ZakelijkBereken premieEnglish

  • Zeer ruime vergoedingen
  • Advies van ZorgConsulent
  • Klantwaardering 8,2

Zorgbemiddeling

Komt u voor een behandeling op een wachtlijst te staan? Of bent u op zoek naar een andere zorgverlener? Onze ZorgConsulenten zoeken graag voor u uit wat de mogelijkheden zijn. Zorgbemiddeling helpt u om eerder geholpen te worden door een andere zorgverlener.

Wachtlijstbemiddeling

Zorgverleners en zorgverzekeraars hebben afspraken gemaakt over maximaal aanvaardbare wachttijden in de zorg. Deze wachttijden worden Treeknormen genoemd. 

Bent u doorverwezen naar een zorgverlener en is de wachttijd langer dan de Treeknorm? Neem dan contact op met de ZorgConsulent. De ZorgConsulent neemt contact op met verschillende zorgaanbieders om uit te zoeken waar u het snelst geholpen kunt worden. Dit betekent dat de ZorgConsulent gaat kijken of u sneller bij een andere zorgverlener terecht kunt. Vervolgens bespreekt de ZorgConsulent met u de mogelijkheden.

Per zorgsoort zijn er andere Treeknormen. Kijk voor de Treeknormen per zorgsoort op onze pagina Maximaal aanvaardbare wachttijden.

Niet mogelijk voor alle zorg

Helaas is het niet voor alle zorg mogelijk om sneller geholpen te worden. Dat komt doordat het (hoog) complexe zorg is. Daardoor kunnen wij geen wachtlijstbemiddeling uitvoeren bij transplantaties (hart, lever, nier en longen).

Wilt u wachtlijstbemiddeling voor een afspraak bij de medisch specialist?

Veel ziekenhuizen zijn al begonnen met het inhalen van uitgestelde zorg. Maar daarbij moet wel een balans worden gevonden tussen het welzijn van het zorgpersoneel en het zo snel mogen helpen van mensen met een zorgvraag. Ook kunnen niet alle specialistische behandeling in ieder ziekenhuis plaatsvinden. Hierdoor kan het gebeuren dat u toch langer moet wachten op uw behandeling.

Wilt u weten of wij iets voor u kunnen betekenen? De ZorgConsulent helpt u graag.

 

Wanneer is wachtlijstbemiddeling mogelijk?

In de volgende gevallen kunt u met de ZorgConsulent contact opnemen over de mogelijkheid voor wachtlijstbemiddeling:

  • een consult (afspraak) bij een medisch specialist
  • de meeste diagnostiek gevraagd door een huisarts, of MRI door een specialist (onderzoeken)
  • een (dag)opname in een ziekenhuis of zelfstandig behandelcentrum
  • een ggz-behandeling
  • verpleging en verzorging thuis
  • nieuwe huisarts bij verhuizing (vul dit formulier in)

Online ggz-behandelingen

Verschillende zorgverleners voor de geestelijke gezondheidszorg (ggz) hebben ook een online behandelaanbod. Meestal is er geen wachttijd. Benieuwd of dit aanbod iets voor u is? Lees meer informatie op pagina Online behandelingen voor geestelijke gezondheidszorg.

Bemiddeling naar een andere zorgverlener 

Als u gebruikmaakt van wijkverpleging (thuiszorg) of ggz, is het belangrijk om vooraf in de zorgzoeker te controleren of uw toekomstige zorgverlener een contract met ONVZ heeft. Vanaf 2021 gelden er namelijk maximale vergoedingen als u behandeld wordt door een thuiszorgorganisatie of ggz-behandelaar die geen contract heeft met ONVZ. Wij vergoeden gecontracteerde zorgverleners volledig. Wilt u liever dat wij de zorg volledig vergoeden? Dan kunt u kiezen uit een van onze gecontracteerde zorgverleners. De ZorgConsulenten kunnen u helpen bij deze keuze en bespreken bij welke ggz-behandelaar of thuiszorgorganisatie u terecht kunt.

Hoe werkt zorgbemiddeling?

Als u gebruik wil maken van zorgbemiddeling, kunt u contact opnemen met de ZorgConsulent. De ZorgConsulenten zijn bereikbaar via het gratis telefoonnummer 0800 022 14 50 (kies optie 2 in het keuzemenu) of via zorgconsulent@onvz.nl.

Werkwijze

document

Verwijzing

U krijgt van de huisarts een verwijzing naar een zorgverlener.

telefoon

Contact

U wilt gebruikmaken van zorgbemiddeling en neemt daarom contact op met de ZorgConsulent.

zoeken

Mogelijkheden

De ZorgConsulent zoekt voor u uit wat de mogelijkheden zijn en neemt contact met u op.

persoon

Behandeling

Uw behandeling kan plaatsvinden bij een andere zorgverlener. Houd er wel rekening mee dat de zorgbemiddeling niet altijd mogelijk is.

Wachtlijstbemiddeling nodig?


Bel de ZorgConsulent. Onze ZorgConsulenten weten welke instanties er zijn en denken graag met u mee. Ook zijn ze goed op de hoogte van de laatste wet- en regelgeving.

Wij helpen u graag. Telefoon: 0800 022 14 50 (gratis) op werkdagen van 8.30 tot 17.30 uur, kies voor optie 2.

Heeft u nog vragen?
We staan voor u klaar

Meer contactopties

Over enkele minuten wordt u automatisch uitgelogd. Beweeg uw muis om ingelogd te blijven.