Heeft u vragen? Bel 030 639 62 22 English

Heeft u een vraag?
Neem contact met ons op

We staan voor u klaar. Waar kunnen we u mee helpen?

Telefoon

  • Snel persoonlijk contact
  • Ma t/m vr: 8.00 – 18.00 uur

Snelste antwoord

030 639 62 22

E-mail

  • Antwoord binnen 2 werkdagen

ZorgConsulent

  • Hulp en advies bij uw zorgaanvraag

Actuele vragen

  • Kan ik mijn eigen risico gespreid betalen?

    Kunt u de kosten van het eigen risico even niet in één keer betalen? Voorkom dan dat de rekeningen zich opstapelen en neem meteen contact met ons op. Met een betalingsregeling betaalt u het verschuldigde bedrag dan in termijnen terug. Zonder extra kosten. Stuur een e-mail naar vd@onvz.nl of bel ons op 030 639 62 22. Dan kijken wij samen met u naar een passende oplossing.

  • Waarom krijg ik van mijn apotheek een goedkoper middel mee en niet (meer) mijn merkgeneesmiddel?

    De zorg is de laatste jaren steeds duurder geworden. Om de zorgkosten in de hand te houden (in ieders belang) controleren wij de laatste jaren meer op de doelmatigheid van geneesmiddelen. Dit betekent dat u samen met uw arts kunt kiezen voor een middel dat voor u het beste werkt. Dat hoeft niet altijd het goedkoopste middel te zijn, maar het mag ook niet onnodig duur zijn. Een merkgeneesmiddel is in de meeste gevallen onnodig duur. Een (goedkoper) merkloos middel werkt immers hetzelfde. U kunt het merkgeneesmiddel wel blijven gebruiken als uw arts dit nodig vindt, omdat u bijvoorbeeld allergisch bent voor de hulpstoffen die het merkloze middel bevat. Uw arts zal dan op het recept aangeven dat er sprake is van medische noodzaak. Uw apotheker mag dan het duurdere merkgeneesmiddel afleveren. In andere gevallen zal de apotheker het merkloze middel meegeven.

  • Wat is een begeleidingsgesprek bij de apotheek?

    Als u een nieuw geneesmiddel van de apotheek krijgt bespreekt de apotheker of apothekersassistent met u wat u moet weten over dit geneesmiddel. Dit is onder meer: het gebruik en de werking van het medicijn, de mogelijke bijwerkingen en eventuele bijzonderheden of samenhang met andere medicijnen die u gebruikt. Dit is een begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel. De servicekosten voor dit geneesmiddel zijn hoger dan voor een geneesmiddel dat u al eerder van de apotheek heeft gehad. Deze kosten staan apart op de rekening vermeld als ‘terhandstelling met begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel’.

  • Wat is een DBC-zorgproduct?

    In het ziekenhuis wordt voor elke nieuwe zorgvraag een zorgtraject gestart. Het zorgtraject omvat alle activiteiten die in het ziekenhuis zijn uitgevoerd voor de behandeling van uw ziekte of aandoening. Een zorgtraject wordt gedeclareerd met een dbc-zorgproduct. Een ziekenhuisnota wordt samengesteld met deze unieke code, die uw zorgtraject weergeeft. Het bedrag van de ziekenhuisnota is een gemiddelde prijs. Het kan dus zijn dat u maar kort bij de medisch specialist bent geweest. Een dbc-zorgproduct start met een verwijzing en eindigt met de laatste controle.

Onze telefoonnummers

  • Algemeen

    030 639 62 22

    Voor algemene vragen over uw zorgverzekering

    030 639 62 22
  • Acute medische zorg in buitenland

    +31 88 668 97 67

    Neem in geval van acute opname in het ziekenhuis in het buitenland direct contact op met de 24-uurs service van ONVZ Zorgassistance. Dit telefoonnummer vindt u ook op uw zorgverzekeringspas.

    +31 88 668 97 67
  • ZorgConsulent

    0800 022 14 50

    Voor persoonlijke hulp bij uw keuze van arts of ziekenhuis. En bijvoorbeeld voor uitstekende wachtlijstbemiddeling en de beste ondersteuning voor mantelzorgers.

    0800 022 14 50
  • Kraamzorg Service

    088 668 97 05

    Bent u zwanger en wilt u kraamzorg aanvragen? U kunt dit ook zelf online regelen.

    088 668 97 05
  • Zittend ziekenvervoer per taxi

    0900 333 33 30

    Voor het aanvragen en regelen van taxivervoer.

    0900 333 33 30

Onze adresgegevens

Wij zijn pas tevreden
als u dat ook bent

8,3

Klanten waarderen onze service met een 8,3 gemiddeld, zo blijkt uit onafhankelijk onderzoek.

Tip, klacht of compliment? 

We horen het graag, want dan kunnen we u nog beter helpen. Laat het ons weten.

Over enkele minuten wordt u automatisch uitgelogd. Beweeg uw muis om ingelogd te blijven.