Snel regelen

Declareren

Direct online declareren

Als u bij een arts, specialist, ziekenhuis of apotheek bent geweest, krijgt u hiervan soms een nota toegestuurd. Vallen de kosten onder uw basisverzekering of aanvullende zorgverzekering, dan kunt u deze bij ons declareren. Dit kunt u snel en eenvoudig doen via MijnONVZ of in de ONVZ app.

Mobiel declareren

Met de ONVZ app kunt u snel en eenvoudig een declaratie indienen. 
En wij betalen binnen 5 werkdagen uit!

Meer over de ONVZ app

Per post declareren

Uiteraard kunt u ook per post uw declaratie indienen. Wij verwerken deze binnen 10 werkdagen na ontvangst.

Kies uw declaratieformulier

Goed om te weten

  • Als u digitaal een declaratie instuurt − dus een scan of een foto via internet of de app − dan moet u de originele nota een jaar lang bewaren. Deze termijn gaat in op het moment van indienen van de declaratie. Wij kunnen tijdens deze termijn het origineel bij u opvragen.

  • In de meeste gevallen declareert een zorgverlener een nota voor u bij ons. Dan betalen wij een eventuele vergoeding rechtstreeks aan uw zorgverlener. Als u uiteindelijk nog (een deel van de) kosten zelf moet betalen, ontvangt u hiervoor een rekening van ons.

  • Er bestaan speciale regels voor het declareren van zorgkosten die zijn gemaakt in het buitenland. Zo hebben wij specifieke gegevens nodig en is het belangrijk dat uw nota in het Nederlands, Engels, Duits, Frans of Spaans is opgesteld. Ook de verwerking ervan kan langer duren. Om welke gegevens het precies gaat en hoe u uw declaratie kunt indienen, leest u op de pagina over buitenlandse nota's.

  • Stuurt u ons meerdere nota's tegelijkertijd, dan kan de afhandeling iets langer duren. Wij adviseren u daarom om declaraties niet op te sparen. Handig en overzichtelijk. Wij streven ernaar om declaraties binnen 5 werkdagen aan u uit te betalen. Declareert u per post, dan verwerken wij deze uiterlijk binnen 10 werkdagen.

  • We moeten nota’s binnen drie jaar hebben ontvangen. De drie jaar gaan in op het moment dat u de rekening van de zorgverlener krijgt. U kunt nota’s het beste zo snel mogelijk na ontvangst indienen in verband met eventueel te verrekenen eigen risico of eigen bijdragen.

Contact

Heeft u nog vragen? Wij zijn er voor u

Live chat

Ma t/m vr: 8.00 – 20.00 uur

Stel een vraag

Telefoon

Ma t/m vr: 8.30 - 18.00 uur

030 639 62 22
Meer contactopties