voldoen en kan deze later bij ons declareren.
    • Europese Zorgverzekeringskaart (European Health Insurance Card/EHIC): geeft recht op vergoeding conform de wetgeving van het land van verblijf. De klant hoeft de kosten voor de zorg niet eerst zelf te betalen.

    Landen waarmee Nederland een verdrag heeft gesloten (Bosnië-Herzegovina, Federale Republiek Joegoslavië, Kaapverdische Eilanden, Kroatië, Macedonië, Marokko, Servië-Montenegro, Turkije en Tunesië)

    • ONVZ zorgverzekeringspas: dekt de in het buitenland gemaakte kosten conform de dekking van de Zorgverzekeringswet. De klant moet de kosten van medische zorg wel ter plekke voldoen en kan deze later bij ons declareren.
    • Verdragsformulier 111: geeft bij spoedeisende hulp recht op vergoeding conform de wetgeving van het land van verblijf. De klant hoeft de kosten voor de zorg niet eerst zelf te betalen.
      De klant kan bij het Service Center een verdragsformulier aanvragen. Het Service Center is telefonisch bereikbaar op werkdagen van 8.30-17.30 uur via 030 639 62 22.

    Overige landen
    ONVZ zorgverzekeringspas: dekt de in het buitenland gemaakte kosten conform de dekking van de Zorgverzekeringswet. De klant moet de kosten van medische zorg wel ter plekke voldoen en kan deze later bij ons declareren.

  • Wat moet een klant doen bij een acute opname in het buitenland?

    Bij een acute opname in een ziekenhuis in het buitenland moet een klant eerst contact opnemen met de 24-uurs dienst van de ONVZ Zorgassistance: 088 668 97 67.

    ONVZ raadt tevens aan een goede reisverzekering af te sluiten.

Heeft u vragen?

Ma-vrij08:30 - 17:30 uur

vo@onvz.nl

Contact
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik hier voor meer informatie X Sluit deze melding