Inloggen MijnONVZ

Vijf stiekeme dikmakers die we allemaal wel eens eten (of drinken)

U eet elke dag gezond, maar valt toch geen grammetje af. Of u komt zelfs aan! Frustrerend hè? Misschien zijn deze vijf stiekeme dikmakers wel de oorzaak. Ze lijken gezond, maar zijn dat niet. We hebben ze voor u op een rijtje gezet.

  1. Vruchtensapjes
    Fruit is gezond en dus zijn vruchtensapjes dat ook. Niet dus! Een glas vruchtensap is niet veel beter dan frisdrank en bevat al snel meer suiker dan drie stuks fruit. Die overbodige suikers worden omgezet in ongewenst vet. Drink bij voorkeur water en (groene) thee (zonder suiker).
  2. Kant-en-klare ontbijtdrankjes
    Veel ontbijtdrankjes bevatten een vrij grote hoeveelheid suiker en hebben een wat lage voedingswaarde. Voor veel mensen is het daarom geen volwaardige vervanger van het ontbijt. Ze hebben hiernaast nog iets extra’s nodig en gebruiken dan al snel te veel suiker.
  3. Maaltijdsalades
    Een salade is lang niet zo gezond als u denkt. Kant-en-klare salades bestaan meestal niet alleen uit groente, maar bevatten ook dressing, kaas, spekjes en croutons. Daardoor wordt uw salade al snel een caloriebom. Wilt u toch graag salades eten en niet alleen maar op sla kauwen? Doe er dan wat fruit of noten doorheen.
  4. Dieetdrankjes
    Elke dag één dieetdrankje drinken, verhoogt de kans op obesitas met 31%. Een studie toonde namelijk aan dat kunstmatige zoetmiddelen zoals sacharine en aspartaam uw lichaam voorbereiden op een grote maaltijd. Als die niet komt, schakelt uw lichaam over naar standje ‘hongersnood’ en zal zo weinig mogelijk vetten verbranden. Negeer de hippe dieëtdrankjes en ga liever voor gezond, gematigd en gevarieerd eten. 
  5. Alcohol
    Van alcohol weten we best dat het niet zo gezond is. Het is zelfs een echte dikmaker. Waarom? Alcohol geeft geen vol gevoel. Uw lichaam kan de calorieën uit alcohol niet opslaan en wil ze zo snel mogelijk weer kwijtraken. Daardoor worden alle overige calorieën opgeslagen als vet. Daar komt nog eens bij dat alcohol de afbraak van vet uit de voeding vertraagt.

Wilt u gezond afvallen? Sla bovenstaande dikmakers dan over, of gebruik ze niet te vaak. En het kan niet vaak genoeg gezegd worden: gezond, gevarieerd en gematigd eten geeft uiteindelijk echt het beste resultaat.

Artikelen ONVZ Nieuws oktober 2014

Heeft u vragen?

Tel 030 639 62 22

Ma-vrij08.30 - 21.00 uur

Contact

Zorgverzekeringen

Uw gezondheid is onze zorg. Met uitgebreide vergoedingen, aantrekkelijke premies en persoonlijke service.

Zorgverzekeringen >
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik hier voor meer informatie X Sluit deze melding