• Zeer ruime vergoedingen
  • Advies van ZorgConsulent
  • Klantwaardering 8,2

Veelgestelde vragen over het coronavirus

Het coronavirus heeft Nederland bereikt. Wat betekent dit voor u? Bekijk onze antwoorden op veelgestelde vragen.

Laatst gewijzigd: 19 november 2020

ONVZ houdt het nieuws over het coronavirus nauwlettend in de gaten. Kijkt u voor de meest actuele informatie op de website van het RIVM of de Rijksoverheid.

De meestgestelde vragen over het coronavirus vindt u hieronder.

Algemene vragen

  • Wat betekent het coronavirus voor de dienstverlening van ONVZ?

    Vanwege het coronavirus werken onze medewerkers sinds vrijdag 13 maart thuis. Zo willen we verdere verspreiding van het virus tegengaan en het gezondheidsrisico voor onze medewerkers zo klein mogelijk maken. Juist in deze tijden is het namelijk extra belangrijk dat onze dienstverlening overeind blijft en we voor u klaar kunnen staan. Hoewel onze medewerkers elke dag hard werken, kan het zijn dat u soms iets langer moet wachten dan u van ons gewend bent. We vragen om uw begrip hiervoor.

    Heeft u een vraag? Bekijk onze contactmogelijkheden.

  • Wat zijn de symptomen van het coronavirus?

    Mensen met het coronavirus hebben koorts en luchtwegklachten. Denk hierbij aan hoesten, kortademigheid of een longontsteking. Het virus is van mens op mens overdraagbaar. Op dit moment wordt ervan uitgegaan dat 1 ziek persoon gemiddeld 2 andere mensen kan besmetten. Hoe zieker iemand is, hoe meer hij of zij het virus verspreidt.

    Bron: RIVM

  • Hoe voorkomt u verspreiding van het coronavirus?

    Dit zijn de belangrijkste maatregelen die u kunt nemen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen:

    • Probeer waar mogelijk 1,5 meter afstand van elkaar te bewaren (ook bijvoorbeeld bij het boodschappen doen)
    • Blijf thuis bij klachten van neusverkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts
    • Beperk contact met andere mensen
    • Werk zoveel mogelijk thuis of probeer uw werktijden te verspreiden (ook als u geen klachten heeft)
    • Was uw handen regelmatig
    • Hoest en nies in de binnenkant van uw elleboog
    • Gebruik papieren zakdoekjes
    • Schud geen handen
    • Gebruik een mondkapje in openbare ruimtes


    Contactonderzoek GGD
    Meldt iemand met ziekteverschijnselen zich bij een arts? En denkt de arts dat de patiënt mogelijk het nieuwe coronavirus heeft? Dan treedt er een protocol in werking. De arts vraagt een test aan. Ondertussen wordt de verdachte patiënt in isolatie gehouden. Dat kan in thuisisolatie of door opname in het ziekenhuis. Dat hangt af van de situatie. Als de test positief is, dus als de persoon besmet is, blijft de patiënt in isolatie. De GGD doet dan zogenoemd contactonderzoek. Alle mensen waarmee de patiënt tijdens de besmettelijke periode contact heeft gehad, moeten gedurende de incubatietijd hun gezondheid in de gaten houden. Als zij ziekteverschijnselen krijgen, moeten zij dat aan de GGD melden en begint het verhaal van vooraf aan.

    Bron: RIVM

Vragen over zorg en gezondheid

  • Kan ONVZ nu nog doen aan wachtlijstbemiddeling?

    De ziekenhuizen doen er alles aan om de zorg te kunnen blijven leveren zoals u dat gewend bent. Hierbij staat de kwaliteit van zorg voorop. Een aantal ziekenhuizen heeft te maken met personeel dat in quarantaine moet. Daardoor is er bij die ziekenhuizen minder personeel beschikbaar. Om alle noodzakelijke operaties door te kunnen laten gaan, moeten ziekenhuizen soms geplande zorg afzeggen. Zij kijken daarbij zorgvuldig per patiënt wat de beste oplossing is. Wij volgen dan ook het beleid van de ziekenhuizen. Verder houden zij ons op de hoogte van de actuele ontwikkelingen.

    Goed om te weten
    Wilt u weten wanneer u naar verwachting weer voor geplande zorg naar het ziekenhuis kunt? Bekijk dan de 'urgentielijst medisch-specialistische zorg' op de website van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).

    Heeft u vragen? Neem dan contact op met de ZorgConsulent. Bel 0800 022 14 50 (gratis) op werkdagen van 8.30 tot 17.30 uur, kies voor optie 2.

  • Wanneer moet u contact opnemen met de huisarts?

    Heeft u koorts (meer dan 38⁰ Celsius) en luchtwegklachten, zoals hoesten of kortademigheid? En heeft u contact gehad met een patiënt met het coronavirus of was u de afgelopen 14 dagen in China (inclusief Hongkong), Italië,Iran ofZuid-Korea? Neem dan telefonisch contact op met uw huisarts.

    Was u in een van deze gebieden en heeft u alleen verkoudheidsklachten of verhoging? Blijf dan thuis en zorg dat u zo min mogelijk contact met anderen hebt. Dit kunnen namelijk de eerste klachten zijn van COVID-19, maar het kan ook een verkoudheid zijn. Het is niet nodig om de huisarts te bellen. Worden de klachten erger en krijgt u koorts en luchtwegklachten (hoesten en benauwdheid)? Bel dan de huisarts.

    Bron: RIVM

  • Is het coronavirus gevaarlijk voor kinderen?

    Bij kinderen verloopt een besmetting met het coronavirus over het algemeen mild. Kinderen kunnen een infectie oplopen en anderen besmetten. Maar ze worden over het algemeen niet, alleen kort en niet ernstig ziek.

    Bron: Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde (NVK)

    Heeft uw kind een (ernstige) chronische ziekte? Op de website van Stichting Kind en Ziekenhuis vindt u meer informatie over het coronavirus voor kinderen die zorg nodig hebben.

  • Kunt u nog naar de apotheek voor uw medicijnen?

    In sommige gemeenten geldt een noodverordening en mag u uw apotheek niet meer in. In dat geval krijgt u uw medicijnen via de bezorger of via een medicijnkluis. Heeft u medicijnen nodig? Bel of mail uw apotheek en vraag op welke manier zij uw medicijnen kunnen leveren. Ga niet naar de apotheek als u verkouden bent, moet hoesten of koorts heeft.

    Geen handtekening nodig SMR-formulieren
    Wilt u via uw zorgverlener een formulier ‘Stoppen met roken’ (SMR) naar ons toesturen? Dan is hiervoor tijdelijk geen handtekening van u als verzekerde nodig. Uw zorgverlener vult in plaats daarvan bij de handtekening in: ‘ivm corona geen handtekening’.

    Hamsteren
    Gebruikt u medicijnen op recept en zijn deze bij u binnen 1 tot 2 weken op? Dan kunt u nieuwe medicijnen aanvragen bij uw apotheek. Uw apotheker geeft u uw medicijnen voor maximaal 3 maanden mee. Zo blijft er voor iedereen genoeg.

  • U bent mantelzorger. Waar moet u rekening mee houden?

    Op mantelzorg.nl vindt u het antwoord op de meestgestelde vragen over mantelzorg en corona. Bijvoorbeeld: is het wel verstandig om bij uw hulpbehoevende naaste op bezoek te gaan? Wat als de dagbesteding van uw naaste ineens stopt? Kunt u de thuiszorgorganisatie vragen om taken van u over te nemen? Of wat als de thuiszorgorganisatie u vraagt taken van hén over te nemen?

    Kunt u het antwoord op uw vraag niet vinden? Onze ZorgConsulenten helpen u graag. Zij zijn iedere werkdag bereikbaar op telefoonnummer 0800 022 14 50 (gratis) van 8.30 tot 17.30 uur, kies voor optie 2.

Zorg in het buitenland

  • Bent u verzekerd als u naar een land gaat met oranje of rood reisadvies?

    Een oranje of rood reisadvies betekent dat alle vakanties naar een gebied worden afgeraden. Bij geel zijn vakantiereizen mogelijk, maar wordt u aangeraden wel op risico’s te letten.

     

    Het reisadvies is o.a. oranje (of rood) als een land of regio het coronavirus niet voldoende onder controle heeft, geen Nederlandse toeristen verwelkomt of quarantaine oplegt bij aankomst. Welk land of welke regio in welke categorie valt, kunt u eenvoudig terugzien op nederlandwereldwijd.nl.

     

    Een oranje (of rood) reisadvies vanwege corona heeft geen invloed op de vergoeding van uw verzekering. Dit geldt ook voor de aanvullende verzekeringen Wereldfit en Superfit. Wel adviseren wij u de reisadviezen van het ministerie van Buitenlandse Zaken op te volgen.

     

    Maximaal 180 dagen
    Maakt u gebruik van de vergoedingen uit de aanvullende verzekering Wereldfit of Superfit? Houdt er rekening mee dat wij onverkort de maximale reisduur van 180 dagen hanteren. Ook als u door een verplichte quarantaine de 180 dagen overschrijdt. De situatie rond het coronavirus kan namelijk elk moment veranderen. Bij een nieuwe uitbraak kunnen landen strenge maatregelen nemen, zoals afsluiten van gebieden en het sluiten van grenzen. Dat kan heel snel gaan. Het is uw eigen verantwoordelijkheid of u dit risico wilt nemen.

     

    Alarmcentrale
    Heeft u onverwacht zorg of hulp nodig in het buitenland? Neemt u dan contact op met onze alarmcentrale Zorgassistance.

     

  • Wat wordt vergoed als u in het buitenland in quarantaine moet?

    Bent u in het buitenland en moet u vanwege het coronavirus in quarantaine? Dan kan het zijn dat u niet alle kosten vergoed krijgt. Dit is afhankelijk van uw situatie. Vergeet niet om altijd de alarmcentrale te bellen voordat u zorgkosten in het buitenland maakt.

    Quarantaine in het ziekenhuis
    Moet u in quarantaine in een buitenlands ziekenhuis? Dan vergoedt de basisverzekering uw zorgkosten tot maximaal het Nederlandse tarief. Heeft u een aanvullende verzekering Wereldfit of Superfit? Dan vult die de vergoeding aan tot 100% voor de acuut noodzakelijke zorg.

    Quarantaine buiten het ziekenhuis bij besmetting (van u of uw reisgenoot)
    Moet u buiten het ziekenhuis in quarantaine, bijvoorbeeld in een hotel? Dan vergoeden Wereldfit en Superfit soms de extra kosten van verblijf.

     

    Mist u door ziekte of de quarantaine uw vlucht? Ook dan vergoeden Superfit en Wereldfit soms de extra kosten van vervoer. Deze vergoeding geldt alleen als u door medische redenen niet kunt vliegen, bijvoorbeeld omdat u bent opgenomen in het ziekenhuis of te ziek bent om te vliegen. Wordt u vanwege veiligheidsredenen geweigerd op een vlucht, bijvoorbeeld omdat u (vermoedelijk) besmet bent met het corona-virus? Dan vergoeden wij geen extra kosten van vervoer.

     
    Welke vergoedingen er voor extra kosten van vervoer en verblijf er mogelijk zijn, kunt u lezen in de uitgebreide voorwaarden Wereldfit.

     

    Quarantaine buiten het ziekenhuis zonder besmetting (van u of uw reisgenoot)
    Hier kan bijvoorbeeld sprake zijn als iedereen in het hotel waar u verblijft preventief in quarantaine moet omdat één of meerdere van de gasten in het hotel besmet is. De extra kosten van verblijf vergoeden wij dan niet. Ook Wereldfit en Superfit vergoeden dan niet. Mist u in dit geval door de quarantaine uw vlucht? Ook dan zijn de kosten voor eigen rekening.

     

    Eerder terug naar huis
    Heeft u Wereldfit of Superfit? Dan vergoeden wij in bepaalde gevallen een eerdere terugkeer naar huis. Onze alarmcentrale bepaalt of repatriëring voor u mogelijk is. Bij besmetting van Corona of verdenking daarvan kan dit niet. Regelt u zelf vervoer? Bijvoorbeeld om terug naar huis te komen of naar een andere regio te reizen? Dan kan het zijn dat wij de kosten van dat vervoer niet (volledig) vergoeden.

     

    Het afgeven van een negatief reisadvies is geen grond voor repatriëring. Let op: ook het Ministerie van Buitenlandse Zaken gaat geen reizigers meer repatriëren. We raden u aan om in zo’n situatie contract op te nemen met uw reisorganisatie. Mogelijk kunnen zij iets voor u betekenen. 

     

    Alarmcentrale
    Heeft u onverwacht zorg of hulp nodig in het buitenland? Neemt u dan contact op met onze alarmcentrale Zorgassistance.


  • Wordt een corona-test in het buitenland vergoed?

    Moet u zich in het buitenland op advies van een arts of de autoriteiten laten controleren omdat u verschijnselen vertoont van besmetting met het corona-virus? Dan krijgt u de kosten hiervan vergoed vanuit de basisverzekering, maar maximaal tot het Nederlandse tarief (€ 65). Onze aanvullende verzekeringen Wereldfit en Superfit vergoeden ook de kosten boven het Nederlandse tarief. Laat u zich op eigen verzoek controleren op het coronavirus zonder dat u klachten heeft? Dan vergoeden we de kosten niet.

Vragen over uw zorgverzekering

  • Is er een vergoeding voor het herstel van ernstig zieke coronapatiënten?

    Ja. Uit de afgelopen maanden blijkt dat een deel van de patiënten met COVID-19 erg moeizaam herstelt. Daarom kunnen ernstig zieke coronapatiënten een tijdelijke vergoeding krijgen voor nazorg en revalidatieondersteuning. Kijk voor de vergoeding, voorwaarden en veelgestelde vragen op onze pagina Vergoeding voor herstelzorg ernstig zieke coronapatiënten.

  • U moet een rekening betalen, maar dit lukt niet in een keer. Wat kunt u doen?

    De coronacrisis kan ervoor zorgen dat u op dit moment minder inkomsten heeft. Denkt u hierdoor problemen te krijgen bij het betalen van de premie of medische kosten? Neemt u dan op tijd contact op met ons Service Center. Samen kijken wij dan naar wat voor u een passende betalingsregeling is. U kunt ook direct een betalingsregeling aanvragen via MijnONVZ. Samen komen wij zo tot een passende oplossing in deze moeilijke tijd.

  • U wilt zich laten controleren op het coronavirus. Krijgt u dit vergoed?

    Iedereen met klachten die kunnen wijzen op het coronavirus, kan zich laten testen bij de GGD. De overheid betaalt deze test. Dit valt dus niet onder uw basisverzekering. Vanaf 1 december kan iemand ook getest worden als hij of zij geen klachten heeft, maar wel risico heeft gelopen op een besmetting.

    Laat u zich testen bij een particuliere teststraat? Dan zijn de kosten voor eigen rekening. De overheid vergoedt dit niet. Ook de basisverzekering vergoedt de kosten dan niet.

  • Ik heb een rekening van ONVZ gekregen voor (een deel) van de kosten van de COVID-19 test. Klopt dit?

    Heeft uw huisarts of een GGD-arts de test voor u aangevraagd? Dan moet het laboratorium dat uw test beoordeelt de rekening sturen naar de GGD. De overheid vergoedt de test. U hoort hier dus geen rekening van te krijgen. Heeft u van ONVZ toch een rekening ontvangen voor kosten die te maken hebben met een Covid-19 test, neem dan contact met ons op. Wij zoeken graag samen met u uit hoe de rekening van uw test alsnog op de juiste plek terecht komt.

    Heeft uw arts in het ziekenhuis de test voor u aangevraagd? Dan wordt de test niet apart in rekening gebracht. De kosten voor de test zitten dan in de rekening van het ziekenhuis.

  • U moet zich laten testen op het coronavirus voordat u op reis gaat. Wordt dit vergoedt?

    Wilt u zich op eigen verzoek laten testen op het corona-virus? Bijvoorbeeld omdat u een negatieve testuitslag nodig heeft om een ander land binnen te komen? Wij vergoeden dit niet.

Alles over het coronavirus

Meer nieuws rondom corona lezen? Bekijk onze algemene nieuwspagina Alles over het coronavirus.

Heeft u nog vragen?
We staan voor u klaar

Meer contactopties

Over enkele minuten wordt u automatisch uitgelogd. Beweeg uw muis om ingelogd te blijven.