Veelgestelde vragen over het coronavirus

Het coronavirus heeft Nederland bereikt. Wat betekent dit voor u? Bekijk onze antwoorden op veelgestelde vragen.

Laatst gewijzigd: 21 april 2020

ONVZ houdt het nieuws over het coronavirus nauwlettend in de gaten. Kijkt u voor de meest actuele informatie op de website van het RIVM of de Rijksoverheid.

De meestgestelde vragen over het coronavirus vindt u hieronder.

Algemene vragen

  • Wat betekent het coronavirus voor de dienstverlening van ONVZ?

    Vanwege het coronavirus werken onze medewerkers sinds vrijdag 13 maart thuis. Zo willen we verdere verspreiding van het virus tegengaan en het gezondheidsrisico voor onze medewerkers zo klein mogelijk maken. Juist in deze tijden is het namelijk extra belangrijk dat onze dienstverlening overeind blijft en we voor u klaar kunnen staan. Hoewel onze medewerkers elke dag hard werken, kan het zijn dat u soms iets langer moet wachten dan u van ons gewend bent. We vragen om uw begrip hiervoor.

    Heeft u een vraag? Bekijk onze contactmogelijkheden.

  • Wat zijn de symptomen van het coronavirus?

    Mensen met het coronavirus hebben koorts en luchtwegklachten. Denk hierbij aan hoesten, kortademigheid of een longontsteking. Het virus is van mens op mens overdraagbaar. Op dit moment wordt ervan uitgegaan dat 1 ziek persoon gemiddeld 2 andere mensen kan besmetten. Hoe zieker iemand is, hoe meer hij of zij het virus verspreidt.

    Bron: RIVM

  • Hoe voorkomt u verspreiding van het coronavirus?

    Dit zijn de belangrijkste maatregelen die u kunt nemen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen:

    • Probeer waar mogelijk 1,5 meter afstand van elkaar te bewaren (ook bijvoorbeeld bij het boodschappen doen)
    • Blijf thuis bij klachten van neusverkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts
    • Beperk contact met andere mensen
    • Werk zoveel mogelijk thuis of probeer uw werktijden te verspreiden (ook als u geen klachten heeft)
    • Was uw handen regelmatig
    • Hoest en nies in de binnenkant van uw elleboog
    • Gebruik papieren zakdoekjes
    • Schud geen handen

    Contactonderzoek GGD
    Meldt iemand met ziekteverschijnselen zich bij een arts? En denkt de arts dat de patiënt mogelijk het nieuwe coronavirus heeft? Dan treedt er een protocol in werking. De arts vraagt een test aan. Ondertussen wordt de verdachte patiënt in isolatie gehouden. Dat kan in thuisisolatie of door opname in het ziekenhuis. Dat hangt af van de situatie. Als de test positief is, dus als de persoon besmet is, blijft de patiënt in isolatie. De GGD doet dan zogenoemd contactonderzoek. Alle mensen waarmee de patiënt tijdens de besmettelijke periode contact heeft gehad, moeten gedurende de incubatietijd hun gezondheid in de gaten houden. Als zij ziekteverschijnselen krijgen, moeten zij dat aan de GGD melden en begint het verhaal van vooraf aan.

    Bron: RIVM

Vragen over zorg en gezondheid

  • Kan ONVZ nu nog doen aan wachtlijstbemiddeling?

    De ziekenhuizen doen er alles aan om de zorg te kunnen blijven leveren zoals u dat gewend bent. Hierbij staat de kwaliteit van zorg voorop. Een aantal ziekenhuizen heeft te maken met personeel dat in quarantaine moet. Daardoor is er bij die ziekenhuizen minder personeel beschikbaar. Om alle noodzakelijke operaties door te kunnen laten gaan, moeten ziekenhuizen soms geplande zorg afzeggen. Zij kijken daarbij zorgvuldig per patiënt wat de beste oplossing is. Wij volgen dan ook het beleid van de ziekenhuizen. Verder houden zij ons op de hoogte van de actuele ontwikkelingen.

    Goed om te weten
    Wilt u weten wanneer u naar verwachting weer voor geplande zorg naar het ziekenhuis kunt? Bekijk dan de 'urgentielijst medisch-specialistische zorg' op de website van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).

    Heeft u vragen? Neem dan contact op met de ZorgConsulent. Bel 0800 022 14 50 (gratis) op werkdagen van 8.30 tot 17.30 uur, kies voor optie 2.

  • Wanneer moet u contact opnemen met de huisarts?

    Heeft u koorts (meer dan 38⁰ Celsius) en luchtwegklachten, zoals hoesten of kortademigheid? En heeft u contact gehad met een patiënt met het coronavirus of was u de afgelopen 14 dagen in China (inclusief Hongkong), Italië,Iran ofZuid-Korea? Neem dan telefonisch contact op met uw huisarts.

    Was u in een van deze gebieden en heeft u alleen verkoudheidsklachten of verhoging? Blijf dan thuis en zorg dat u zo min mogelijk contact met anderen hebt. Dit kunnen namelijk de eerste klachten zijn van COVID-19, maar het kan ook een verkoudheid zijn. Het is niet nodig om de huisarts te bellen. Worden de klachten erger en krijgt u koorts en luchtwegklachten (hoesten en benauwdheid)? Bel dan de huisarts.

    Bron: RIVM

  • Is het coronavirus gevaarlijk voor kinderen?

    Bij kinderen verloopt een besmetting met het coronavirus over het algemeen mild. Kinderen kunnen een infectie oplopen en anderen besmetten. Maar ze worden over het algemeen niet, alleen kort en niet ernstig ziek.

    Bron: Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde (NVK)

    Heeft uw kind een (ernstige) chronische ziekte? Op de website van Stichting Kind en Ziekenhuis vindt u meer informatie over het coronavirus voor kinderen die zorg nodig hebben.

  • Kunt u nog naar de apotheek voor uw medicijnen?

    In sommige gemeenten geldt een noodverordening en mag u uw apotheek niet meer in. In dat geval krijgt u uw medicijnen via de bezorger of via een medicijnkluis. Heeft u medicijnen nodig? Bel of mail uw apotheek en vraag op welke manier zij uw medicijnen kunnen leveren. Ga niet naar de apotheek als u verkouden bent, moet hoesten of koorts heeft.

    Geen handtekening nodig SMR-formulieren
    Wilt u via uw zorgverlener een formulier ‘Stoppen met roken’ (SMR) naar ons toesturen? Dan is hiervoor tijdelijk geen handtekening van u als verzekerde nodig. Uw zorgverlener vult in plaats daarvan bij de handtekening in: ‘ivm corona geen handtekening’.

    Hamsteren
    Gebruikt u medicijnen op recept en zijn deze bij u binnen 1 tot 2 weken op? Dan kunt u nieuwe medicijnen aanvragen bij uw apotheek. Uw apotheker geeft u uw medicijnen voor maximaal 3 maanden mee. Zo blijft er voor iedereen genoeg.

  • U bent mantelzorger. Waar moet u rekening mee houden?

    Op mantelzorg.nl vindt u het antwoord op de meestgestelde vragen over mantelzorg en corona. Bijvoorbeeld: is het wel verstandig om bij uw hulpbehoevende naaste op bezoek te gaan? Wat als de dagbesteding van uw naaste ineens stopt? Kunt u de thuiszorgorganisatie vragen om taken van u over te nemen? Of wat als de thuiszorgorganisatie u vraagt taken van hén over te nemen?

    Kunt u het antwoord op uw vraag niet vinden? Onze ZorgConsulenten helpen u graag. Zij zijn iedere werkdag bereikbaar op telefoonnummer 0800 022 14 50 (gratis) van 8.30 tot 17.30 uur, kies voor optie 2.

Vragen over uw zorgverzekering

  • U moet een rekening betalen, maar dit lukt niet in een keer. Wat kunt u doen?

    De coronacrisis kan ervoor zorgen dat u op dit moment minder inkomsten heeft. Denkt u hierdoor problemen te krijgen bij het betalen van de premie of medische kosten? Neemt u dan op tijd contact op met ons Service Center. Samen kijken wij dan naar wat voor u een passende betalingsregeling is. U kunt ook direct een betalingsregeling aanvragen via MijnONVZ. Samen komen wij zo tot een passende oplossing in deze moeilijke tijd.

  • Wat vergoedt de basisverzekering precies?

    De basisverzekering vergoedt in Nederland de reguliere zorg voor de behandeling van het coronavirus, ook als u zorgkosten maakt tijdens thuisquarantaine. Houd er rekening mee dat deze kosten eerst worden verrekend met het eigen risico.

  • U wilt zich preventief laten controleren op het coronavirus. Wordt dit vergoed?

    Uw huisarts adviseert of controle nodig is. Is dit het geval? Dan krijgt u de kosten hiervan vergoed vanuit de basisverzekering. Houd er rekening mee dat deze kosten onder het eigen risico kunnen vallen.

  • Bent u verzekerd als u naar het buitenland gaat?

    Gaat u op reis naar het buitenland? Controleer dan altijd voor vertrek het reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken voor uw reisbestemming.

    Reisadvies groen of geel
    Gaat u naar een gebied dat als veilig wordt gezien (reisadvies: groen of geel)? Dan kunt u gewoon gebruikmaken van vergoedingen uit de basisverzekering en uw aanvullende verzekeringen. Ook als het reisadvies verandert als u al op uw bestemming bent.

    Raakt u tijdens uw reis zelf besmet met het coronavirus? Of één van uw reisgenoten? Dan vergoeden de aanvullende verzekeringen Wereldfit en Superfit soms de kosten van extra vervoer of verblijf. Dit kunt u lezen in de uitgebreide voorwaarden Wereldfit.

    Reisadvies oranje of rood
    Reist u naar een risicogebied (reisadvies: oranje of rood)? Dan krijgt u alleen vergoeding vanuit de basisverzekering. Helaas kunt u dan geen gebruikmaken van de vergoedingen uit uw aanvullende verzekering. Ook Wereldfit en Superfit niet. Verandert het reisadvies naar oranje/rood terwijl u al op uw bestemming bent? Dan kunt u ook gebruikmaken van vergoedingen uit uw aanvullende verzekeringen.

    In het buitenland kunnen de zorgkosten soms veel hoger zijn dan in Nederland. De basisverzekering vergoedt maximaal het Nederlandse tarief. Kosten boven het Nederlandse tarief zijn voor uw eigen rekening. Maakt u gebruik van de European Health Insurance Card (EHIC)? Dan bepalen de regels van het land waar u de zorg krijgt de vergoeding.

    Maximaal 180 dagen
    Maakt u gebruik van de vergoedingen uit de aanvullende verzekering Wereldfit of Superfit? Houd er dan rekening mee dat dit alleen geldt voor een verblijf tot maximaal 180 dagen in het buitenland. Komt u door een verplichte quarantaine boven die 180 dagen? Dan vergoeden Wereldfit en Superfit ook de kosten na deze periode. Voorwaarde voor vergoeding is wel dat u op reis bent en niet in het buitenland woont.

    Alarmcentrale
    Heeft u onverwacht zorg of hulp nodig in het buitenland? Neemt u dan contact op met onze alarmcentrale Zorgassistence.

  • Wat wordt vergoed als u in het buitenland in quarantaine moet?

    Bent u in het buitenland en moet u vanwege het coronavirus in quarantaine? Dan kan het zijn dat u niet alle kosten vergoed krijgt. Dit is afhankelijk van uw situatie. Vergeet niet om altijd de alarmcentrale te bellen voordat u zorgkosten in het buitenland maakt.

    Quarantaine in het ziekenhuis
    Moet u in quarantaine in een buitenlands ziekenhuis? Dan vergoedt de basisverzekering uw zorgkosten tot maximaal het Nederlandse tarief. Heeft u een aanvullende verzekering Wereldfit of Superfit? Dan vult die de vergoeding aan tot 100% voor de acute noodzakelijk zorg. De vergoeding van uw aanvullende verzekering geldt niet als u naar een gebied gaat met een negatief reisadvies (oranje of rood).

    Quarantaine buiten het ziekenhuis
    Moet u buiten het ziekenhuis in quarantaine, bijvoorbeeld in een hotel? Dan vergoeden wij deze kosten niet. Ook niet vanuit Wereldfit of Superfit. Behalve als u of uw reisgenoot het coronavirus heeft.

    Mist u door de quarantaine uw vlucht? Of moet u extra kosten maken voor verblijf of telefoon? Ook deze kosten worden niet vergoed door Wereldfit of Superfit. Behalve als u of uw reisgenoot het coronavirus heeft.

    Vervoer en verblijf
    Bent u zelf besmet met het coronavirus? Of één van uw reisgenoten? Dan vergoeden Wereldfit en Superfit soms ook de kosten van extra vervoer of verblijf. Dit kunt u lezen in de uitgebreide voorwaarden Wereldfit.

    Terug naar huis
    Onze alarmcentrale bepaalt of repatriëring voor u mogelijk is. Bij besmetting of verdenking daarvan kan dit niet. Regelt u zelf vervoer? Bijvoorbeeld om terug naar huis te komen of naar een andere regio te reizen? Dan kan het zijn dat wij de kosten van dat vervoer niet (volledig) vergoeden. Mist u door ziekte uw vlucht? Dan vergoeden wij vanuit Wereldfit en Superfit de extra kosten van vervoer. Bent u niet aanvullend verzekerd, dan geldt dit niet.

    Uitzonderingen
    Maakt u gebruik van de vergoedingen uit de aanvullende verzekering Wereldfit of Superfit? Houd er dan rekening mee dat dit alleen geldt voor een verblijf tot maximaal 180 dagen in het buitenland. Komt u door een verplichte quarantaine boven die 180 dagen? Dan vergoeden Wereldfit en Superfit ook de kosten na deze periode.

    De vergoeding van uw aanvullende verzekering geldt niet als u naar een gebied gaat met een negatief reisadvies (oranje of rood).

    Alarmcentrale
    Heeft u onverwacht zorg of hulp nodig in het buitenland? Neemt u dan contact op met onze alarmcentrale Zorgassistence.

  • U wilt zich in het buitenland laten controleren op het coronavirus. Wordt dit vergoed?

    Moet u zich in het buitenland op advies van een arts of de autoriteiten laten controleren? Dan krijgt u de kosten hiervan vergoed vanuit de basisverzekering, maar maximaal tot het Nederlandse tarief. Onze aanvullende verzekeringen Wereldfit en Superfit vergoeden ook de kosten boven het Nederlandse tarief.

    Wilt u zich op uw eigen verzoek laten controleren op het coronavirus? Dan krijgt u de kosten hiervan niet vergoed.

Alles over het coronavirus

Meer nieuws rondom corona lezen? Bekijk onze algemene nieuwspagina Alles over het coronavirus.

Heeft u nog vragen?
We staan voor u klaar

Vragen over corona? Bekijk pagina Alles over coronavirus

Over enkele minuten wordt u automatisch uitgelogd. Beweeg uw muis om ingelogd te blijven.