Heeft u vragen? Bel 030 639 62 22 English

Betalingsachterstand

Soms zijn er omstandigheden waardoor u niet kunt of wilt betalen. Laat dit dan zo snel mogelijk aan ons weten. We zoeken graag samen met u naar een passende oplossing.

Betalingsregeling aanvragen

Is het u niet gelukt om uw premie of medische kosten op tijd te betalen? U kunt dan het bedrag alsnog in één keer betalen. Daarnaast bieden wij u in uw MijnONVZ-omgeving in het financieel overzicht de mogelijkheid voor een betalingsregeling aan. U kunt dan het openstaande bedrag in termijnen betalen.

Heeft u nog geen MijnONVZ? Dan kunt u voor het aanvragen van een betalingsregeling contact opnemen met ons Service Center. Het Service Center is op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur bereikbaar via telefoonnummer 030 639 62 22.

Betaalt u niet op tijd en spreekt u geen betalingsregeling af? Dan schakelen wij een incassobureau in. U krijgt dan te maken met extra kosten.

Wij kunnen uw verzekering(en) beëindigen wegens wanbetaling

Loopt de betalingsachterstand op tot 2 maanden premie? Dan doen wij een voorstel voor een betalingsregeling. Accepteert u dat niet? En betaalt u ook het openstaande bedrag niet? Dan beëindigen wij uw verzekering(en). Wij doen dit als u 4 maanden premieachterstand heeft. Uw betalingsachterstand verdwijnt hiermee niet. U moet de verschuldigde premie nog steeds betalen. De basisverzekering van verzekerden onder de 18 jaar blijft wel actief.

U kunt na de beëindiging alleen bij ons terugkomen als:

  • dit de eerste beëindiging vanwege wanbetaling was en
  • u binnen 30 dagen na de beëindiging de hele achterstand betaalt.

Betaalt u na 30 dagen dan moet u een nieuwe aanvraag doen voor een verzekering bij ons.

Als u niet aan deze voorwaarden voldoet, bent u niet meer verzekerd voor zorgkosten. U bent verplicht een zorgverzekering te hebben. Daarom moet u zich bij een andere zorgverzekeraar aanmelden voor een nieuwe verzekering.

Wat kunt u zelf nog doen?

Zorgtoeslag

Misschien heeft u recht op zorgtoeslag. Die vraagt u aan bij de Belastingdienst.

Zelf schulden regelen

Voor informatie over hoe u uw inkomsten en uitgaven op elkaar kunt afstemmen, kunt u kijken op zelfjeschuldenregelen.nl.

Schuldhulpverlening

Bij blijvend geldtekort kunt u hulp vragen van een schuldhulpverlener. Uw gemeente weet wat de mogelijkheden zijn. Of kijk op de site van de branchevereniging voor schuldhulpverlening: www.nvvk.eu.

Zorgverzekeringslijn

De Zorgverzekeringslijn geeft onpartijdig advies als u moeite heeft met het betalen van de zorgverzekeringspremie, en kan u in contact brengen met de juiste instantie. Het telefoonnummer is 0800 64 64 644.

Heeft u nog vragen?
We staan voor u klaar

Meer contactopties

Over enkele minuten wordt u automatisch uitgelogd. Beweeg uw muis om ingelogd te blijven.