Klantenservice

ONVZ helpt u graag bij al uw vragen over zorg en uw zorgverzekering.

 

Altijd een antwoord op uw vraag

Heeft u vragen over zorg of uw zorgverzekering bij ONVZ? In onze Klantenservice vindt u snel een antwoord. Van zorgbemiddeling tot declareren. Komt u er toch niet helemaal uit? Neem dan contact op met ons Service Center: 030 639 62 22 of vul het contactformulier in. Wij helpen u graag verder!

Veelgestelde vragen

  • Hoeveel krijg ik vergoed voor vervoer?

    De vergoeding is beperkt tot een afstand van maximaal 200 kilometer heen en 200 kilometer terug. Dit geldt voor alle soorten zittend ziekenvervoer. Wilt u vergoeding van meer kilometers, dan moet u daarvoor vooraf toestemming vragen aan ONVZ.

    Bij openbaar vervoer worden alleen de kosten voor de laagste klasse vergoed.

    Bij eigen vervoer krijgt u € 0,31 per kilometer op de basisverzekering vergoed. Wij vergoeden alleen het aantal kilometers waarbij de verzekerde daadwerkelijk in de auto zit. De afstand wordt bepaald op basis van de optimale route van de routeplanner op www.routenet.nl.

  • Wanneer kan ik een Europese verzekeringskaart gebruiken?

    Met de Europese Zorgverzekeringkaart/European Health Insurance Card (EHIC) hebben verzekerden in het buitenland, in geval van ziekte of een ongeval recht op medische zorg die op dat moment noodzakelijk is. De Europese Zorgverzekeringkaart/European Health Insurance Card (EHIC) dekt geen medische kosten wanneer u naar een ander land reist met het doel om een behandeling te ondergaan.

    De Europese Zorgverzekeringkaart/European Health Insurance Card (EHIC)  is geldig in de EU/EER-landen, in Zwitserland en in Australië. Voor Australië geldt dat het verblijf dan korter moet zijn dan één jaar. De Europese Zorgverzekeringkaart/European Health Insurance Card (EHIC) is niet geldig in: Andorra, Monaco, de Kanaaleilanden, Man, San Marino en Vaticaanstad.

    De Europese Zorgverzekeringkaart/European Health Insurance Card (EHIC) geeft U recht op vergoeding volgens de regelgeving van het land waarin u verblijft. De aanspraak op zorg kan afwijken van de regelgeving in Nederland.

    In sommige gevallen kan het zijn dat zorgverleners niet willen werken met de Europese Zorgverzekeringkaart/European Health Insurance Card (EHIC). U kunt de nota’s dan achteraf bij ons declareren. Eventuele eigen bijdragen moet u in eerste instantie ook zelf te betalen. Wij raden u aan om ook een reisverzekering inclusief medische kosten af te sluiten.

    Bij acute opname in een buitenlands ziekenhuis neemt u direct contact op met de 24-uurs dienst van de ONVZ Zorgassistance via 088 668 97 67. Het telefoonnummer staat op de achterkant van uw ONVZ-pas.

     

  • Is mijn ONVZ zorgpas alleen geldig in het ziekenhuis of ook bij andere zorgverleners?

    U kunt uw ONVZ zorgpas/Europese Zorgverzekeringkaart (European Health Insurance Card/EHIC) ook bij andere zorgverleners gebruiken. Het kan zijn dat sommige zorgverleners niet met de EHIC willen werken. U kunt de nota’s dan achteraf bij ons declareren. Eventuele eigen bijdragen moet u in eerste instantie ook zelf te betalen. Wij raden u aan om ook een reisverzekering inclusief medische kosten af te sluiten.

  • Kan ik ook een hoger eigen risico kiezen?

    Het verplichte eigen risico bedraagt in 2015 € 375,-. Dit was in 2014 € 360,-. Daarnaast kunt u kiezen voor een vrijwillig eigen risico van € 100,-, € 200,-, € 300,-, € 400,- of € 500,-.

  • Wat is het 'verplichte eigen risico' van de basisverzekering?

    Het verplichte eigen risico is het bedrag aan zorgkosten dat ONVZ in een kalenderjaar niet vergoedt, maar voor rekening van de verzekerde komt. De overheid heeft per 1 januari 2015 een verplicht eigen risico van € 375, - vastgesteld voor verzekerden van 18 jaar en ouder (dit was in 2014 € 360,-).

    Als u geen kosten declareert ten laste van uw basisverzekering, dan wordt er niets verrekend met het verplichte eigen risico.

  • Ik wil graag een gezondheidscheck of sport- en beweegadvies. Hoe regel ik dat?

    Een gezondheidscheck of sport- en beweegadvies is eenmaal per jaar gratis voor iedereen met een aanvullende zorgverzekering! Neem daarvoor contact op met de ZorgConsulent, die helpt u verder.

    De ONVZ ZorgConsulent is telefonisch bereikbaar op werkdagen van 8.30 tot 17.30 uur via 0800 022 14 50 (gratis).

  • Mijn specialist heeft een bepaalde behandeling voorgesteld. Is dit de juiste behandeling? En wat zijn de alternatieven?

    Neem voor een antwoord op uw vragen contact op met onze ZorgConsulent. Deze ZorgConsulent kan direct helpen en eventueel neemt de medisch adviseur telefonisch contact met u op. Uw vraag kan ook voorgelegd worden aan ons team van medisch specialisten. In dat geval krijgt u schriftelijk bericht van ons.

    De ONVZ ZorgConsulent is telefonisch bereikbaar op werkdagen van 8.30 tot 17.30 uur via 0800 022 14 50 (gratis).

  • Hoe weet ik of de zorg voor mijn aandoening of operatie kwalitatief goed is?

    Om voor een bepaalde aandoening of operatie kwalitatief goede zorg te vinden, kunt u onze ZorgConsulent inschakelen. De ZorgConsulent kan gelijk voor u kijken of u voor uw aandoening bij het juiste ziekenhuis bent. Uw vraag kan ook voorgelegd worden aan ons team van medisch specialisten. In dat geval krijgt u schriftelijk bericht van ons.

    De ONVZ ZorgConsulent is telefonisch bereikbaar op werkdagen van 8.30 tot 17.30 uur via 0800 022 14 50 (gratis).

  • Voorbeeld van een DBC of DBC Zorgproduct

    Een patiënt heeft last van zijn amandelen en maakt hiervoor een afspraak in het ziekenhuis. Hij wordt hiervoor poliklinisch behandeld. Het ziekenhuis registreert hiervoor een DBC-code of DBC Zorgproductcode.

    Als de behandeling van de patiënt is afgelopen, stuurt het ziekenhuis een rekening waar de DBC-code of DBC Zorgproductcode op staat. Een DBC of DBC Zorgproduct sluit normaal gesproken aan het eind van het behandeltraject en anders in ieder geval na 365 dagen bij behandeltrajecten die voor 1 januari 2015 zijn gestart. Sinds 1 januari 2015 is deze maximale periode 120 dagen. Duurt een behandeling langer, dan wordt een nieuw DBC Zorgproduct geopend.

  • Wat is een DBC (Diagnose Behandel Combinatie) / DBC Zorgproduct?

    Een DBC of DBC Zorgproduct is een code (cijfers) die de zorgvraag of diagnose en de totale behandeling van een patiënt weergeeft. Het gaat dan om álle activiteiten van het ziekenhuis en de betrokken medisch specialisten die voortvloeien uit de specifieke zorgvraag van die patiënt.

    Het ziekenhuis gebruikt de DBC of DBC Zorgproduct in zijn administratie. De DBC of DBC Zorgproduct is een unieke code.

Heeft u vragen?

Tel 030 639 62 22

Ma-vrij08.30 - 21.00 uur
Contact

Uw situatie

Militaire dienst
Samenwonen/trouwen Nieuwe baan
Stoppen met werken/pensioen
Bijna 18

Meer situaties

Zorgverzekeringen

Uw gezondheid is onze zorg. Met uitgebreide vergoedingen, aantrekkelijke premies en persoonlijke service.

Zorgverzekeringen