Snel regelen

Actuele vragen

Hieronder vindt u de meestgestelde vragen op een rij. Als u op de vraag klikt, verschijnt het antwoord. Staat uw vraag er niet bij of wilt u meer weten? Neem dan contact met ons op.

Meestgestelde vragen

  • Bent u als hoofdverzekerde ingelogd op MijnONVZ? Dan vindt u uw polisblad onder 'Mijn verzekeringen' > 'Polisblad downloaden'.

    Let op: u kunt uw polisblad over 2024 vanaf dinsdagochtend 14 november zien in MijnONVZ.

  • Op 7 november 2023 heeft het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) uitspraak gedaan in de zaak tussen zorgverzekeraar ONVZ en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Deze uitspraak heeft voor ONVZ verstrekkende gevolgen en dwingt ons tot het overstappen naar een voorkeursbeleid voor medicijnen. 

    Meer informatie en het antwoord op veelgestelde vragen vindt u op de pagina Meestgestelde vragen over het voorkeursbeleid medicijnen

  • Heeft u de ONVZ-app gedownload op uw smartphone, dan heeft u automatisch ook de digitale Europese zorgpas (EHIC). Hiermee kunt u noodzakelijke medische zorg krijgen in onder meer de hele EU en Australië. Deze heeft u zo altijd tot uw beschikking. De digitale zorgpas blijft geldig zolang u bij ons verzekerd bent.

    Waar vindt u de digitale zorgpas?

    • In de ONVZ-app vindt u de pas onder de optie: Meer/Digitale zorgpas
    • De zorgpas van een kind onder de 18 vindt u in de Mijn-omgeving en/of ONVZ-app van de hoofdverzekerde
    • Wanneer u op een computer of tablet inlogt in uw Mijn-omgeving, ziet u de zorgpas onder 'Mijn gegevens' > 'Zorgpas'.

     

    Let op: de digitale zorgpas is geen officiële EHIC. Soms accepteren zorgverleners in het buitenland deze digitale pas niet. U kunt dan contact opnemen met ons Service Center op 030 639 62 22. Wij sturen dan een bewijs van verzekering naar de zorgverlener. Neemt u liever toch een fysieke zorgpas mee naar het buitenland? Dan kunt u deze voor vertrek bij ons aanvragen. U ontvangt de pas dan binnen 10 werkdagen gratis thuis. Houdt er rekening mee dat wij de zorgpas altijd sturen naar het adres van de hoofdverzekerde.

  • De basisverzekering vergoedt de meeste zorgkosten. Maar u moet elk jaar eerst een deel zelf betalen. Dat is het verplicht eigen risico. Wilt u meer uitleg over het verplicht eigen risico? Bekijk dan onze pagina Het eigen risico.

     

    Goed om te weten

    Soms betaalt u naast eigen risico ook een eigen bijdrage. Dit geldt bijvoorbeeld voor sommige geneesmiddelen, ziekenvervoer, een kunstgebit en een hoortoestel. U betaalt dan eerst de eigen bijdrage. En over het bedrag dat overblijft eigen risico. Wilt u meer uitleg over de wettelijke eigen bijdrage? Bekijk dan onze pagina Eigen bijdrage.

  • U kunt uw zorgkosten op vier manieren bij ons declareren. Via de ONVZ app, via MijnONVZ, via onze pagina Direct online declareren of per post. Wilt u per post declareren? Bekijk dan de uitleg op Declareren per post.

  • Gaat u op vakantie of naar het buitenland voor bijvoorbeeld uw werk? Dan zijn er een aantal zaken waar u rekening mee moet houden. Op de pagina Buitenland en Reizen vindt u een overzicht met de meestgestelde vragen over dit onderwerp.

  • Soms verschijnen in de media berichten dat de toegang tot ziekenhuiszorg onder druk staat vanwege prijsafspraken tussen ziekenhuizen en zorgverzekeraar. Verzekeraars kunnen afspraken maken over een maximumbedrag dat een ziekenhuis mag declareren. Dat noemen we een omzetplafond.

    Lees meer hierover op onze pagina over omzetplafonds
Open de chat

Uw verzekering

Heeft u een vraag over uw verzekering? Of waar u uw polisblad kunt vinden? Op deze pagina vindt u de meestgestelde vragen op een rij.

Meestgestelde vragen over uw verzekering

Voorkeursbeleid (preferentiebeleid) medicijnen

Heeft u een vraag over het voorkeursbeleid voor medicijnen? En wat dit voor u betekent? Op deze pagina vindt u de meestgestelde vragen op een rij.

Meestgestelde vragen over ons voorkeursbeleid medicijnen

Betalen

Heeft u een vraag over de betaling van uw premie of over zorgkosten die u heeft gemaakt? Op deze pagina vindt u de meestgestelde vragen op een rij.

Meestgestelde vragen over betalen

Aanvragen of wijzigen

Wilt u een zorgverzekering bij ONVZ aanvragen? Of wilt u weten hoe u wijzigingen kunt doorgeven? Op deze pagina vindt u de meestgestelde vragen op een rij.

Meestgestelde vragen over aanvragen en wijzigen

MijnONVZ en app

Heeft u een vraag over MijnONVZ? Of wilt u weten hoe u de app kunt gebruiken? Op deze pagina vindt u alle meestgestelde vragen op een rij.

Meestgestelde vragen over MijnONVZ en app

Zorg en gezondheid

Heeft u een vraag over zorg of zoekt u een ziekenhuis of zorgverlener? Op deze pagina vindt u alle meestgestelde vragen op een rij.

Meestgestelde vragen over zorg en gezondheid

Buitenland en reizen

Gaat u op vakantie of naar het buitenland voor bijvoorbeeld uw werk? Dan zijn er een aantal zaken waar u rekening mee moet houden. Op deze pagina vindt u een overzicht van de meestgestelde vragen over buitenland en reizen.

Meestgestelde vragen over buitenland en reizen

Persoonsgebonden budget

Heeft u een vraag over uw persoonsgebonden budget? Hieronder vindt u de meestgestelde vragen op een rij. Als u op de vraag klikt, verschijnt het antwoord.

Meestgestelde vragen over persoonsgebonden budget
Contact

Heeft u nog vragen? Wij zijn er voor u

Document uploaden

Deel makkelijk een document met ons

Uploaden
Meer contactopties