Inloggen MijnONVZ

Wat is uw lichaamsbouw? Dan is hier uw beste fitheidstip.

Ieder lichaam is uniek. Toch zijn er grofweg drie lichaamstypes te onderscheiden. Bekijk hier welke u heeft, plus de beste fitheidstip voor uw bouw.

1. Ectomorf: weinig lichaamsvet en spiermassa
Mensen met dit lichaamstype zijn smal gebouwd en hebben weinig rondingen. Dit type kan met moeite aankomen en op gewicht blijven en heeft soms te kampen met zwakke gewrichten.

Fitheidstip: eet calorierijk om op gewicht te blijven. Denk aan producten als vette vis, zuivel en noten. Daarin zitten veel eiwitten. Met krachttraining houdt u uw lichaam sterk en soepel en bouwt u spiermassa op.

2. Mesomorf: weinig vet en veel spiermassa
Mensen met dit lichaamstype hebben een atletische bouw: een smalle taille, brede schouders en gespierde armen en benen.

Fitheidstip: mesomorfen krijgen gewrichtsproblemen als zij structureel te veel eten, maar hun lichaam heeft weinig intensieve beweging nodig om gespierd te zijn. Dit type blijft met gebalanceerde voeding en door regelmatig te bewegen in vorm.

3. Endomorf: hoger vetpercentage
Mensen met dit lichaamstype hebben van nature een hoger vetpercentage, over het algemeen een wat trager metabolisme en een brede botstructuur. Zij kunnen snel aankomen.

Fitheidstip: train regelmatig om in vorm te blijven. Kies daarbij voor cardio- én krachttraining. Let ook op uw voeding, omdat fanatieke sporters kans lopen op een tekort aan voedingsstoffen.

Artikelen ONVZ Nieuws April 2015

Heeft u vragen?

Tel 030 639 62 22

Ma-vrij08.30 - 21.00 uur

Za09.00 - 13.00 uur
Contact

Zorgverzekeringen

Uw gezondheid is onze zorg. Met uitgebreide vergoedingen, aantrekkelijke premies en persoonlijke service.

Zorgverzekeringen >
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik hier voor meer informatie X Sluit deze melding