
Second opinion aanvragen
Soms bent u niet helemaal zeker van de diagnose of voorgestelde behandeling van een zorgverlener. In dat geval helpt ONVZ u graag bij de aanvraag van een second opinion, om een andere arts te raadplegen.
Laat de ZorgConsulent u bellen wanneer het u uitkomt
U kunt een terugbelverzoek achterlaten. Dan wordt u teruggebeld op de tijden die u aangeeft.
Wat is een second opinion?
Heeft u vragen over de diagnose die uw huisarts, tandarts, medisch specialist of andere zorgverlener met u heeft besproken? Of over een voorgestelde behandeling? Dan kunt u een (andere) arts om zijn mening vragen: een second opinion. Die arts geeft alleen zijn visie en neemt niet de behandeling over.
Een second opinion is bedoeld om u zo goed mogelijk te informeren, voordat u een beslissing neemt over een behandeling. Het is belangrijk om uw wens voor een second opinion eerst te bespreken met uw eigen zorgverlener. Bij die zorgverlener komt u na de second opinion namelijk ook weer terug.
Wat heeft u nodig voor een second opinion?
We vergoeden de second opinion alleen als u daarvoor een verwijzing heeft van een arts. Vaak is dat uw huisarts, maar het kan ook uw eigen tandarts of specialist zijn.
"Soms ‘klikt’ het niet tussen u en uw arts. Of u twijfelt over de effectiviteit van een behandeling. Dan kan een second opinion uitkomst bieden."