14 februari 2022 | Levensstijl | Interview | 5 min. leestijd
Wanneer vroeg je voor het laatst aan jezelf: hoe gaat het met mij? Hoe sta ik in het leven? Wat heb ik nodig op dit moment? Door in verbinding te staan met jezelf zijn de antwoorden op die vragen dichterbij dan je denkt. Klinkt zweverig? Nee hoor, dat zijn yoga en meditatie al lang niet meer!

Yoga is een levenskunst, waarbij verschillende houdingen worden gebruikt om te landen in het lichaam. Yoga is geen godsdienst, geen sekte en ook geen sport. Wat het dan wel is? Yoga betekent letterlijk verbinding. Verbinding tussen lichaam en geest, verbinding met jezelf en van daaruit met een ander. Wie een connectie maakt met zichzelf en de wereld daar omheen ervaart stilte, vrede, geluk. Of praktischer gezegd: ervaart rust in het hoofd, een vitaler leven en zit lekkerder in zijn of haar vel.

Yolande Janssen is yogadocente en eigenaar van Festina Lente Yoga. ‘Er zitten veel positieve aspecten aan yoga. Het zorgt ervoor dat lichaam, geest en ademhaling met elkaar in verbinding staan. Het draagt ook bij aan het beter functioneren van de organen, de spijsvertering bijvoorbeeld. En yoga houdt het lijf flexibel. Dat is tevens een vooroordeel wat ik wil ontkrachten: lenigheid is niet vereist. Meditatie is een onderdeel van yoga. Het is een techniek om rust te brengen in het hoofd door te focussen op het hier en nu. En daar is niets zweverigs aan.’ 

 

 Yolande Janssen van Festina Lente Yoga

Hatha yoga is de basis

Yolande verzorgde op 14 februari 2022 een livestream yoga en meditatie voor ONVZ. Yolande: ‘In die sessie kon je kennismaken met hatha yoga. Bij hatha yoga staat de ademhaling centraal tijdens de houdingen en bij de meditatie. Hatha is de basis van alle yoga en daarom zeer geschikt voor de beginnende yogi. Want zo mag je jezelf noemen als je yoga beoefend. Heb je moeite met slapen, dan kan yoga nidra een uitkomst zijn, of het rustige yin yoga. Je kunt ook kiezen voor iets met meer power. Kortom, er is voor ieder wat wils.’

Om optimaal te profiteren van de voordelen van yoga is het nodig om regelmatig op de mat te stappen. ‘Iedere dag is niet nodig, belangrijker is het vol te houden en minimaal één keer per week yoga te beoefenen. Je zult merken dat je steeds soepeler en sterker wordt en dit moment van rust mist wanneer je een keer overslaat. Voor de één is het fijn om een yoga-routine te ontwikkelen in de ochtend, om de dag rustig te starten en de energie lekker te laten stromen. Voor de ander past het afsluiten van de dag met yoga beter. Om alles los te laten en rustig te kunnen slapen. Doe vooral wat past bij je lichaam en ritme. De oefeningen die ik in de video laat zien kunnen op ieder moment van de dag worden gedaan. Bijvoorbeeld achter het bureau, als energizer tijdens de werkdag.’

Proberen: wisselende neusgatademhaling

De wisselende neusgatademhaling, Nadi Shodhana Pranayama, verlaagt de hartslag en verhoogt het zuurstofgehalte in het bloed. Het kalmeert de geest en is daarom goed om te doen bij angst of spanning. Je hebt er niets voor nodig, alleen de ademhaling. 

  • Ga ontspannen zitten in kleermakerszit of op een stoel.
  • Plaats je rechterwijs- en middelvinger tussen je wenkbrauwen. Je duim en je ringvinger rusten elk op een neusvleugel. Je kunt je arm ondersteunen met je andere hand.
  • Sluit met je duim je rechter neusgat af en adem diep in door je linker neusgat.
  • Sluit dan met je ringvinger je linkerneusgat en haal je duim weg om uit te ademen via je rechter neusgat.
  • Adem weer in via je linker neusgat en herhaal bovenstaande stappen.
  • Adem vijf rondes op deze manier.
  • Adem daarna een paar keer rustig in en uit met de neus helemaal vrij en voel nog even na.