17 september 2020 | Mentaal gezond | Interview | 4 min. leestijd
Zeker in coronatijd, maar eigenlijk altijd, is het belangrijk om je hersenen in topconditie te houden. Onze hersenen zijn namelijk een complex en belangrijk orgaan. Gaat er iets mis, dan kan het ook goed misgaan. Daarom: 5 praktische tips voor een gezond brein.

Tip 1: Daag je hersenen uit 

Volgens Koko Beers, neurobioloog en woordvoerder bij de Hersenstichting, is het belangrijk om je hersen te blijven uitdagen. Ze vertelt op de website van de stichting: ‘Probeer elke dag nieuwe activiteiten te vinden die een beetje buiten je comfortzone liggen. Ga de uitdaging aan in je werk en in het dagelijks leven. Maak bijvoorbeeld een ingewikkelde hersenkraker, leer een nieuwe taal of luister een podcast waar je iets van leert. Door die mentale uitdaging vertraag je, op latere leeftijd, de eerste symptomen van geheugenverlies door ouderdom of een hersenaandoening.’ Hallo woordzoeker!

Tip 2: Beweeg! Maar wel matig intensief

Kom uit die luie stoel en beweeg! Dat is de boodschap van neuropsycholoog prof. dr. Erik Scherder in deze video. Volgens hem is het belangrijk voor je denkvermogen, oftewel je cognitieve functies, om regelmatig te bewegen. Onder cognitieve functies verstaan we onder meer het geheugen en concentratievermogen. Volgens Scherder is het niet nodig om nu als een gek intensief te gaan sporten. Matig intensief is het beste: dagelijks een blokje om, traplopen, fietsen in de stad of een half uurtje tuinieren. Daarmee stimuleer je al de doorbloeding van je hersenen, verbeter je de communicatie tussen de hersencellen en zorg je voor een positief effect op de hersenontwikkeling. 

Tip 3: Eet je brein gezond 

Wist je dat van elke hap eten die we doorslikken, liefst 20 procent van de binnengekregen energie naar onze hersenen gaat? Wat we eten, is dus van grote invloed op de gezondheid van onze hersenen. Maar wat moet je dan precies eten voor een gezond brein? Volgens de Hersenstichting bestaat een hersenvriendelijk menu uit voldoende vitamines, mineralen en Omega 3-vetzuren; groenten, fruit, volkorenproducten, olijfolie en vette vis zoals makreel, haring en zalm. Deze voedingsstoffen zorgen voor goede en snelle communicatie tussen de zenuwcellen in je hersenen. Wanneer je te weinig van deze stoffen binnenkrijgt, kan dat leiden tot vergeetachtigheid of minder concentratie.

Tip 4: Spoel je hersenen schoon met een goede nachtrust 

Onderzoekers kunnen er niet omheen: slaap is belangrijk voor goed functionerende hersenen. Daarbij gaat het niet alleen over hoe lang je slaapt, maar ook over de kwaliteit van je slaap. Want tijdens het slapen spoelen je hersenen als het ware schoon. Ze moeten de kans krijgen om zichzelf te reinigen en te reorganiseren. Zo onthoud je wat je overdag leert en kun je emoties en prikkels beter verwerken. Maar wat kun je doen voor een goede nachtrust? Houd regelmaat aan (ga op een vaste tijd naar bed en word op een vaste tijd wakker), zorg voor een schermvrije slaapkamer (zo associëren je hersenen de kamer met slapen) en ontspan voldoende (lees een boek of mediteer). 

Tip 5: Las elke dag een muziekuurtje in 

Heb je wel eens gehoord dat mensen met dementie weer bepaalde herinneringen krijgen als ze naar een nummer van vroeger luisteren? Dat klopt. Muziek luisteren heeft een positieve invloed op de hersenen. En niet alleen op de cognitieve vermogens van mensen met dementie. Muziek ontspant, zorgt voor een lagere bloeddruk en vermindert stress. Muziek wordt zelfs ingezet bij de behandeling van slapeloosheid en depressie. Reden genoeg om dagelijks een muziekuurtje in te lassen. Ontspannen nummers om in slaap te vallen of juist een beetje uptempo, zodat je gelijk die matig intensieve beweging meepakt! Nog beter is om zelf muziek maken, dan vindt er motorische-, visuele- én auditieve actie plaats in de hersenen. Braintraining ten top!