Inloggen Werkgeversportaal

Stress op het werk

Iedereen die werkt, heeft met stress te maken. Stress kan van invloed zijn op uw geestelijke en lichamelijke gezondheid, in uw privé-leven ook als het om de kwaliteit van uw werk gaat.

Oorzaak

Werkstress heeft een aantal oorzaken, bijvoorbeeld onduidelijke doelstellingen of prioriteiten en niet-realistische verwachtingen. Of wat dacht u van deadlines of overwerk? Stress veroorzaakt door een te hoge werkdruk kan leiden tot slechte prestaties. Sommige mensen kunnen door deze stress geen vakantie of zelfs maar een paar vrije dagen opnemen. Maar het kan ook leiden tot veelvoudig werkverzuim of een verhoogd risico op ongelukken.

Verschijnselen

Stress kan zich op vele manieren uiten:

  • Lichamelijk:
    • problemen met de spijsvertering
    • hoofdpijn
    • rugpijn
    • huidaandoeningen
    • slapeloosheid
    • misselijkheid en vermoeidheid
  • In gedrag:
    • ruzies met gezinsleden
    • veel roken of drinken
    • gebruik van tranquillizers (kalmerende middelen)
  • Emotioneel:
    • angsten
    • prikkelbaarheid
    • onverschilligheid
    • vermoeidheid
    • schuldgevoelens
    • paniekaanvallen
    • gebrek aan concentratie
    • negatief zelfbeeld
    • depressie

Wat kunt u zelf doen?

U kunt zelf heel wat doen om stress bij uw medewerkers te verminderen. Ziet u aan welke taken ze een hekel hebben? En door welke taken raken ze gestrest? Als dat er erg veel zijn, dan moet u misschien met de medewerker op zoek naar andere taken of naar een andere baan. Als u denkt dat uw medewerkers niet de juiste vaardigheden voor hun taken hebben, dan kunt u aan bij- of nascholing denken.

Tips voor uw medewerkers om stress te voorkomen

  1. Plan werkzaamheden zo goed mogelijk en stel prioriteiten. Delegeer en stel realistische deadlines. Probeer een duidelijk beeld te krijgen van eigen verwachtingen en die van anderen.
  2. Bespreek problemen en eventuele klachten en verander als het kan de manier van werken. Neem regelmatig een korte pauze en werk niet door tijdens de lunchpauze. Ga even  naar buiten. Plan vakanties en vrije dagen.
  3. Let op lichamelijke oorzaken van stress. Denk aan slechte verlichting of ventilatie, teveel mensen in een te kleine ruimte, geluidsoverlast, warmte of rook. Stel een lijst op met mogelijke verbeteringen en kijk of u zelf veranderingen kunt aanbrengen.
  4. Neem tijd voor maaltijden en beweging. Werk niet steeds niet tot laat in de avond door. Beperk ook de hoeveelheid werk die u mee naar huis neemt en zorg voor voldoende nachtrust.
  5. Leer te ontspannen. Er zijn cursussen om ontspanningstechnieken te leren.
  6. Assertiviteit kan voorkomen dat stressvolle situaties uit de hand lopen. Een assertiviteitstraining helpt als ‘nee’ zeggen tegen extra werk of in conflictsituaties moeilijk is.
  7. Zijn de symptomen ernstig of houden ze lang aan, dan is de huisarts de beste optie. Misschien is het nodig ziekteverlof te nemen of een gesprekstherapie volgen.

Heeft u vragen?

Tel 030 639 65 66

Ma-vrij8.30 - 17.30 uur

vo@onvz.nl

Offerte aanvragen

Contact
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik hier voor meer informatie X Sluit deze melding