Heeft u vragen? Bel 030 639 62 22 English

Verbod op akte van cessie of verpanding

Bij verpleging en verzorging thuis.

U kunt vanaf 1 januari 2019 voor verpleging en verzorging thuis geen akte van cessie of verpanding meer gebruiken.

Wat is een akte van cessie of verpanding?

Met een akte van cessie of verpanding kon uw zorgverlener de nota voor uw behandeling rechtstreeks bij ons indienen en betaalde ONVZ aan uw zorgverlener.

Waarom mag een akte van cessie of verpanding niet meer?

Vanaf 1 januari 2019 kunt u uw recht op vergoeding van zorgkosten niet meer aan iemand anders overdragen via een zogenaamde akte van cessie of verpanding. Wij vinden het belangrijk dat u de nota voor verzekerde kosten zelf te zien krijgt, als wij niet met uw zorgverlener hebben afgesproken dat die de zorg rechtstreeks declareert. Op deze manier willen we onder meer eventuele onrechtmatige declaraties en fraude door zorgverleners tegengaan.

Ik gebruik een akte van cessie of verpanding, wat nu?

Vanaf 1 januari 2019 moet u de nota voor de geleverde zorg zelf bij ons indienen. Nadat wij de vergoeding volgens de algemene regels en vergoedingen aan u hebben overgemaakt, kunt u uw zorgverlener uitbetalen. Wij doen altijd ons best om de nota binnen 5 werkdagen aan u uit te betalen.

Hoe weet ik of ik akte van cessie of verpanding gebruik?

Als u nu een akte van cessie of verpanding gebruikt, heeft u hierover samen met uw zorgverlener op papier afspraken gemaakt. Deze afspraken heeft u ondertekend. Weet u dit niet meer zeker? Vraag dit dan na bij uw zorgverlener.

Wanneer hoeft u de nota voor de geleverde zorg niet zelf bij ons in te dienen?

Als u zorg ontvangt van een zorgverlener met wie wij afspraken hebben. Deze zorgverlener dient uw nota rechtstreeks in bij ONVZ en ONVZ betaalt daarna rechtstreeks aan de zorgverlener. U merkt hier niets van.

Heeft u nog vragen?
We staan voor u klaar

Meer contactopties

Over enkele minuten wordt u automatisch uitgelogd. Beweeg uw muis om ingelogd te blijven.