Hulpmiddelen

Inkoop hulpmiddelen

Inkoopbeleid hulpmiddelen

8 bestanden gevonden

Zorginkoopbeleid hulpmiddelen 2025

Download (pdf - 1042KB)

Zorginkoopbeleid hulpmiddelen 2024

Download (pdf - 561KB)

Zorginkoopbeleid hulpmiddelen 2023

Download (pdf - 682KB)

Algemene inkoopvoorwaarden hulpmiddelen 2023-2024

Download (pdf - 252KB)

Algemene inkoopvoorwaarden hulpmiddelen 2022

Download (pdf - 178KB)

Zorginkoopbeleid hulpmiddelen 2022

Download (pdf - 249KB)

Zorginkoopbeleid hulpmiddelen 2021

Download (pdf - 281KB)

Algemene inkoopvoorwaarden hulpmiddelen 2021

Download (pdf - 178KB)

Tekentermijn verlengd

In verband met de overstap op natura voor hulpmiddelen is de tekentermijn verlengd tot en met 1 december 2023. 

Wijzigingen Inkoopbeleid Hulpmiddelen 2024 per 26 juli 2023

ONVZ heeft de volgende aanpassingen gedaan ten opzichte van de versie van 1 april:

  • ONVZ zal voor Flash glucosemeters een éénjarige overeenkomst aanbieden. Dit doen we omdat er veel ontwikkelingen en innovaties zijn in de hulpmiddelengroep diabetes hulpmiddelen. Hierdoor hebben we de flexibiliteit om goed in te spelen op de ontwikkelingen;
  • ONVZ volgt voor 2024 een gezamenlijk inkooptraject met a.s.r. voor voeding (dieetpreparaten). Vanuit a.s.r. worden de voedingspompen en voeding (dieetpreparaten) in aparte overeenkomsten aangeboden. Om vanuit a.s.r. en ONVZ een uniform contract voor voeding (dieetpreparaten) aan te kunnen bieden, zullen wij per 2024 de voormalige overeenkomst voedingspompen opsplitsen in twee overeenkomsten, namelijk voeding (dieetpreparaten) en een aparte overeenkomst voor de voedingspompen. Wij bieden de overeenkomst voedingspompen alleen aan bij landelijke hulpmiddelenleveranciers die gecontracteerd worden voor voeding (dieetpreparaten) via het gezamenlijke inkooptraject met a.s.r.. Het inkoopbeleid omtrent de voeding (dieetpreparaten) leest u in het ONVZ Zorginkoopbeleid (extramurale) Farmacie 2024.

Algemene vragen

  • Dan kunt contact opnemen met onze afdeling Contractbeheer. U kunt ons bereiken via de e-mail: contractbeheer.hulpmiddelen@onvz.nl.

  • Als u de zorgovereenkomst via VECOZO aangeboden heeft gekregen, dan kunt u de zorgovereenkomst daar weigeren. Heeft u het aanbod via de e-mail gekregen, dan kunt u ons via de e-mail antwoorden. Natuurlijk horen wij graag waarom u de aangeboden overeenkomst niet wilt ondertekenen. Wij vragen u dan ook contact met ons op te nemen via: contractbeheer.hulpmiddelen@onvz.nl.

  • Dan kunt contact opnemen met onze afdeling Hulpmiddelen. U kunt ons bereiken via hulpmiddelen.contractbeheer@onvz.nl.

  • Als u vorig jaar een overeenkomst aangeboden heeft gekregen, dan kun u ervan uitgaan dat u dit jaar weer een overeenkomst aangeboden krijgt. Mocht u eind november nog geen aanbod hebben gehad, neem dan contact op met onze afdeling Contractbeheer via contractbeheer.hulpmiddelen@onvz.nl.

  • Bij een wijziging van de AGB-code zullen reeds getekende overeenkomsten niet automatisch worden overgezet. Neemt u daarom op tijd contact met ons op via: contractbeheer.hulpmiddelen@onvz.nl.

  • Als er geen GPH-codes opgenomen zijn in de zorgovereenkomst, dan zijn de te hanteren GPH-codes terug te vinden op de website van Vektis. Als u na het raadplegen van deze website nog vragen heeft over een GPH-code voor een offerte of declaratie, dan kunt u contact opnemen met ONVZ via hulpmiddelen@onvz.nl. Heeft u vragen over de GPH-codes in de aangeboden zorgovereenkomst? Dan kunt u contact opnemen via contractbeheer.hulpmiddelen@onvz.nl.

  • Om de doorlooptijd van het machtigingsproces te versnellen, verzoeken wij u zoveel mogelijk gebruikt te maken van het machtigingsportaal van VECOZO. Indien dit niet mogelijk is, kunt u de aanvraag rechtstreeks bij ons indienen via hulpmiddelen@onvz.nl of via het contactformulier.

  • Dan is er sprake van niet-gecontracteerde zorg en moet u een aanvraag tot machtiging indienen. Kijk op onze pagina Toestemming vragen voor hulpmiddelen voor eventuele documenten die met een aanvraag moeten worden meegezonden. Over het algemeen gaat het om de medische indicatie, een beschrijving van de functionele beperking(en), een onderbouwing van de productkeuze en een offerte. Wij verzoeken u gebruik te maken van het Vecozo machtigingenportaal indien Vecozo die mogelijkheid biedt. Indien dit niet mogelijk is, kunt u de aanvraag rechtstreeks bij ons indienen via hulpmiddelen@onvz.nl of via het contactformulier.

  • In ons inkoopbeleid hulpmiddelen 2022 kunt u per zorgovereenkomst nakijken aan welke kwaliteitseisen u moet voldoen. Ons inkoopbeleid kunt u vinden bovenaan deze pagina.

Vragen zorginkoop 2024

  • Bij het contractaanbod binnen VECOZO heeft u een bijlage ontvangen met toelichting contractaanbod Hulpmiddelen 2024. Daarin staat een korte uitleg hoe ONVZ tot haar tarieven is gekomen.

  • In artikel 2 van Deel II van de overeenkomst staat dat een SEMH-certificaat alleen voor zorgaanbieders welke aan te merken zijn als medisch speciaalzaak verplicht is. Onder medisch speciaalzaak worden de hulpmiddelenleveranciers met een 76-(AGB)code bedoeld. Voor apotheekhoudenden is deze verplichting niet van toepassing.

  • Dit klopt. Per hulpmiddelgroep wordt een aparte overeenkomst aangeboden.

  • ONVZ wijzigt de aanspraak op hulpmiddelen per 1 januari 2024. Per 1 januari is er sprake van een natura verstrekking in plaats van restitutie. Dat betekent dat onze verzekerden recht hebben op zorg in plaats van recht op vergoeding van zorg. Dit betekent ook dat de vergoeding voor ongecontracteerde zorg gaat wijzigen. De verzekerde krijgt minder vergoed dan het gemiddeld gecontracteerde tarief.


    Voor u betekent dit dat als u geen overeenkomst met ons sluit voor 2024:

    • Als u zorg bij ons declareert krijgt u mogelijk niet alles uitbetaald. De maximale vergoedingen vindt u op onvz.nl/maximale-vergoedingen. Daarnaast geldt er een machtigingsprocedure.
    • Als u zorg bij onze verzekerden in rekening brengt en de verzekerde declareert het bij ons, dan gelden er maximale vergoedingen (onvz.nl/maximale-vergoedingen). Daarnaast geldt er een machtigingsprocedure. 
  • ONVZ wijzigt de aanspraak op hulpmiddelen per 1 januari 2024. Per 1 januari is er van een natura verstrekking in plaats van restitutie. Dat betekent dat onze verzekerden recht hebben op zorg in plaats van recht op vergoeding van zorg. Als u in voorgaande jaren geen overeenkomst met ons had maar wel zorg declareerde, krijgt u actief een overeenkomst aangeboden, zodat onze verzekerden kunnen blijven rekenen op de zorg die u hen biedt. 

Vragen zorginkoop 2023

  • In artikel 2 van Deel II van de overeenkomst staat dat een SEMH-certificaat alleen voor zorgaanbieders welke aan te merken zijn als medisch speciaalzaak verplicht is. Onder medisch speciaalzaak worden de hulpmiddelenleveranciers met een 76-(AGB)code bedoeld. Voor apotheekhoudenden is deze verplichting niet van toepassing.

  • Dit klopt. Per hulpmiddelgroep wordt een aparte overeenkomst aangeboden.

Contact

Heeft u nog vragen? Wij zijn er voor u

Document uploaden

Deel makkelijk een document met ons

Uploaden
Meer contactopties