Heeft u vragen? Bel 030 639 62 22 English

Declareren van buitenlandse nota's

 

U wilt natuurlijk niet dat het gebeurt. Maar soms heeft u tijdens een verblijf in het buitenland een dokter nodig. Bijvoorbeeld als u met een oorontsteking naar de huisarts gaat. Hoe kunt u dan de nota’s van die dokter bij ons declareren? En wat moet er op de nota staan?

Wat moet er op de nota's staan?

Om uw buitenlandse nota's zo snel mogelijk te kunnen verwerken, is het belangrijk dat de nota's in orde zijn. De volgende gegevens moeten daarom op een nota staan:

  • naam en geboortedatum. Dit moet van de persoon zijn voor wie u de kosten maakte
  • naam van de arts en het specialisme
  • notadatum
  • behandeldatum
  • medische indicatie en een overzicht van behandelingen en onderzoeken
  • van elk medicijn: de naam, het aantal stuks, het aantal mg of ml, de prijs

Wat moet ik met de nota's meesturen?

  • alle originele recepten en verwijzing(en). Maak van recepten eerst een kopie. Doet u dit voordat u het recept bij de apotheek inlevert. Of vraag om een nota met uw gegevens erop. En de gegevens van de arts die het medicijn heeft voorgeschreven
  • bij onderzoek of operatie: het verslag hiervan

Waar moet ik nog meer op letten?

In het buitenland moet u soms een bedrag vooraf betalen. Als een soort garantie. Nota's die u hiervan krijgt, kunnen wij niet verwerken. Dit noemen wij ook wel een voorschotnota. Alleen de definitieve nota nemen wij in behandeling. Dit is de nota die u na afloop van de behandeling krijgt.

Ook moet een buitenlandse nota in het Nederlands zijn, of in het Engels, Duits, Frans of Spaans. Is de nota in een andere taal? Dan kunnen wij u om een vertaling vragen.

Hoe stuur ik mijn nota's naar ONVZ?

Dit doet u het makkelijkst online. Doet u dit liever per post? Gebruik dan ons declaratieformulier. Vergeet niet op dit formulier deel A 'Buitenlandse kosten' in te vullen. U kunt dit dan sturen naar:

ONVZ

Postbus 27

3990 DA Houten

Hoe gaat de afhandeling van mijn nota's?

Wij proberen uw nota's binnen 10 werkdagen na ontvangst af te handelen. Bij buitenlandse nota's duurt dit soms iets langer. Sommige buitenlandse nota's verwerken wij automatisch. En sommige handmatig. Hierdoor verwerken wij uw nota's soms niet op dezelfde dag.

Goed om te weten

  • De ONVZ app: makkelijk uw nota's declareren

    Via de ONVZ-app kunt u makkelijk uw nota's naar ONVZ sturen. U kunt ook aangeven of het gaat over medische kosten in het buitenland.

  • Wij gaan vertrouwelijk met uw gegevens om

    De afdeling die uw nota's verwerkt, staat onder verantwoordelijkheid van onze medisch adviseur. En heeft daardoor dezelfde plicht tot geheimhouden van medische gegevens. Wij behandelen uw gegevens vertrouwelijk. Hierover, en over andere privacyregels, vindt u terug op onze website.

  • U gaat op vakantie naar het buitenland

    Als u op vakantie gaat, dan is het goed om te kijken of u ook in het buitenland goed verzekerd bent voor medische kosten. En, of u nog andere dingen moet regelen.

  • Onze aanvullende verzekering Wereldfit

    Met Wereldfit heeft u een uitstekende verzekering voor onverwachte en spoedeisende hulp in het buitenland. Maar ook voor repatriëring, eerder terug keren, opsporing en redding.

Heeft u nog vragen?
We staan voor u klaar

Meer contactopties

Over enkele minuten wordt u automatisch uitgelogd. Beweeg uw muis om ingelogd te blijven.