Ziekenhuizen en medisch specialisten
Bent u medewerker van een ziekenhuis? Of bent u een medisch specialist?
Op deze pagina vindt u alle informatie die u nodig heeft, zoals het vragen van toestemming en het indienen van declaraties.
Toestemming vragen
Voor medisch-specialistische zorg is in een aantal gevallen vooraf toestemming van ons nodig.
Declareren
Medisch-specialistische zorg kunt u rechtstreeks bij ons declareren. Dit doet u via VECOZO.
Overleg over individuele situaties
We werken graag met u samen aan het leveren van goede zorg, juist ook in individuele (zorg)situaties. Als kleine zorgverzekeraar met ruime keuze en vergoedingen kunnen we juist dan soms iets meer bieden dan andere zorgverzekeraars.
Heeft u vragen rondom de inzet van ziekenhuisverplaatste zorg? Over verblijf in een herstellingsoord of zorghotel? Of over transmurale zorgmogelijkheden voor onze verzekerden? Belt u dan met onze ZorgConsulent. Die kan ook meedenken bij (dreigende) knelpunten in bijvoorbeeld de logistiek rondom orthopedische diagnostiek, arrangementen bij heup- of knie-operaties, regio-afspraken voor ouderen op de SEH, in geriatrische revalidatiezorg of eerstelijns verblijf.
Loopt in één van de specialismen de wachttijd voor onze verzekerden op? Neemt u dan ook contact met ons op. Of verwijs onze verzekerden naar onze ZorgConsulent voor wachtlijstbemiddeling.
Meer mogelijkheden met Superfit of Zorgplan
Onze aanvullende verzekeringen Superfit en Zorgplan bieden onze verzekerden extra's bij een ziekenhuisopname. Het gaat om:
- gebruik van een eenpersoonskamer
- aanvullende comfortzorg in het ziekenhuis
- inzet van onze Zorgassistent voor ondersteuning bij de ziekenhuisopname of het regelen van vervoer er naartoe
- ondersteuning bij de overgang naar huis, door inzet van hulpmiddelen in de thuissituatie, tijdelijk verblijf in een zorghotel of herstellingsoord, het regelen van aanvullende hulp (boodschappen, maaltijden, huishouding) thuis etc.
Ook deze aanvullende zorg kunt u rechtstreeks bij ons declareren via Vecozo.
Beschikt uw ziekenhuis over eenpersoonskamers? Kijkt u dan of u wordt genoemd in ons overzicht ziekenhuizen ONVZ Zorgplan.
Vergoedingen
Wilt u weten of de door u gegeven behandeling wordt vergoed? In onze algemene regels en vergoedingen vindt u de voorwaarden die gelden voor onze basisverzekering en aanvullende zorgverzekeringen. Bijvoorbeeld informatie over de belangrijkste indicatievereisten en eventueel noodzakelijke verwijzingen.
Veel geraadpleegde vergoedingen zijn:
Wijzigingen voor 2023
Bent u alleen op zoek naar de wijzigingen voor 2023? Deze vindt u in het wijzigingsoverzicht 2023
Goed om te weten
-
Met de meeste zorgverleners hebben wij tariefafspraken. Niet gecontracteerde zorg vergoeden wij tot maximaal het NZa-tarief in het gereguleerde segment. Voor niet gecontracteerde zorg in het vrije segment geldt dat uw tarief marktconform moet zijn.
-
Administratieve lasten blijven laag als u rechtstreeks declareert. Doet u dit zo snel mogelijk na afsluiting van de dbc-zorgproducten. Dient u declaraties niet in binnen 12 maanden na afsluiting van het dbc-zorgproduct? Dan kunnen we de afhandeling niet garanderen. Heeft u een contract met ons gesloten? Declareert u dan binnen de afgesproken termijnen.
-
Heeft u een patiënt die geen Nederlandse basisverzekering heeft, maar wel een internationale verzekering bij ons? Dan kunt u toch rechtstreeks declareren via Vecozo. We hebben daarvoor een extra informatiedocument opgesteld.
-
Lees meer over controles op pagina Controle protocol.