Wat is een schending van financiële integriteit?
Er is sprake van een schending van financiële integriteit wanneer een zorgaanbieder, verzekerde of een andere betrokkene bewust de regels overtreedt om daar persoonlijk (financieel) voordeel uit te halen.
ONVZ gaat ervan uit dat zorgaanbieders en verzekerden correcte declaraties indienen en ons van juiste informatie voorzien. Helaas gebeurt dit niet altijd. Wij vinden dat schendingen van financiële integriteit niet beloond mogen worden en treden hier daarom actief tegen op. In onze algemene regels (polisvoorwaarden) informeren wij onze verzekerden hierover.
Het tegengaan van dergelijke schendingen is niet alleen belangrijk voor de verzekeraar, maar ook in het belang van eerlijke verzekerden en zorgaanbieders die zich wél aan de regels houden. Daarnaast draagt dit bij aan een betrouwbare en integere verzekeringssector. Meer informatie hierover vindt u in het Protocol verzekeraars en criminaliteit.
Soorten schendingen van financiële integriteit
Er zijn verschillende vormen van schendingen van financiële integriteit. De belangrijkste vormen zijn:
- Majoreren (overdrijven): declaraties worden verhoogd. Er wordt meer gedeclareerd dan er daadwerkelijk aan zorg is geleverd.
- Fingeren (doen alsof er kosten zijn gemaakt): er wordt gedeclareerd terwijl er geen zorg is geleverd of ontvangen.
- Misleiding: het bewust achterhouden of onjuist doorgeven van informatie met als gevolg dat er door de verzekeraar te veel wordt vergoed.
Wat gebeurt er als een schending van financiële integriteit wordt vastgesteld?
Zorgverzekeraars hebben samen een richtlijn opgesteld voor de maatregelen die worden genomen bij een vastgestelde schending van financiële integriteit. Wanneer blijkt dat iemand zich hieraan schuldig heeft gemaakt, wordt het onterecht verkregen geld teruggevorderd. Daarnaast kunnen een of meerdere van de volgende maatregelen worden opgelegd:
-
Waarschuwing
De lichtste maatregel is een waarschuwing. De betreffende declaratie wordt niet vergoed of, als deze al is uitbetaald, teruggevorderd. -
Onderzoekskosten
Daarnaast kunnen de kosten van het onderzoek naar de integriteitsschending op de verantwoordelijke verzekerde of zorgaanbieder worden verhaald. -
Interne signalering (IVR)
Naast een waarschuwing kan de zorgverzekeraar de verzekerde of zorgaanbieder registreren in het Intern Verwijzingsregister (IVR). Dit helpt om bij eventuele toekomstige schendingen vast te stellen of er sprake is van herhaling (recidive). -
Beëindiging van de verzekering
ONVZ kan besluiten om de verzekering(en) van de verzekerde te beëindigen. In dat geval mag deze persoon gedurende vijf jaar worden geweigerd voor een basisverzekering. -
Melding bij de Stichting Informatieknooppunt Zorgfraude (IKZ)
Alle signalen van schendingen van financiële integriteit worden door zorgverzekeraars gemeld bij de Stichting Informatieknooppunt Zorgfraude (IKZ). Meer informatie is te vinden op www.ikz.nl. -
Beëindiging van het contract met een zorgaanbieder
Als een zorgaanbieder zich schuldig maakt aan een schending van financiële integriteit, kan het contract met deze zorgaanbieder worden beëindigd. -
Opname in het Extern Verwijzingsregister (EVR)
De gegevens van de betrokken verzekerde, zorgaanbieder en/of rechtspersoon kunnen worden geregistreerd in het Extern Verwijzingsregister (EVR) van de Stichting Centraal Informatie Systeem of andere relevante databanken. Dit zorgt ervoor dat andere verzekeraars worden gewaarschuwd en maakt het voor de betrokkene lastiger om elders een verzekering af te sluiten. Deze databanken vallen onder de privacywetgeving en zijn aangemeld bij het College Bescherming Persoonsgegevens. Een EVR-registratie kan maximaal 8 jaar gelden. -
Verzoek om straf-, bestuurs- en/of tuchtrechtelijke vervolging
Wanneer een verzekerde of zorgaanbieder betrokken is bij een schending van financiële integriteit, kan ONVZ verzoeken om het dossier strafrechtelijk, bestuursrechtelijk of tuchtrechtelijk te laten behandelen. Dit wordt dan verder opgepakt door de bevoegde instanties.
Wat is het verschil tussen het IVR en het EVR?
Het belangrijkste verschil tussen het IVR en het EVR is dat het IVR alleen binnen de eigen organisatie wordt gebruikt en niet toegankelijk is voor andere verzekeraars. Het EVR daarentegen is een gedeeld register waarin verzekeraars elkaar waarschuwen voor personen of partijen die zich schuldig hebben gemaakt aan schendingen van financiële integriteit.
Meer weten of vragen?
Ons doel is om schendingen van financiële integriteit – hoe klein of groot deze ook zijn – zo veel mogelijk te voorkomen en te bestrijden. Heeft u vragen over ons beleid op dit gebied? Stuur dan een e-mail naar FI@onvz.nl. Dit e-mailadres kunt u ook gebruiken om een signaal over een mogelijke schending van financiële integriteit aan ons te melden. Uiteraard gaan wij vertrouwelijk om met de door u verstrekte gegevens. U kunt ook bellen met ons Service Center op 030 639 62 22.