2023

CPAP-apparaat

Als u hulp nodig heeft met ademhalen tijdens uw slaap.

Deze vergoeding is er alleen voor de basisverzekering ONVZ Vrije Keuze

Wat u vergoed krijgt

CPAP staat voor Continuous Positive Airway Pressure. Een CPAP-apparaat wordt gebruikt om slaapapneu te behandelen. Als u slaapapneu heeft, stopt de ademhaling tijdens uw slaap vaak en voor meer dan 10 seconden. Bijvoorbeeld omdat uw tong uw luchtpijp blokkeert of uw hersenen te weinig prikkels geven om adem te halen. Een CPAP-apparaat blaast lucht onder druk in uw luchtpijp. Dat gebeurt via een masker. Het apparaat houdt uw luchtwegen bij het slapen vrij of geeft een prikkel om adem te halen, zodat u door blijft ademen.

De basisverzekering vergoedt een CPAP-apparaat als u matige tot ernstige slaapapneu heeft. En een proefperiode met positief resultaat heeft gehad.

De minimale gebruikstermijn van een CPAP-apparaat is 5 jaar.

Hier kunt u terecht

  • leverancier van CPAP-apparaten

Dit wordt niet vergoed

  • hulpmiddelen die alleen bedoeld zijn om snurken te verminderen
  • CPAP-apparaat als u een MRA gebruikt, behalve als u volgens de richtlijnen beide tegelijk nodig heeft

Andere vergoedingen

Er zijn ook andere hulpmiddelen die kunnen helpen bij problemen met ademhalen. Die vallen onder de volgende vergoedingen:

Chronische ondersteuning van de ademhaling valt onder de vergoeding Mechanische beademing.

Wat u zelf betaalt

Geen eigen bijdrage

Voor het CPAP-apparaat betaalt u geen eigen bijdrage.

Het eigen risico

U krijgt het CPAP-apparaat in bruikleen. Daarom geldt geen eigen risico. Kiest u ervoor om het CPAP-apparaat zelf te kopen? Dan geldt het eigen risico wel. Zo werkt het eigen risico

Dit moet u zelf doen

U moet een voorschrift hebben

U krijgt het voorschrift voor een CPAP-apparaat van de longarts, KNO-arts of neuroloog.

Soms moet u vooraf toestemming vragen

Dit hangt af van de leverancier die u kiest. Er zijn 2 mogelijkheden.

  1. Staat uw leverancier in ons overzicht leveranciers hulpmiddelen? Dan hoeft u niets te doen. Met die leveranciers hebben wij afspraken over toestemming.

  1. Staat uw leverancier er niet bij? Dan moet u ons vooraf toestemming vragen. Dat kan via het contactformulier of per post. U stuurt het voorschrift mee en een offerte van de leverancier. Zonder toestemming vooraf vergoeden wij het hulpmiddel van deze leverancier niet.

Goed om te weten

  • Wat daar staat, geldt ook hier. Bijvoorbeeld dat de basisregels hulpmiddelen van toepassing zijn, én de algemene regels.

  • Elk jaar heeft u recht op onderhoud van uw CPAP-apparaat. De leverancier controleert uw apparaat en de slang en het masker worden vervangen. Gaat u naar een leverancier waar wij afspraken mee hebben gemaakt? Dan regelt de leverancier dit voor u. Hebben wij geen afspraken met uw leverancier? Dan moet u dit zelf met de leverancier regelen. En ons opnieuw toestemming vragen.

Contact

Heeft u nog vragen? Wij zijn er voor u

Live chat

Ma t/m vr: 8.00 – 20.00 uur

Stel een vraag

Telefoon

Ma t/m vr: 8.30 - 18.00 uur

030 639 62 22
Meer contactopties