Vergeet jezelf niet: vijf tips voor mantelzorgers

21 december 2017 | Levensstijl | Interview | 4 min. leestijd
Als mantelzorger bestaan de dagen vaak uit rennen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer doorgaan. Hoe zorg je voor een naaste én voor jezelf? "De situatie accepteren zoals 'ie is, zorgt voor rust in je hoofd."
Er zijn vier miljoen mantelzorgers in Nederland, waarvan zo’n 600.000 mensen meer dan acht uur per week voor iemand anders zorgen. Voor een leven als mantelzorger kies je niet en de zorg kan zowel fysiek als mentaal veel van je vragen. Hoe ga je daarmee om?

#1 Sharing is caring

Veel mantelzorgers zijn geneigd álle zorg op zich te nemen en willen anderen niet met hun taken belasten. Vrienden en familie kunnen echter een grote bron van hulp zijn. Hulp vragen, of af en toe ‘nee’ zeggen, is geen teken van zwakte. Door de zorg te delen, maak je jezelf bovendien minder onmisbaar.

#2 Schakel professionele hulp in

Is er niemand die de zorg kan overnemen maar wil je er toch eens tussenuit? Of heb je andere vragen? Bij de ZorgConsulent kun je terecht voor een luisterend oor en praktisch advies. De ZorgConsulent weet precies welke instanties er zijn, wat ze voor je kunnen doen en is op de hoogte van de laatste wet- en regelgeving.

#3 Tijd voor jezelf

Zorg niet alleen voor een ander, maar ook voor jezelf. Hoe druk je schema ook is, probeer elke dag een moment van rust in te plannen. Dat kan een ochtendwandeling zijn, een kop thee overdag of een warm bad in de avond. De boog kan niet altijd gespannen zijn. Rustmomenten zorgen voor nieuwe energie.

#4 De mooie kant

Probeer je niet alleen te focussen op de lasten, maar ook op wat het zorgen voor een dierbare je oplevert; misschien verdiept de zorg jullie band, brengt het jullie dichter bij elkaar of biedt het zingeving? Vergeet ook niet wat jullie voor elkaar betekenen en hoe jullie band was vóór de situatie veranderde.

#5 Wees trots

Zorgen voor een ander wordt vaak als vanzelfsprekendheid beschouwd. Als mantelzorger krijg je daarom misschien niet altijd de waardering die je graag zou willen. Besef dat die waardering er wel degelijk is, ook al wordt die niet altijd uitgesproken. En schroom niet jezelf af en toe een schouderklopje te geven.