Inloggen Digitaal Portaal

Collectiviteit


Hieronder staan de veelgestelde vragen over Collectiviteiten

Collectiviteit Alle veelgestelde vragen
  • Kan een werkgever de zorgverzekering van een klant opzeggen bij uitdiensttreding?

    Nee, dit kan niet. De werkgever geeft wel aan ons door dat de medewerker uit dienst treedt. ONVZ zet de polis (basisverzekering en aanvullende verzekering) dan over op naam van de klant. Deze geldt tot 1 januari van het nieuwe jaar (de contractsvervaldatum) en de premie wordt iets hoger (omdat de collectieve korting niet meer geldt).

  • Kunnen ouders worden meeverzekerd in de collectieve verzekering van een klant als zij in hetzelfde huis wonen?

    Ja, dit kan indien de ouders met de deelnemer duurzaam samenwoont en (ii) een gemeenschappelijke huishouding voert. De verzekeringnemer dient in deze aan te tonen dat de mee te verzekeren ouders voldoen aan de criteria van wat wordt verstaan onder duurzaam samenwonen. Zoals een gezamenlijke GBA-adres, voor gezamenlijke financien een huishouding voeren, dan wel op andere wijze dient aangetoond te worden dat partijen met elkaar duurzaam samenwonen.

  • Kan een klant de collectieve verzekering opzeggen bij uitdiensttreding?

    Dit kan als de klant via een nieuwe werkgever deelneemt aan een andere collectiviteit (en dit ook kan aantonen) en als het nieuwe dienstverband direct aansluit op het oude.

    In andere gevallen wordt de polis (basisverzekering en aanvullende verzekering) voorgezet op individuele basis, ten minste tot de contractsvervaldatum van 1 januari in het nieuwe jaar. Omdat de collectieve korting wegvalt, is de premie iets hoger.

Heeft u vragen?

Ma-vrij08:30 - 17:30 uur

vo@onvz.nl

Contact
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik hier voor meer informatie X Sluit deze melding