07 december 2021 | Mentaal gezond | Interview | 3 min. leestijd
Mensen met een verminderd immuunsysteem worden als eerste ziek. Wat kun jij doen om je immuunsysteem te verbeteren? ‘Door een half uur per dag te bewegen gaan je afweercellen al omhoog en verbeter je je immuunsysteem aanzienlijk’. Erik Scherder (hoogleraar Neuropsychologie en Bewegingswetenschappen) en Jean-Paul van Haarlem (bestuursvoorzitter ONVZ) praten in de podcast ‘Podje Hockey’ van de Koninklijke Nederlandse Hockey Bond (KNHB) over het belang van bewegen.

© Beeldmateriaal: Janus van den Eijnden en Keke Keukelaar

Gezondheid is alles. Je mentale en fysieke gezondheid (of lichaam en geest) hebben alles met elkaar te maken. Voel je je op mentaal vlak goed, merk je dit ook aan je gezondheid. Wat kan bijdragen aan een goede gezondheid? Bewegen en nog eens bewegen. Maar dit is lang niet voor iedereen zo vanzelfsprekend. ‘Bewegen is makkelijk voor de groep die dat al doet. De groep die dat niet doet in beweging krijgen is een stuk moeilijker. Dat moet je in hun systeem krijgen, zeker bij jongeren’, vertelt Jean-Paul.

Overgewicht is een blijvend probleem

Want overgewicht onder jongeren is een blijvend probleem. Volgens Volkgezondheidenzorg.info had in 2020 14,7% procent van kinderen van 4 tot en met 17 jaar oud overgewicht, waarvan 2,5% ernstig (obesitas). Erik is meer dan ooit gemotiveerd om beweging op de radar te krijgen bij deze en andere jongeren, onder ander met campagnes. Vaak hoeft het ook helemaal geen geld te kosten. ‘Elk half uur 3 minuten bewegen is goed voor kinderen, en helpt onder andere tegen overgewicht en obesitas.’ Dit kan bijvoorbeeld gewoon in de klas tijdens de les, door sommen op te lossen en tegelijkertijd te springen.

Het belang van een goede gezondheid

Maar waarom is gezondheid zo belangrijk? Het effect van bewegen op je brein hebben we al eens eerder uitgelicht. Ook Erik benadrukt het belang van mentale gezondheid: ‘Door te sporten activeer je in je brein een aantal netwerken. Die geven je de controle over negatieve emoties. Daarom wordt bij een depressie aangeraden om running therapy te volgen of te gaan hardlopen.’ Daarnaast is beweging meer dan ooit ook belangrijk voor je insulidehuishouding. ‘Als je overgewicht hebt of obees bent, heb je een laaggradig ontstekingsproces in je lichaam. Het afweersysteem raakt uitgeput en als er een virus komt, worden juist mensen met een zwak afweersysteem getroffen’, legt Erik uit. Ook teamsport speelt volgens Jean-Paul een grote rol in gezondheid: ‘Niet alleen in je eentje rondjes hollen maar juist sporten in een team is belangrijk voor je ontwikkeling. Dat vind ik het mooie aan hockey bijvoorbeeld.’

De maatschappij in beweging krijgen

Alleen hoe krijg je meer mensen in beweging? Volgens Jean-Paul begint het bij de basis, en vooral op jonge leeftijd. ‘Geef op school inzicht in welke sporten er zijn en maak het laagdrempeliger via kennismakingen. En doe meer aan rookpreventie’. Want stoppen met roken heeft direct positief effect op je gezondheid. Er kan ook veel winst behaald worden onder groepen die minder makkelijk te zijn bereiken. Dat gebeurt nu al met bijvoorbeeld pannaveldjes en hockeyverenigingen in opkomende wijken. De tip van Erik? Elkaar complimenteren. ‘Zeg af en toe: ‘je doet het goed’ of vraag ‘hoe gaat het met je?’. Alleen dat al bevordert je activiteit en beloningsysteem. Dat goede gevoel controleert de gebieden die een rol spelen bij negatieve emoties als angst, depressie en somberheid.’

Luister de podcast

Ben je benieuwd naar het hele gesprek over mentale gezondheid, het belang van beweging en de ultieme sportherinneringen van Erik Scherder en Jean-Paul van Haarlem? Luister de complete aflevering van Podje Hockey van de KNHB via Spotify hieronder.