Heeft u vragen? Bekijk onze contactmogelijkheden English

Betalingsachterstand

Kunt u niet op tijd betalen? Laat dit dan zo snel mogelijk aan ons weten. Hieronder lichten we de verschillende mogelijkheden toe: in 1 keer betalen of een betalingsregeling aanvragen.

Wat moet u doen als u niet op tijd kan betalen of heeft betaald?

Als u niet op tijd betaalt, dan heeft u 2 mogelijkheden:

  1. u betaalt het bedrag toch nog in 1 keer
  2. lukt in 1 keer betalen niet? Dan bieden we u een betalingsregeling aan. U kunt dan het bedrag in termijnen betalen

Betalingsregeling aanvragen via MijnONVZ?

Wilt u een betalingsregeling aanvragen? Dat kan op de volgende manier:

  1. ga naar MijnONVZ
  2. ga naar uw financieel overzicht
  3. klik in uw financieel overzicht op hyperlink 'Betalingsregeling aanvragen'
  4. vul het formulier in

Goed om te weten

Heeft u voor uw zorgkosten of premie een automatische incasso? Dan kunt u pas een betalingsregeling met ons afspreken nadat u het bedrag handmatig teruggeboekt heeft. Na ongeveer 3 werkdagen verschijnt de optie om een betalingsregeling aan te vragen op MijnONVZ.

  • Wilt u een betalingsregeling aanvragen? Maar heeft u nog geen MijnONVZ?

    Lees meer over MijnONVZ en de ONVZ app

    U kunt in MijnONVZ inloggen via DigiD met sms-verificatie. In MijnONVZ staan gegevens die privacygevoelig zijn. Bijvoorbeeld declaraties van uw medische behandelingen. We beschermen die gegevens goed. Daarom moet u inloggen met uw DigiD mét sms. Zo weten we zeker dat u de enige bent die deze gegevens ziet. Gebruikt u al DigiD met sms? Dan kunt u direct inloggen bij MijnONVZ. Heeft u nog geen sms-verificatie, bekijk dan de DigiD pagina hoe u dit regelt.

Wat gebeurt er als u niet betaalt?

U krijgt extra kosten

Als u niet op tijd betaalt en u spreekt geen betalingsregeling af, dan schakelen we een incassobureau in. U krijgt hierdoor extra kosten. Neemt u daarom bij betalingsproblemen zo snel mogelijk contact met ons Service Center op via telefoonnummer 030 639 62 22 (ma t/m vr 8.00 - 18.00 uur) of via live chat (ma t/m vr 8.00 - 20.00 uur).

Wij beëindigen uw zorgverzekering(en)

Betaalt u elke keer uw premie niet, dan beëindigen wij uw basisverzekering en aanvullende verzekering(en) vanwege wanbetaling. Dit doen we ook als u door ons voorgeschoten zorgkosten, eigen risico of eigen bijdragen niet (op tijd) terugbetaalt.

Voorbeeld

U betaalt uw premie per maand en betaalt 2 maanden niet, dan bieden we u een betalingsregeling aan. Accepteert u dat niet? En betaalt u ook het bedrag niet dat u aan ons moet betalen? Dan beëindigen wij uw basisverzekering en aanvullende verzekering(en). We doen dit als u 4 maanden geen premie betaalt. Uw betalingsachterstand verdwijnt hiermee niet. U moet de premie die u schuldig bent wel nog steeds betalen. Is de verzekerde jonger dan 18 jaar? Dan blijft de basisverzekering wel doorlopen. Een verzekerde jonger dan 18 jaar betaalt namelijk geen premie.

U wilt bij ONVZ blijven

Hebben wij uw basisverzekering en aanvullende verzekering(en) beëindigd? Dan kunt u alleen bij ons terugkomen als u langer dan 2 jaar bij ons verzekerd bent en het de 1e keer is dat wij uw verzekering(en) beëindigen door wanbetaling. Daarnaast geldt het volgende:

  • u moet alle openstaande bedragen alsnog aan ONVZ betalen
  • u kunt de basisverzekering (opnieuw) bij ons afsluiten
  • ONVZ biedt u 5 jaar geen uitgebreide aanvullende- en Tandfitverzekeringen aan waarbij gezondheidsvragen worden gesteld
  • u kunt Tandfit Preventief alleen afsluiten per 1 januari van elk kalenderjaar

Let op: is dit de 2e keer dat wij uw verzekering(en) beëindigen vanwege wanbetaling? Dan kunt u 5 jaar geen basisverzekering en aanvullende verzekeringen bij ons afsluiten.

U moet zich verplicht verzekeren

Als u zich niet aan de voorwaarden houdt, dan verzekeren wij u niet meer voor zorgkosten. Van de overheid moet iedereen die in Nederland woont of werkt een basisverzekering afsluiten. Daarom moet u zich bij een andere zorgverzekeraar aanmelden voor een nieuwe basisverzekering. Die zorgverzekeraar moet u (wettelijk) verplicht accepteren voor de basisverzekering.

Wat kunt u zelf doen?

  • Zorgtoeslag aanvragen

    Zorgtoeslag is een bijdrage in de kosten van uw basisverzekering. Misschien heeft u recht op zorgtoeslag. Die vraagt u aan bij de Belastingdienst.

  • Zelf schulden regelen

    Op zelfjeschuldenregelen.nl vindt u informatie en tips hoe u schulden voorkomt. En hoe u een actieplan maakt.

  • Schuldhulpverlening aanvragen

    Bij blijvend geldtekort kunt u hulp vragen van een schuldhulpverlener. Uw gemeente weet wat de mogelijkheden zijn. Of bekijk website www.nvvk.eu.

  • Zorgverzekeringslijn bellen

    De Zorgverzekeringslijn geeft onpartijdig advies wanneer u schulden heeft van uw zorgverzekering. Zij brengen u in contact met de juiste instantie. Het telefoonnummer is 0800 64 64 644. Of bekijk www.zorgverzekeringslijn.nl.

Heeft u nog vragen?
We staan voor u klaar

Meer contactopties

Over enkele minuten wordt u automatisch uitgelogd. Beweeg uw muis om ingelogd te blijven.