Ga terug naar ONVZ

Digitale toegankelijkheid bij ONVZ

Bij ONVZ is iedereen welkom. Dat geldt ook online. Wij willen dat iedereen onze website en digitale diensten kan gebruiken, ook mensen met een visuele-, auditieve-, motorische of cognitieve beperking. U moet uw zorgverzekering zelf kunnen regelen. 

Voor onze digitale dienstverlening streven wij ernaar dat iedereen informatie kan vinden, begrijpen en gebruiken.

Wat betekent digitale toegankelijkheid?

Vanaf 28 juni 2025 geldt de European Accessibility Act (EAA). Deze wet verplicht bedrijven om hun e-handelsdiensten toegankelijk te maken voor iedereen. Hiervoor gelden richtlijnen die staan in de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG 2.2). Deze richtlijnen zijn ingedeeld in 4 principes. 

Waarneembaar

Iedereen kan informatie vinden, zien, lezen of horen, bijvoorbeeld via een schermlezer of ondertiteling. 

Bedienbaar

Alle schermen en functies werken met toetsenbord, muis, spraakbesturing of andere hulpmiddelen. 

Begrijpelijk

Teksten, knoppen en foutmeldingen zijn duidelijk.  

Robuust

De techniek en software werkt goed met verschillende browsers en ondersteunende hulpmiddelen, zoals schermlezers. Nu en in de toekomst. 

Waarvoor geldt digitale toegankelijkheid? 

Deze verklaring gaat over onze digitale diensten voor consumenten. Het gaat om alles dat direct te maken heeft met uw zorgverzekering: 

  • een zorgverzekering afsluiten, beheren en opzeggen
  • begrijpelijke informatie krijgen over vergoedingen
  • declaraties indienen
  • zorgverleners zoeken
  • zorgmachtigingen aanvragen
  • premie of zorgkosten betalen
  • toegang hebben tot klantondersteuning die voor iedereen toegankelijk is 

Hoe gaan we om met digitale toegankelijkheid bij ONVZ?

Wij laten onze digitale dienstverlening regelmatig toetsen door onafhankelijke experts volgens de WCAG 2.2-norm. De laatste audit vond plaats in september 2025. ONVZ voldoet in totaal aan 32 van de 55 criteria. We werken aan verbeteringen voor de geplande hertoets in januari 2026. 

Digitale toegankelijkheid is vast onderdeel van hoe we werken: 

  • het is onderdeel van ontwerp, inkoop en ontwikkeling
  • onze designers, ontwikkelaars en contentspecialisten volgen interne richtlijnen en trainingen
  • we gebruiken een intern huisstijlhandboek met regels voor contrast, koppen, knoppen, tekstformaat, styling en leesbaarheid
  • onze schrijfstijl is gericht op begrijpelijke taal op niveau B1
  • we testen periodiek met hulpmiddelen en luisteren naar verbetervoorstellen van gebruikers met een beperking

Toegankelijkheid is niet eenmalig, maar iets waar we continu aandacht voor moeten hebben. Als problemen bekend zijn proberen we altijd een alternatief te bieden. Bijvoorbeeld via onze standaard contactopties, maar ook direct online. Werkt een webpagina niet volledig met een schermlezer? Dan staat op dezelfde pagina bijvoorbeeld een volledig digitaal toegankelijke pdf met dezelfde informatie.

Wat betekent dit voor mensen met een beperking? 

Mensen met een visuele beperking 

We zorgen dat onze website en documenten goed te lezen of te beluisteren zijn: 

  • alle afbeeldingen hebben een beschrijving, of worden uitgesloten voor een schermlezer als zij enkel decoratief zijn
  • u kunt met het toetsenbord door de pagina’s navigeren
  • tekst en knoppen hebben voldoende contrast
  • er is geen tekst verstopt in afbeeldingen. Kleuren zijn niet nodig om een dienst te gebruiken
  • we gebruiken geen flitsend licht of snel veranderende beelden bij informatie over het afsluiten van een verzekering, zodat je rustig zicht hebt
  • klantenservice of helpdesk kent de mogelijkheden van toegankelijkheid en hulpmiddelen

Status: we voldoen aan bijna alle eisen. Er zijn nog verbeteringen nodig voor bijvoorbeeld contrast en structuren. 

Mensen met een auditieve beperking 

We zorgen dat informatie ook zonder geluid duidelijk is:

  • video’s hebben ondertiteling
  • er is geen automatisch geluid
  • contact kan ook via chat, e-mail of KPN Teletolk

Status: we voldoen aan alle eisen. 

Mensen met een motorische beperking 

Alle onderdelen van onze digitale diensten zijn met het toetsenbord te bedienen:

  • alles is mogelijk zonder een muis of sleepbeweging
  • de focus is zichtbaar
  • klikbare elementen zijn groot genoeg

Status: we voldoen aan de meeste eisen. Er zijn nog verbetering nodig, die richten zich voornamelijk op zichtbaarheid van de focus. 

Mensen met een cognitieve beperking 

We maken onze informatie helder en voorspelbaar:

  • teksten zijn in duidelijke taal
  • formulieren geven hulp bij invullen en foutmeldingen staan bij het juiste veld
  • pagina’s reageren niet onverwacht op invoer

Status: we voldoen aan de meeste eisen. Er zijn verbeterpunten bekend die voornamelijk gaan om invoerhulp en duidelijke foutmeldingen bij formulieren.

Heeft u problemen met onze website? 

Kunt u iets niet goed gebruiken of mist u informatie? Wij helpen u graag verder. U kunt contact opnemen via onvz.nl/contact

Heeft u nog vragen? Wij zijn er voor u

Document uploaden

Deel makkelijk een document met ons

Uploaden
Meer contactopties