Wijziging vergoeding wijkverpleging en ggz

Vanaf 2021 voert ONVZ maximale vergoedingen in bij aanbieders van wijkverpleging (thuiszorg) en geestelijke gezondheidszorg (ggz) die geen contract met ONVZ hebben. Wij sturen op 18 augustus een bericht naar uw medewerkers over deze wijziging. U hoeft hiervoor niets te doen. Omdat uw medewerkers wellicht wel naar u toe komen met vragen, hebben we voor u hieronder de belangrijkste punten op een rijtje gezet.

Wat gaat er wijzigen?

We hebben, na bespreking met de ONVZ-ledenraad, besloten dat er maximale vergoedingen gaan gelden bij ggz-behandelaars en thuiszorgorganisaties die geen contract met ons hebben. Deze wijziging gaat per 1 januari 2021 in.

Vrijwel alle zorgverleners maken zich dagelijks hard voor goede zorg. Om deze kwalitatieve zorg ook in de toekomst mogelijk te maken, zetten wij ons dagelijks in om oneigenlijk en onnodig gebruik van het zorggeld tegen te gaan. Helaas is deze aanpak voor de geestelijke gezondheidszorg (ggz) en wijkverpleging (thuiszorg) niet effectief genoeg. Om te voorkomen dat onze zorgverzekering daardoor duurder wordt én om de vrije zorgkeuze zoveel mogelijk te behouden, moeten wij actie ondernemen.

Wat betekent dit voor mijn medewerkers?

niets-veranderd-onvz

Mijn medewerker maakt geen gebruik van wijkverpleging en ggz

Voor verzekerden die geen gebruikmaken van wijkverpleging of ggz, verandert er nu niets. Zij zijn nog steeds vrij om hun eigen arts en ziekenhuis te kiezen. Zoals zij van ons gewend zijn. Houd wel rekening met de verandering als uw medewerker in de toekomst gebruik moet maken van wijkverpleging of ggz.

gecontracteerd-onvz

De zorgverlener van mijn medewerker heeft in 2021 wel een contract

Voor verzekerden die gebruikmaken van wijkverpleging en ggz, is het belangrijk dat zij na 12 november 2020 in de ONVZ-zorgzoeker controleren of hun zorgaanbieder een contract heeft met ONVZ. Is dit het geval? Dan verandert er niets voor hen. Uw medewerker kan dan nog steeds gebruikmaken van de kwalitatieve zorg en de vergoeding die hij of zij gewend is.

niet-gecontracteerd-onvz

De zorgverlener van mijn medewerker heeft in 2021 geen contract

Voor verzekerden die gebruikmaken van wijkverpleging en ggz, is het belangrijk dat zij na 12 november 2020 in de ONVZ-zorgzoeker controleren of hun zorgaanbieder een contract heeft met ONVZ. Heeft de betreffende zorgverlener geen contract met ONVZ? Dan gelden er vanaf 2021 maximale vergoedingen.

Het is voor uw medewerkers verstandig om tijdig bij de thuiszorgorganisatie of ggz-behandelaar een offerte op te vragen voor de kosten van zijn of haar zorg. Deze kan hij of zij dan vergelijken met de maximale vergoedingen. Als de tarieven van de zorgverlener hoger zijn dan de maximale vergoedingen, kan het zijn dat de zorgverlener vanaf 1 januari 2021 het verschil bij uw medewerker in rekening brengt. We maken de hoogte van de maximale vergoedingen bekend op 12 november 2020 via onze website.

Tip

Schrijf uzelf of uw medewerkers gratis in voor de Contract-alert. U krijgt dan automatisch een seintje wanneer het merendeel van de contractafspraken voor 2021 zichtbaar is in de ONVZ-zorgzoeker. Zo bent u als eerste op de hoogte.

Aanmelden

Wat kan ONVZ voor mijn medewerkers doen?

Wilt uw medewerker liever dat wij de zorgkosten volledig vergoeden? Dan kan hij of zij, na 12 november 2020, via de Zorgzoeker kiezen uit het ruime aanbod van thuiszorgorganisaties en ggz-behandelaars die een contract met ONVZ hebben. We begrijpen dat zo’n keuze niet altijd makkelijk is. Daarom staan onze ZorgConsulenten klaar om uw medewerkers daarbij te helpen. De ZorgConsulenten zijn bereikbaar via het telefoonnummer 0800 022 14 50 (kies optie 2 in het keuzemenu).

Hebben uw medewerkers na het lezen van de brief of e-mail vragen, dan kunnen zij contact opnemen met ons Service Center. Het Service Center is maandag tot en met vrijdag tussen 8.00 en 18.00 uur bereikbaar via het telefoonnummer 030 639 62 22.

Heeft u zelf vragen over de wijziging? Ook dan kunt u terecht bij ons Service Center. Hiervoor gebruikt u het telefoonnummer 030 639 62 22 (kies optie 3 in het keuzemenu), of stel uw vraag via live chat.

Heeft u nog vragen?
We staan voor u klaar
 

Meer contactopties

Over enkele minuten wordt u automatisch uitgelogd. Beweeg uw muis om ingelogd te blijven.