Inloggen MijnONVZ

Koud, glad, nat én donker – vier tips om hardlopen leuk te maken tijdens de wintermaanden

We geven het maar gewoon toe: ook wij vinden hardlopen in de winter nét iets minder leuk dan in het voorjaar. Dus zochten wij naar de beste manieren om onszelf te motiveren. Dat is gelukt.

Tip 1: Doe de warming-up binnen
Kou voelt minder koud als je het warm hebt. Doe de warming-up daarom binnen: loop de trap een paar keer op en af of ga bijvoorbeeld tien minuten op de hometrainer zitten. Maak het niet te gek: het is de bedoeling dat u nét niet gaat zweten.

Tip 2: Kleed u alsof het 20 graden warmer is en blijf onder de zweetgrens
‘Kleden op kou’ betekent niet ‘warm aankleden’. Dan krijgt u het namelijk al warm voor u de straat uit bent. En weinig kleding dragen omdat u het van rennen toch wel warm krijgt, betekent dat zweet halverwege de run door uw kleding komt, afkoelt tot de buitentemperatuur en vervolgens koud tegen uw rug plakt. De vuistregel: kleed u aan alsof het 20 graden warmer is. Als het goed is, voelt het bij het begin van uw run nét wat frisjes. Draag laagjes kleding, bij voorkeur met gaas of ritsen onder de armen en nek zodat warmte weg kan. Zo blijft u het langst koel, maar gaat uw kleding niet koud plakken zodra u begint te zweten.

Tip 3: Start uw route met de wind tegen, eindig met de wind mee
Over koude zweetkleding gesproken: dat is een stuk minder onaangenaam als u de wind in uw rug heeft. Loop het eerste deel van de route daarom tegen de wind in, en het laatste deel met de wind mee. Loop ook zoveel mogelijk in de beschutting van de bebouwde kom of bos. Voorkom open plekken.

Tip 4: Geef koude, natte voeten geen kans
Bekijk uw schoenen, en zie hoeveel net-achtig gaasmateriaal er aan de buiten- en bovenkant zit. Deze ‘mesh’ is een makkelijke manier om warme lucht en vocht uit en frisse lucht de schoenen in te krijgen. Maar ook regenwater, gesmolten sneeuw en strooizout. Om te voorkomen dat uw voeten nat en koud worden (met eventueel blaren als gevolg), koopt u schoenen met zo min mogelijk gaas; bij voorkeur Gore-Tex.

Vergeet niet: in de winter verbreekt u uw persoonlijke record

Als bovenstaande tips niet genoeg zijn, helpt dit misschien. De kans dat u een topprestatie neerzet is veel groter in de winter dan in de zomer. Het lichaam koelt effectiever af en verliest minder vocht (in de vochtige Nederlandse winters, althans). Dus: met minder inspanning behaalt u een beter resultaat.

Artikelen ONVZ Nieuws Februari 2015

Heeft u vragen?

Tel 030 639 62 22

Ma-vrij08.30 - 21.00 uur

Za09.00 - 13.00 uur
Contact

Zorgverzekeringen

Uw gezondheid is onze zorg. Met uitgebreide vergoedingen, aantrekkelijke premies en persoonlijke service.

Zorgverzekeringen >
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik hier voor meer informatie X Sluit deze melding