Voeding

Superfood

Dit zijn voedingen die zo gezond zijn omdat ze 12 of meer eigenschappen bevatten die goed zijn voor de gezondheid. Vanaf nu zullen we regelmatig een superfood bespreken.

Gojibessen
Deze bessen worden in de traditionele Chinese geneeskunde gebruikt. Ze bevatten 20 mineralen en 18 aminozuren. Ze zijn rijk aan o.a. calcium, ijzer, bètacaroteen, vitamines B1, B2, B6 en E. Je kunt de bessen gebruiken als tussendoortje, door je yoghurt en ontbijtgranen.

Chiazaad
Het bevat naast veel omega 3 vetzuren, de 'goede' vetten, ook veel vezels, wat je een verzadigd gevoel geeft. Je kunt het gewoon toevoegen aan je yoghurt, smoothies of soep.

Fruit is belangrijk voor het binnenkrijgen van voldoende vezels, vitaminen en mineralen. Er wordt geadviseerd om twee stuks fruit per dag te eten.

Frambozen
Wist je dat frambozen heel goed zijn voor onze gezondheid? Ze bevatten veel anti-oxidanten; zelfs meer dan tomaten of broccoli. Daarnaast zitten ze vol met vitamine C en foliumzuur.

Wist je dat je van de geur van sinaasappels vrolijk en opgewekt wordt? De geur van sinaasappels zorgt er namelijk voor dat de hersenen serotonine gaan aanmaken. Hiervan krijg je een vrolijk en opgewekt gevoel.

Wist je dat je door twee appels per dag te eten je cholesterolgehalte kan verlagen met wel tien procent!

Vergeten groenten

Dit zijn groenten die vroeger vaak werden gegeten maar tegenwoordig nog maar nauwelijks te vinden zijn. Voorbeelden zijn:

Zwarte kool
Dit wordt ook wel palmkool genoemd. De groente is hier niet heel makkelijk te verkrijgen, soms kun je hem vinden op een boerenmarkt of bij de Historische Groentehof in Beesel. Op de site www.vergetengroente.nl staat een recept van Herman den Blijker met de zwarte kool.

Aardpeer
Deze groente bevat veel biotine, calcium, ijzer en natrium. Wil je de aardpeer eens uitproberen? Lekkere recepten vindt je opwww.vriendenvandeaardpeer.nl

Pastinaak
Vol met calcium en vitamine C. Wil je weten hoe je pastinaak klaar kunt maken? Ga dan naar www.pastinaak.nl

Groenten
Wist je dat avocado voornamelijk bestaat uit onverzadigde vetten? Deze vetten werken cholesterol verlagend.

Wist je dat witlof vol zit met calcium? Dit is goed voor je botten en tanden. Een lekkere combi is witlof met geitenkaas en zongedroogde tomaatjes.

Diversen

Drink een glas water na het wakker worden. Hiermee vul je het vocht weer aan dat je ’s nachts verliest en voer je afvalstoffen af.

Vind je het soms lastig om een lekkere en gezonde maaltijd te bedenken? De app van 24kitchen is een handige app waarop je elke dag een lekker en gezond recept ontvangt. Wat eet jij vanavond? www.24kitchen.nl

Denk je dat jouw voedingspatroon beter kan? Via kleine stappen kun je je voedingspatroon aanpassen. Het Voedingscentrum werkt aan de campagne 'Het Nieuwe Eten', over veranderingen in eten. Meer informatie vind je op www.hetnieuweeten.nl

Het boek Wereldeters van M. de Vlaam is een interessant boek voor mensen met kinderen. In dit boek kun je lezen hoe je kinderen alles kunt laten eten. Zo wordt het eten met je kinderen gegarandeerd een succes. Ook bestellen? Ga naarwww.wereldeters.nl voor meer informatie.

Voedselfabels

'Na 20.00 uur 's avonds moet je niet meer eten'. Het gaat om de totale hoeveelheid energie die je inneemt op een dag, niet om het moment. Het is wel fijn om vlak voor het slapen gaan niet (te) veel te eten, maar een gezond tussendoortje kun je gerust nemen

Heeft u vragen?

Tel 030 639 62 22

Ma-vrij08.30 - 21.00 uur

Za09.00 - 13.00 uur
Contact

Zorgverzekeringen

Uw gezondheid is onze zorg. Met uitgebreide vergoedingen, aantrekkelijke premies en persoonlijke service.

Zorgverzekeringen >
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik hier voor meer informatie X Sluit deze melding