Dramaserie maakt kinderen bewuster van gezondheid

12-07-2019 In de KRO-NCRV serie SpangaS gaat een jongen van een ongezonde naar een gezonde leefstijl, wat de jonge kijkers motiveert gezondere keuzes te maken. Dit blijkt uit onderzoek van cardioloog Leonard Hofstra van Amsterdam UMC, dat vandaag in The Lancet is gepubliceerd. 'Samenwerking met de dramaserie-industrie is een kosteneffectieve manier om mensen een duwtje in de rug te geven naar een betere leefstijl', zegt Hofstra.

In de dagelijkse jeugdsoap SpangaS werd gedurende seizoen 11 (september 2017 – juni 2018) een verhaallijn over Otis geïntroduceerd. De jongen heeft overgewicht; hij eet ongezonde voeding en beweegt te weinig. De ongezonde verhaallijn duurt 120 dagen, waarna de vader van Otis een hartaanval krijgt. Hofstra speelt in de serie, die dagelijks ruim 200.000 kijkers trekt, zelf de rol van de dokter die Otis vertelt wat de risico's van een ongezonde leefstijl zijn. Vanaf dat moment gaat Otis gezonder leven.

Averechts

Hofstra, cardioloog en hoogleraar Risk Profiling in Heart Disease bij Amsterdam UMC in Amsterdam, ontwikkelde de verhaallijn samen met NL Films. Samen met social media-experts van zorgverzekeraar ONVZ monitorde hij het gedrag van de doelgroep in tweets, posts en foto’s op sociale media. Daarbij werd gekeken naar termen als gewicht, fruit, groente, diabetes en beweging.

Vanaf de 121e dag was op sociale media een duidelijke toename te zien in het gebruik van de termen 'gewicht, diabetes en beweging'. In de controleperiode (seizoen 10 van SpangaS) was zo'n toename niet te zien, aldus het artikel in The Lancet.

Hofstra is gespecialiseerd in de preventie en behandeling van hart- en vaatziekten door gedragsbeïnvloeding en wetenschappelijke onderbouwing. "Dit onderzoek laat het enorme potentieel zien dat je kunt bereiken met thema's zoals gezonder leven. Het heeft een duidelijk effect op het bewustzijn over gezond leven onder grote groepen mensen, bovendien valt het effect en de kosten in het niet bij een landelijke campagne. Dit is bemoedigend in een tijd waarin overgewicht en aandoeningen die daarmee samenhangen, zoals diabetes type 2, hand over hand toenemen."

Effect voorbeeldgedrag bepalend

Het team werd ondersteund door zorgverzekeraar ONVZ. Deze onderstreept het belang van voorlichting over een gezonde leefstijl. "Juist bij jongeren is aandacht voor een gezonde levensstijl van belang", stelt bestuursvoorzitter Jean-Paul van Haarlem. "De manier waarop mensen op jonge leeftijd leven, is een belangrijke factor voor de manier waarop zij dit later doen. Dit onderzoek van Hofstra laat zien dat een leefstijlinterventie de grootste kans op succes heeft wanneer deze is toegespitst op de doelgroep. Het onderzoek laat ook zien dat het effect van voorbeeldgedrag heel groot kan zijn. Dit schept verantwoordelijkheden, aangezien ongezond gedrag op bijvoorbeeld televisie een negatief effect op de doelgroep heeft."

Drama effectiever dan doktersjas

Vanuit India is ondertussen veel belangstelling voor het concept om met bestaand TV- drama kijkers bewust te maken van een gezondere lifestyle door subtiele boodschappen in te bouwen. 'Dat klinkt misschien vreemd', aldus Hofstra, 'maar inmiddels zijn er meer dan 80 miljoen mensen met diabetes type 2 in India. Dit komt door het omarmen van een Westers dieet in combinatie met minder lichamelijke inspanning. Een Bollywoodster die dagelijks gezonde signalen uitzendt in een dramaserie is wellicht effectiever dan een dokter in een witte jas.'

Over ONVZ

ONVZ heeft geen winstoogmerk en daarmee staat het belang van zijn verzekerden voorop. Als verzekeraar helpen en inspireren wij onze leden bij een goed en een gezond leven. Uiteraard is ONVZ er voor wie ziek is en zorg nodig heeft, maar ook voor wie gezond is en dat wil blijven. Hoogwaardige service en dienstverlening zijn hierbij essentieel: ONVZ biedt vrije zorgkeuze, zodat verzekerden de beste zorg krijgen, met de beste specialist die bij iemands zorgvraag past. Uit onafhankelijk onderzoek van GfK blijkt dat dat ONVZ jaar in jaar uit hoog scoort op klanttevredenheid en op vertrouwen dat verzekerden in ons hebben. Meer informatie staat op de website van ONVZ.

Heeft u nog vragen?
We staan voor u klaar

Meer contactopties

Over enkele minuten wordt u automatisch uitgelogd. Beweeg uw muis om ingelogd te blijven.