X Sluit deze melding

Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik hier voor meer informatie.

 

Klantenservice

ONVZ helpt u graag bij al uw vragen over zorg en uw zorgverzekering.

 

Altijd een antwoord op uw vraag

Heeft u vragen over zorg of uw zorgverzekering bij ONVZ? In onze Klantenservice vindt u snel een antwoord. Van zorgbemiddeling tot declareren. Komt u er toch niet helemaal uit? Neem dan contact op met ons Service Center: 030 639 62 22 of vul het contactformulier in. Wij helpen u graag verder!

Veelgestelde vragen

  • Hoeveel krijg ik vergoed voor vervoer?

    De vergoeding is beperkt tot een afstand van maximaal 200 kilometer heen en 200 kilometer terug. Dit geldt voor alle soorten zittend ziekenvervoer. Wilt u vergoeding van meer kilometers, dan moet u daarvoor vooraf toestemming vragen aan ONVZ.

    Bij openbaar vervoer worden alleen de kosten voor de laagste klasse vergoed.

    Bij eigen vervoer krijgt u € 0,31 per kilometer op de basisverzekering vergoed. Wij vergoeden alleen het aantal kilometers waarbij de verzekerde daadwerkelijk in de auto zit. De afstand wordt bepaald op basis van de optimale route van de routeplanner op www.routenet.nl.

  • Wat is het 'verplichte eigen risico' van de basisverzekering?

    Het verplichte eigen risico is het bedrag aan zorgkosten dat ONVZ in een kalenderjaar niet vergoedt, maar voor rekening van de verzekerde komt. De overheid heeft per 1 januari 2014 een verplicht eigen risico van € 360, - vastgesteld voor verzekerden van 18 jaar en ouder (dit was in 2013 € 350,-).

    Als u geen kosten declareert ten laste van uw basisverzekering, dan wordt er niets verrekend met het verplichte eigen risico.

  • Ik wil graag een gezondheidscheck of sport- en beweegadvies. Hoe regel ik dat?

    Een gezondheidscheck of sport- en beweegadvies is eenmaal per jaar gratis voor iedereen met een aanvullende zorgverzekering! Neem daarvoor contact op met de ZorgConsulent, die helpt u verder.

    De ONVZ ZorgConsulent is telefonisch bereikbaar op werkdagen van 8:30 tot 17:30 uur via 0800 022 14 50 (gratis).

  • Mijn specialist heeft een bepaalde behandeling voorgesteld. Is dit de juiste behandeling? En wat zijn de alternatieven?

    Neem voor een antwoord op uw vragen contact op met onze ZorgConsulent. Deze ZorgConsulent kan direct helpen en eventueel neemt de medisch adviseur telefonisch contact met u op. Uw vraag kan ook voorgelegd worden aan ons team van medisch specialisten. In dat geval krijgt u schriftelijk bericht van ons.

    De ONVZ ZorgConsulent is telefonisch bereikbaar op werkdagen van 8:30 tot 17:30 uur via 0800 022 14 50 (gratis).

  • Hoe weet ik of de zorg voor mijn aandoening of operatie kwalitatief goed is?

    Om voor een bepaalde aandoening of operatie kwalitatief goede zorg te vinden, kunt u onze ZorgConsulent inschakelen. De ZorgConsulent kan gelijk voor u kijken of u voor uw aandoening bij het juiste ziekenhuis bent. Uw vraag kan ook voorgelegd worden aan ons team van medisch specialisten. In dat geval krijgt u schriftelijk bericht van ons.

    De ONVZ ZorgConsulent is telefonisch bereikbaar op werkdagen van 8:30 tot 17:30 uur via 0800 022 14 50 (gratis).

  • ONVZ heeft de huisarts betaald, maar ik ben daar niet geweest.

    Dat kan kloppen. Waarschijnlijk heeft de huisarts de inschrijftarieven gedeclareerd. Dit zijn kosten die de huisarts per kwartaal mag declareren. Deze kosten worden niet met uw eigen risico verrekend.

  • Voorbeeld van een DBC of DBC Zorgproduct

    Een patiënt heeft last van zijn amandelen en maakt hiervoor een afspraak in het ziekenhuis. Hij wordt hiervoor poliklinisch behandeld. Het ziekenhuis registreert hiervoor een DBC-code of DBC Zorgproductcode.

    Als de behandeling van de patiënt is afgelopen, stuurt het ziekenhuis een rekening waar de DBC-code of DBC Zorgproductcode op staat. Een DBC of DBC Zorgproduct sluit normaal gesproken aan het eind van het behandeltraject en anders in ieder geval na 365 dagen.

  • Wat is een DBC (Diagnose Behandel Combinatie) / DBC Zorgproduct?

    Een DBC of DBC Zorgproduct is een code (cijfers) die de zorgvraag of diagnose en de totale behandeling van een patiënt weergeeft. Het gaat dan om álle activiteiten van het ziekenhuis en de betrokken medisch specialisten die voortvloeien uit de specifieke zorgvraag van die patiënt.

    Het ziekenhuis gebruikt de DBC of DBC Zorgproduct in zijn administratie. De DBC of DBC Zorgproduct is een unieke code.

  • Ik wil alleen mijn basisverzekering opzeggen. Kan dat?

    Ja, dat kan. Dit betekent wel dat er een premietoeslag van 50% voor uw aanvullende zorgverzekering(en) en tandartsverzekering(en) in rekening wordt gebracht.
    Geef bij uw schriftelijke opzegging duidelijk aan voor wie u de basisverzekering wilt beëindigen.

  • Hoe kan ik naar ONVZ overstappen met mijn zorgverzekering?

    Wilt u een basisverzekering of aanvullende zorgverzekering bij ONVZ aanvragen? Aan het eind van ieder jaar kunt zich online bij ons aanmelden of via het aanvraagformulier op onze website.

    Let op:

    a. U moet schriftelijk opzeggen bij uw vorige zorgverzekeraar. Maak hierbij gebruik van onze handige overstapservice.
    b. Opzeggen moet gebeuren vóór 1 januari van het nieuwe jaar.
    c. U bent verplicht om voor 1 februari van het nieuwe jaar een zorgverzekering af te sluiten (bij ONVZ of elders). Uw nieuwe zorgverzekering gaat in per 1 januari van dat jaar.

Heeft u vragen?

Tel 030 639 62 22

Ma-vrij08.30 - 21.00 uur
Contact

Uw situatie

Militaire dienst
Samenwonen/trouwen Nieuwe baan
Stoppen met werken/pensioen
Bijna 18

Meer situaties

Zorgverzekeringen

Uw gezondheid is onze zorg. Met uitgebreide vergoedingen, aantrekkelijke premies en persoonlijke service.

Zorgverzekeringen