Heeft u vragen? Bel 030 639 62 22 English

Betalingsachterstand

Kunt u niet op tijd betalen? Laat dit dan zo snel mogelijk aan ons weten. Hieronder lichten we de verschillende mogelijkheden toe: in 1 keer betalen of een betalingsregeling aanvragen.

Hulp nodig?

We zoeken graag samen met u naar een oplossing. U kunt contact opnemen met ons Service Center via telefoonnummer 030 639 62 22. Wij zijn op werkdagen open van 8.00 tot 18.00 uur.

Wat moet u doen als u niet op tijd kan betalen of heeft betaald?

Als u niet op tijd betaalt, dan heeft u 2 mogelijkheden:

  1. u betaalt het bedrag toch nog in 1 keer
  2. lukt in 1 keer betalen niet? Dan bieden we u een betalingsregeling aan. U kunt dan het bedrag in termijnen betalen

Betalingsregeling aanvragen?

Wilt u een betalingsregeling aanvragen? Dat kan op de volgende manier:

  1. ga naar MijnONVZ
  2. ga naar uw financieel overzicht
  3. klik in uw financieel overzicht op hyperlink 'Betalingsregeling aanvragen'
  4. vul het formulier in

Heeft u nog geen MijnONVZ? Dan kunt u een betalingsregeling aanvragen bij ons Service Center via telefoonnummer 030 639 62 22.

Wat gebeurt er als u niet betaalt?

U krijgt extra kosten

Als u niet op tijd betaalt en u spreekt geen betalingsregeling af, dan schakelen we een incassobureau in. U krijgt hierdoor extra kosten. Neemt u daarom bij betalingsproblemen zo snel mogelijk contact met ons Service Center op via telefoonnummer 030 639 62 22.

Wij beëindigen uw zorgverzekering(en)

Betaalt u elke keer uw premie niet, dan beëindigen wij uw basisverzekering en aanvullende verzekering(en) vanwege wanbetaling. Dit doen we ook als u door ons voorgeschoten zorgkosten, eigen risico of eigen bijdragen niet (op tijd) terugbetaalt.

Voorbeeld

U betaalt uw premie per maand en betaalt 2 maanden niet, dan bieden we u een betalingsregeling aan. Accepteert u dat niet? En betaalt u ook het bedrag niet dat u aan ons moet betalen? Dan beëindigen wij uw basisverzekering en aanvullende verzekering(en). We doen dit als u 4 maanden geen premie betaalt. Uw betalingsachterstand verdwijnt hiermee niet. U moet de premie die u schuldig bent wel nog steeds betalen. Is de verzekerde jonger dan 18 jaar? Dan blijft de basisverzekering wel doorlopen. Een verzekerde jonger dan 18 jaar betaalt namelijk geen premie.

U wilt bij ONVZ blijven

Hebben wij uw basisverzekering en aanvullende verzekering(en) beëindigd? Dan kunt u alleen bij ons terugkomen in de volgende gevallen:

  • als dit de 1e keer is dat wij uw verzekering(en) beëindigen door wanbetaling, en
  • als u op zijn laatst 30 dagen na de beëindiging de hele achterstand betaalt

Als u na 30 dagen betaalt, dan moet u de basisverzekering opnieuw bij ons aanvragen.

U moet zich verplicht verzekeren

Als u zich niet aan de voorwaarden houdt, dan verzekeren wij u niet meer voor zorgkosten. Van de overheid moet iedereen die in Nederland woont of werkt een basisverzekering afsluiten. Daarom moet u zich bij een andere zorgverzekeraar aanmelden voor een nieuwe basisverzekering. Die zorgverzekeraar moet u (wettelijk) verplicht accepteren voor de basisverzekering.

Wat kunt u zelf doen?

  • Zorgtoeslag aanvragen

    Zorgtoeslag is een bijdrage in de kosten van uw basisverzekering. Misschien heeft u recht op zorgtoeslag. Die vraagt u aan bij de Belastingdienst.

  • Zelf schulden regelen

    Op zelfjeschuldenregelen.nl vindt u informatie en tips hoe u schulden voorkomt. En hoe u een actieplan maakt.

  • Schuldhulpverlening aanvragen

    Bij blijvend geldtekort kunt u hulp vragen van een schuldhulpverlener. Uw gemeente weet wat de mogelijkheden zijn. Of bekijk website www.nvvk.eu.

  • Zorgverzekeringslijn bellen

    De Zorgverzekeringslijn geeft onpartijdig advies wanneer u schulden heeft van uw zorgverzekering. Zij brengen u in contact met de juiste instantie. Het telefoonnummer is 0800 64 64 644. Of bekijk www.zorgverzekeringslijn.nl.

Heeft u nog vragen?
We staan voor u klaar

Meer contactopties

Over enkele minuten wordt u automatisch uitgelogd. Beweeg uw muis om ingelogd te blijven.