Heeft u vragen? Bekijk onze contactmogelijkheden English

Zoeken


Veel antwoorden op uw vragen kunt u hier vinden. Zoek bijvoorbeeld op een verzekering, hulpmiddel of behandeling.

Actuele vragen

  • Heeft u vragen over het coronavirus?

    Kijk voor veelgestelde vragen, informatie en praktische tips op onze pagina Alles over het coronavirus.

  • Wat betekent een reisadvies voor de dekking van uw zorgverzekering?

    Reist u naar een gebied dat als veilig wordt gezien (reisadvies: groen of geel)? Of reist u naar een risicogebied (reisadvies: oranje of rood)? Kijk voor uitleg op onze pagina Dit betekent een reisadvies voor uw zorgverzekering.  

  • U gaat binnenkort naar het buitenland. Welk verzekeringsbewijs moet u meenemen naar het buitenland?

    De European Health Insurance Card, kortweg EHIC, is een bewijs waarmee u binnen Europa aantoont dat u verzekerd bent. Gaat u op reis buiten Europa? Dan heeft u andere documentatie nodig dan deze zorgpas. Meer informatie hierover vindt u op onze pagina's over Neem het juiste verzekeringsbewijs mee en Zorg in het buitenland. Bezoekt u een zorgverlener, dan adviseren wij ook altijd om uw legitimatiebewijs bij u te hebben.

    De EHIC staat op de achterkant van uw zorgpas. De zorgpas kunt u vinden via de MijnONVZ en de ONVZ app.

  • U moet een rekening betalen, maar dit lukt niet in een keer. Wat kunt u doen?

    De coronacrisis kan ervoor zorgen dat u op dit moment minder inkomsten heeft. Denkt u hierdoor problemen te krijgen bij het betalen van de premie of medische kosten? Bekijk dan meer informatie over het aanvragen van een betalingsregeling via MijnONVZ. Samen komen wij tot een passende oplossing in deze moeilijke tijd.

  • Waarom krijg ik van mijn apotheek een goedkoper middel mee en niet meer mijn duurdere merkgeneesmiddel?

    De zorg is de laatste jaren steeds duurder geworden. Om de premie voor alle verzekerden betaalbaar te houden, letten we vanaf 1 januari 2020 nog beter op de kosten van geneesmiddelen. Lees meer informatie op pagina Geneesmiddelen mogen niet onnodig duur zijn.

  • Wat is een begeleidingsgesprek bij de apotheek?

    Als u een nieuw geneesmiddel van de apotheek krijgt bespreekt de apotheker of apothekersassistent met u wat u moet weten over dit geneesmiddel. Dit is onder meer: het gebruik en de werking van het medicijn, de mogelijke bijwerkingen en eventuele bijzonderheden of samenhang met andere medicijnen die u gebruikt. Dit is een begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel. De servicekosten voor dit geneesmiddel zijn hoger dan voor een geneesmiddel dat u al eerder van de apotheek heeft gehad. Deze kosten staan apart op de rekening vermeld als ‘terhandstelling met begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel’.

  • Wat is een dbc-zorgproduct?

    In het ziekenhuis wordt voor elke nieuwe zorgvraag een zorgtraject gestart. Het zorgtraject omvat alle activiteiten die in het ziekenhuis zijn uitgevoerd voor de behandeling van uw ziekte of aandoening. Een zorgtraject wordt gedeclareerd met een dbc-zorgproduct. Een ziekenhuisnota wordt samengesteld met deze unieke code, die uw zorgtraject weergeeft. Het bedrag van de ziekenhuisnota is een gemiddelde prijs. Het kan dus zijn dat u maar kort bij de medisch specialist bent geweest. Een dbc-zorgproduct start met een verwijzing en eindigt met de laatste controle.

Over enkele minuten wordt u automatisch uitgelogd. Beweeg uw muis om ingelogd te blijven.