Heeft u vragen? Bekijk onze contactmogelijkheden English

Zoeken


Veel antwoorden op uw vragen kunt u hier vinden. Zoek bijvoorbeeld op een verzekering, hulpmiddel of behandeling.

Actuele vragen

  • Heeft u vragen over het coronavirus?

    Kijk voor veelgestelde vragen, informatie en praktische tips op onze pagina Alles over het coronavirus.

  • Heeft u geen acceptgiro van ons gehad? Of heeft u (onterecht) een betalingsherinnering ontvangen?

    Door een fout van PostNL heeft u mogelijk de acceptgiro voor het betalen van een openstaande rekening niet of te laat ontvangen*. U kunt daardoor (onterecht) een betalingsherinnering krijgen.

    Heeft u de acceptgiro inderdaad niet of te laat van ons ontvangen? Dan kunt u het openstaande bedrag handmatig overschrijven. Dat kan via onderstaand rekeningnummer. Let op: vermeld bij uw betaling uw relatienummer. Dit kan bij 'mededelingen'.

    Dit is het het rekeningnummer van ONVZ
    • IBAN (SWIFT): NL59INGB0007812890 ten name van ONVZ
    • BIC: INGBNL2A

    *Heeft u de rekening al betaald, maar alsnog een acceptgiro van ons ontvangen? Dan mag u deze als niet verzonden beschouwen.

    Onze excuses voor het ongemak en alvast bedankt voor uw begrip.

  • U moet een rekening betalen, maar dit lukt niet in een keer. Wat kunt u doen?

    De coronacrisis kan ervoor zorgen dat u op dit moment minder inkomsten heeft. Denkt u hierdoor problemen te krijgen bij het betalen van de premie of medische kosten? Bekijk dan meer informatie over het aanvragen van een betalingsregeling via MijnONVZ. Samen komen wij tot een passende oplossing in deze moeilijke tijd.

  • Kunt u uw eigen risico vooraf gespreid betalen?

    Nee, u kunt het eigen risico niet vooraf gespreid betalen. Kunt u de kosten van het eigen risico even niet in één keer betalen? Voorkom dan dat de rekeningen zich opstapelen. Met een betalingsregeling, na ontvangst van de nota, betaalt u het verschuldigde bedrag in termijnen terug. In MijnONVZ kunt u als hoofdverzekerde een betalingsregeling aanvragen op de pagina 'Financieel overzicht'.

  • Waar vindt u uw polisblad?

    Bent u als hoofdverzekerde ingelogd op MijnONVZ? Dan vindt u uw polisblad onder 'Mijn status' > 'Mijn verzekeringen'.

  • Wat verandert er binnen mijn internationale verzekering?

    Woont u in Nederland, maar heeft u geen recht op de basisverzekering? Dan kunt u voortaan gebruikmaken van twee internationale zorgverzekeringen: Health Basic en Health Premium.
     
    Onze verzekering Health Basic vergoedt de meeste noodzakelijke zorg. Health Premium is een uitgebreidere verzekering, met onder meer vergoedingen voor paramedische zorg, orthodontie tot 18 jaar en een ruimere vergoeding van geneesmiddelen.
     
    Uiteraard bepaalt u nog steeds zelf naar welke arts of naar welk ziekenhuis u gaat.
      
    Alle aanvullende verzekeringen, inclusief de tandartsverzekeringen, komen per 1 januari 2020 te vervallen. Daarnaast wordt voorziene zorg in het buitenland niet langer vergoed. We hopen hiermee ons aanbod voor u overzichtelijker én relevanter te maken. Tegelijkertijd hebben we ook onze voorwaarden herschreven, zodat u deze makkelijker kunt begrijpen.
     
    Meer weten? Bekijk dan onze verzekeringen Health Basic en Health Premium.

  • Waarom krijg ik van mijn apotheek een goedkoper middel mee en niet meer mijn duurdere (merk)geneesmiddel?

    De zorg is de laatste jaren steeds duurder geworden. Om de premie voor alle verzekerden betaalbaar te houden, gaan wij daarom vanaf 1 januari 2020 nog beter letten op de kosten van geneesmiddelen.


    Als een goedkoop merkloos geneesmiddel gebruikt kan worden, vergoeden wij het duurdere (merk)geneesmiddel niet meer volledig. Merkloze geneesmiddelen zijn geneesmiddelen met dezelfde werkzame stof en dezelfde kwaliteit als een merkgeneesmiddel, maar hebben een lagere prijs. Merkgeneesmiddelen zijn in veel gevallen dus onnodig duur.


    Als uw arts vindt dat u het duurdere (merk)geneesmiddel moet blijven gebruiken, schrijft hij of zij dat op het recept. Dit gebeurt bijvoorbeeld als u allergisch bent voor een hulpstof die in het merkloze geneesmiddel zit. Er is dan sprake van 'medische noodzaak'. Het kan zijn dat de arts en de apotheker hierover moeten overleggen. Als er sprake is van 'medische noodzaak' declareert de apotheker de kosten rechtstreeks bij ons. In andere gevallen geeft de apotheker het merkloze middel mee.


    Als er geen sprake is van 'medische noodzaak' maar u wilt het duurdere (merk)geneesmiddel blijven gebruiken, dan kan dat. U betaalt dan een deel zelf. Wij vergoeden tot de prijs van het goedkoopste merkloze geneesmiddel. Op medicijnkosten.nl kunt u de actuele prijzen vinden en zien hoeveel u dan zelf betaalt.

  • Wat is een begeleidingsgesprek bij de apotheek?

    Als u een nieuw geneesmiddel van de apotheek krijgt bespreekt de apotheker of apothekersassistent met u wat u moet weten over dit geneesmiddel. Dit is onder meer: het gebruik en de werking van het medicijn, de mogelijke bijwerkingen en eventuele bijzonderheden of samenhang met andere medicijnen die u gebruikt. Dit is een begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel. De servicekosten voor dit geneesmiddel zijn hoger dan voor een geneesmiddel dat u al eerder van de apotheek heeft gehad. Deze kosten staan apart op de rekening vermeld als ‘terhandstelling met begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel’.

  • Wat is een dbc-zorgproduct?

    In het ziekenhuis wordt voor elke nieuwe zorgvraag een zorgtraject gestart. Het zorgtraject omvat alle activiteiten die in het ziekenhuis zijn uitgevoerd voor de behandeling van uw ziekte of aandoening. Een zorgtraject wordt gedeclareerd met een dbc-zorgproduct. Een ziekenhuisnota wordt samengesteld met deze unieke code, die uw zorgtraject weergeeft. Het bedrag van de ziekenhuisnota is een gemiddelde prijs. Het kan dus zijn dat u maar kort bij de medisch specialist bent geweest. Een dbc-zorgproduct start met een verwijzing en eindigt met de laatste controle.

Over enkele minuten wordt u automatisch uitgelogd. Beweeg uw muis om ingelogd te blijven.