
Second opinion aanvragen
Soms bent u niet helemaal zeker van de diagnose of voorgestelde behandeling van een zorgverlener. In dat geval helpt ONVZ u graag bij de aanvraag van een second opinion, om een andere arts te raadplegen.
Laat de ZorgConsulent u bellen wanneer het u uitkomt
U kunt een terugbelverzoek achterlaten. Dan wordt u teruggebeld op de tijden die u aangeeft.
Wat is een second opinion?
Heeft u vragen over de diagnose die uw huisarts, tandarts, medisch specialist of andere zorgverlener met u heeft besproken? Of over een voorgestelde behandeling? Dan kunt u een (andere) arts om zijn mening vragen: een second opinion. Die arts geeft alleen zijn visie en neemt niet de behandeling over. De basisverzekering vergoedt een second opinion als er aan bepaalde voorwaarden is voldaan.
Een second opinion is bedoeld om u zo goed mogelijk te informeren, voordat u een beslissing neemt over een behandeling. Het is belangrijk om uw wens voor een second opinion eerst te bespreken met uw eigen zorgverlener. Bij die zorgverlener komt u na de second opinion namelijk ook weer terug.
Wat heeft u nodig voor een second opinion?
We vergoeden de second opinion alleen als u daarvoor een verwijzing heeft van een arts. Vaak is dat uw huisarts, maar het kan ook uw eigen tandarts of specialist zijn.
"Soms ‘klikt’ het niet tussen u en uw arts. Of u twijfelt over de effectiviteit van een behandeling. Dan kan een second opinion uitkomst bieden."