ZakelijkBereken premieEnglish

Neem contact met ons op

Door het coronavirus werken onze medewerkers thuis. Voor het snelste antwoord kunt u uw vraag het beste stellen via een live chat met een van onze medewerkers.

Wilt u uw gegevens bekijken, een wijziging doorgeven of een rekening declareren? Dat doet u snel en gemakkelijk via MijnONVZ.

  • Antwoord de volgende dag
  • Antwoord de volgende dag

Contactformulier

  • Antwoord binnen 2 werkdagen

Actuele vragen

  • Waarom krijg ik een even hoge rekening voor een telefonisch ziekenhuis consult als voor een consult in het ziekenhuis?

    Door corona zijn de regels versoepeld voor een telefonisch ziekenhuis consult. Het telefonische ziekenhuis consult voldoet aan dezelfde voorwaarden als (herhaal)afspraak op de polikliniek. Er is namelijk geen verschil in de inhoud en tijdsduur tussen een telefonisch ziekenhuis consult en een consult op de polikliniek. Als er in het echt onderzoek gedaan moet worden dan bepaald de arts dat u een consult in het ziekenhuis nodig heeft. 

    Kijk voor meer informatie over ziekenhuis rekeningen op onze pagina Uitleg dbc-zorgproduct.

  • Heeft u vragen over het coronavirus?

    Kijk voor veelgestelde vragen, informatie en praktische tips op onze pagina Alles over het coronavirus.

  • Zoekt u een ziekenhuis of uw zorgverlener?

    Met de zorgzoeker kunt u zelf zoeken naar bijvoorbeeld een ziekenhuis, zelfstandig behandelcentrum, medisch specialist of een andere zorgverlener binnen een bepaalde afstand van uw woonplaats. Ook kunt u op een bepaalde ziekte of een aandoening zoeken. Bekijk onze zorgzoeker.

  • Wat betekent een reisadvies voor de dekking van uw zorgverzekering?

    Reist u naar een gebied dat als veilig wordt gezien (reisadvies: groen of geel)? Of reist u naar een risicogebied (reisadvies: oranje of rood)? Kijk voor uitleg op onze pagina Dit betekent een reisadvies voor uw zorgverzekering.  

  • U gaat binnenkort naar het buitenland. Welk verzekeringsbewijs moet u meenemen naar het buitenland?

    De European Health Insurance Card, kortweg EHIC, is een bewijs waarmee u binnen Europa aantoont dat u verzekerd bent. Gaat u op reis buiten Europa? Dan heeft u andere documentatie nodig dan deze zorgpas. Meer informatie hierover vindt u op onze pagina's over Neem het juiste verzekeringsbewijs mee en Zorg in het buitenland. Bezoekt u een zorgverlener, dan adviseren wij ook altijd om uw legitimatiebewijs bij u te hebben.

    De EHIC staat op de achterkant van uw zorgpas. De zorgpas kunt u vinden via de MijnONVZ en de ONVZ app.

  • Is er een vergoeding voor het herstel van ernstig zieke coronapatiënten?

    Ja. Uit de afgelopen maanden blijkt dat een deel van de patiënten met COVID-19 erg moeizaam herstelt. Daarom kunnen ernstig zieke coronapatiënten een tijdelijke vergoeding krijgen voor nazorg en revalidatieondersteuning. Kijk voor de vergoeding, voorwaarden en veelgestelde vragen op onze pagina Vergoeding voor herstelzorg ernstig zieke coronapatiënten.

  • U moet een rekening betalen, maar dit lukt niet in een keer. Wat kunt u doen?

    De coronacrisis kan ervoor zorgen dat u op dit moment minder inkomsten heeft. Denkt u hierdoor problemen te krijgen bij het betalen van de premie of medische kosten? Bekijk dan meer informatie over het aanvragen van een betalingsregeling via MijnONVZ. Samen komen wij tot een passende oplossing in deze moeilijke tijd.

  • Wat is een begeleidingsgesprek bij de apotheek?

    Als u een nieuw geneesmiddel van de apotheek krijgt bespreekt de apotheker of apothekersassistent met u wat u moet weten over dit geneesmiddel. Dit is onder meer: het gebruik en de werking van het medicijn, de mogelijke bijwerkingen en eventuele bijzonderheden of samenhang met andere medicijnen die u gebruikt. Dit is een begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel. De servicekosten voor dit geneesmiddel zijn hoger dan voor een geneesmiddel dat u al eerder van de apotheek heeft gehad. Deze kosten staan apart op de rekening vermeld als ‘terhandstelling met begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel’.

  • Wat is een dbc-zorgproduct?

    In het ziekenhuis wordt voor elke nieuwe zorgvraag een zorgtraject gestart. Het zorgtraject omvat alle activiteiten die in het ziekenhuis zijn uitgevoerd voor de behandeling van uw ziekte of aandoening. Een zorgtraject wordt gedeclareerd met een dbc-zorgproduct. Een ziekenhuisnota wordt samengesteld met deze unieke code, die uw zorgtraject weergeeft. Het bedrag van de ziekenhuisnota is een gemiddelde prijs. Het kan dus zijn dat u maar kort bij de medisch specialist bent geweest. Een dbc-zorgproduct start met een verwijzing en eindigt met de laatste controle.

  • Waarom krijg ik van mijn apotheek een goedkoper middel mee en niet meer mijn duurdere merkgeneesmiddel?

    De zorg is de laatste jaren steeds duurder geworden. Om de premie voor alle verzekerden betaalbaar te houden, letten we vanaf 1 januari 2020 nog beter op de kosten van geneesmiddelen. Lees meer informatie op pagina Geneesmiddelen mogen niet onnodig duur zijn.

Onze telefoonnummers

  • Algemeen

    030 639 62 22

    Voor algemene vragen over uw zorgverzekering.

    Wij zijn geopend op maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 18.00 uur.

    030 639 62 22
  • Acute medische zorg in buitenland

    +31 88 668 97 67

    Neem in geval van acute opname in het ziekenhuis in het buitenland direct contact op met de 24-uurs service van ONVZ Zorgassistance. Dit telefoonnummer vindt u ook op uw zorgverzekeringspas.

    +31 88 668 97 67
  • ZorgConsulent

    0800 022 14 50

    Voor persoonlijke hulp bij uw keuze van arts of ziekenhuis. En bijvoorbeeld voor uitstekende wachtlijstbemiddeling en de beste ondersteuning voor mantelzorgers.

    0800 022 14 50
  • Kraamzorg Service

    088 668 97 05

    Bent u zwanger en wilt u kraamzorg aanvragen? U kunt dit ook zelf online regelen.

    088 668 97 05
  • Zittend ziekenvervoer per taxi

    0900 333 33 30

    Voor het aanvragen en regelen van taxivervoer.

    0900 333 33 30

ONVZ stelt telefoon van verkopers niet op prijs

ONVZ stelt het niet op prijs als partijen ongevraagd telefonisch contact opnemen om commerciële diensten aan te bieden. Bent u van een bedrijf dat ons hiervoor wilt benaderen? Dan kunt u een e-mail sturen naar nprinkoop@onvz.nl.

Onze adresgegevens

Ons rekeningnummer

  • IBAN (SWIFT): NL59INGB0007812890 ten name van ONVZ
  • BIC: INGBNL2A

Lees meer over betalen en betaalwijzen

Klanten waarderen
onze service met een

8,2

Zo blijkt uit onafhankelijk onderzoek.

Wij zijn pas tevreden als u dat ook bent!

Tip, verbetering of klacht? 

We horen het graag, want dan kunnen we u nog beter helpen. Laat het ons weten.

Over enkele minuten wordt u automatisch uitgelogd. Beweeg uw muis om ingelogd te blijven.