Inloggen Werkgeversportaal

Preventieve tips tegen RSI

RSI. Zo langzamerhand kent iedereen wel iemand die erdoor ‘getroffen’ is. De belangstelling voor preventieve maatregelen is dan ook groot. Uiteraard is dit een verantwoordelijkheid van zowel de werkgever als de medewerker. Maar wat is een gezonde manier van werken? De rode draad: wissel repeterende werkzaamheden af met andere werkzaamheden, neem pauzes en beweeg meer door meer afwisseling.

5 tips om RSI te voorkomen

  1. Werktaken: zorg voor afwisseling
  2. Werktijden: pauzes: grote, kleine en micropauzes
  3. Werkdruk: prioriteiten stellen
  4. Werkplek: een ergonomische werkomgeving
  5. Werkhouding: voorwaarden voor gezond werk

1. Werktaken: zorg voor afwisseling

Gevarieerde werkzaamheden zorgen voor werkplezier én voor minder risico op RSI. Denk aan een mix van inhoudelijke, organisatorische en ondersteunende werkzaamheden. Maar ook de moeilijkheidsgraad van de taak is van invloed. ‘Moeilijke’ taken zijn uitdagend, zorgen voor ontwikkeling, en doen een beroep op uw creativiteit. Maar niet teveel. Als deze taken afgewisseld kunnen worden met ‘makkelijke’ taken, werkt u beter en meer ontspannen. Ontspanning betekent minder stress, minder aangespannen spieren en dus minder kans op RSI. Bovendien bent u met meer afwisseling letterlijk meer in beweging bent.

2. Werktijden: pauzes: grote, kleine en micropauzes

Lang gespannen in dezelfde houding werken, is een risicofactor van RSI. Vooral in functies met veel computerwerk. Hoe langer u achter de computer zit, hoe groter de kans op klachten. Vandaar dat er voor computerpauzes wettelijke regels gelden:

  • Neem na elke twee uur tien minuten pauze. Of ieder uur vijf minuten. Doe wat anders, een oefening of haal koffie.
  • Werk per dag niet meer dan zes uur achter een computer. Dit is inclusief computertijd thuis. Voor laptops en notebooks geldt een limiet van twee uur per dag.
    Regelmatig pauzes nemen draagt bij aan de productiviteit en de kwaliteit van uw werk!
    Zeker bij enthousiaste, gemotiveerde mensen schieten de pauzes er nogal eens bij in. Om dat te voorkomen kunt u pauzesoftware gebruiken. De meeste programma's laten in die korte pauzes oefeningen zien.

Nog een paar pauzetips:

  • Koffie halen, in plaats van koffie laten brengen
  • Zelf kopietjes maken in plaats van kopietjes laten maken
  • Loop naar collega’s voor vraag of mededeling in plaats per mail of telefoon
  • Richt het kantoor zo in dat vaak opstaan vanzelfsprekend wordt. Zet de archiefkast bijvoorbeeld ver genoeg weg, net als de printer, fax en prullenbak.
  • Loop zo vaak mogelijk naar de printer, spaar printjes niet op.
  • Zet de telefoon buiten handbereik en maak er een gewoonte van telefoontjes staande af te handelen.

3. Werkdruk: prioriteiten stellen

Voortdurend doorwerken in een hoog tempo zorgt voor gespannen en kwetsbare spieren. Onder druk van een deadline ontstaat sneller RSI. Wees u daarom goed bewust van de eerste signalen van overbelasting. Verdeel de verantwoordelijkheid van het werk en maak een goede planning. Door werkzaamheden beter te organiseren en te structureren, kunt u een te hoge belasting voorkomen. De manier waarop u voor uzelf het werk organiseert, kan veel uitmaken voor het ervaren van werkdruk. Gezond werken heeft veel te maken met het stellen van prioriteiten. Een training in timemanagement kan hierbij helpen.

4. Werkplek: een ergonomische werkomgeving

Ergonomisch verantwoorde werkplekken zijn van belang voor een goede werkhouding.
Maar goed kantoormeubilair alleen kan RSI niet voorkomen. U moet er ook op de juiste manier gebruik van maken en daarnaast letten op alle andere factoren die van invloed zijn op gezond werken. Zorg dat uw computer goed werkt en gebruik extra hulpmiddelen voor laptops en notebooks. Deze draagbare computers dwingen u tot een ongezonde houding. Zorg daarom voor een extra 'normaal' toetsenbord, een 'normale' muis en een speciale steun die het beeldscherm van de laptop op ooghoogte brengt.

Onderzoek heeft uitgewezen dat de muis nog steeds de voorkeur verdient boven trackballs, touchpads en voetmuizen. Snoerloze muizen hebben als voordeel dat ze 'vrijer' te hanteren zijn. Dit soort muizen heeft vaak ook een derde knop voor het zogeheten 'dubbelklikken' en een scrollwieltje dat het 'doorbladeren' van webpagina’s makkelijker maakt.

5. Werkhouding: voorwaarden voor gezond werk

Een gezonde werkhouding is meer dan op een goede manier werken op een ergonomisch verantwoorde werkplek. Het gaat ook om omgaan met werkdruk, tijdig stoppen, kunnen delegeren en goed samenwerken met collega’s. Bij gezond werken hoort ook voldoende waardering, zekerheid, voldoening, status, en ontplooiing. Zorg voor oplossingen als zich in de werksituatie problemen voordoen. Kaart bijvoorbeeld tijdig aan als u langdurig een te hoge werkdruk ervaart of altijd maar moet overwerken. Wacht niet tot de spanningen hoog zijn opgelopen. Door problemen tijdig bespreekbaar te maken, kunnen eventuele oplossingen worden gezocht. Gezond omgaan met werk is een zaak van werkgever en medewerker. Als medewerker kan je aangeven wat voor u van belang is voor goede werkomstandigheden.

Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik hier voor meer informatie X Sluit deze melding