Controle op Verzekeringsrecht (COV)

Hieronder staan de veelgestelde vragen over Controle op Verzekeringsrecht (COV).

  • Bij welke verzekeraars kan ik terecht voor een Controle op Verzekeringsrecht?

    Een Controle op Verzekeringsrecht (COV) kunt u doen bij alle verzekeraars die zijn toegelaten voor de uitvoering van de Zorgverzekeringswet. Dit kan via internetportaal VECOZO. Het meest actuele overzicht van Zorgverzekeraars waarbij u een COV kunt uitvoeren, vindt u op de website van VECOZO.

  • Ik wil een Controle op Verzekeringsrecht uitvoeren via het VECOZO-portaal?

    Als u online een COV wilt uitvoeren via de VECOZO-website, dan heeft u een VECOZO-certificaat nodig. Dit certificaat zorgt ervoor dat u kunt inloggen op beveiligde delen van de site (met een gebruikersnaam en wachtwoord).

  • Ik wil geautomatiseerd een Controle op Verzekeringsrecht uitvoeren via een elektronisch declaratiebestand, kan dat?

    Via de COV-webservice is het mogelijk om geautomatiseerd, online de verzekeringsgegevens van patiënten te controleren (via COVXML). U hoeft daarvoor niet in te loggen op de website van VECOZO. Informeer bij uw softwareleverancier naar de mogelijkheden van uw declaratieprogramma.

  • Welke versie van de elektronische Vektisstandaard voor COVXML moet ik aanleveren?

    Om een COVXML controle uit te kunnen voeren moet uw declaratiesysteem een verzekerdenbestand aan kunnen maken volgens de Vektis standaard VZ37/VZ38 versie 4. Alle relevante documenten over deze standaard vindt u op de Vektis-website via www.vektis.nl. Vektis is de beheerder van de EI standaard voor COVXML.

  • Het COVXML-bestand (VZ37/VZ38) bevat een veld voor het burgerservicenummer (BSN) van een verzekerde. Hoe kom ik hieraan?

    In het declaratieverkeer zijn de gegevens die u in het COV vindt leidend. Per 1 juni 2009 is het gebruik van het burgerservicenummer in de zorg verplicht. Het BSN wordt op de zorgverzekeringpasjes van de verzekerde vermeld. Het BSN bestaat uit 9 cijfers en is een geverifieerd sofinummer. U kunt het beste aan uw cliënt vragen wat zijn/haar BSN is.

  • Bij een COV van een patiënt krijg ik twee verzekeraars terug. Naar wie stuur ik mijn rekening?

    U kunt het beste uw cliënt vragen bij welke verzekeraar hij/zij verzekerd is. Een andere optie is na enige tijd nog een COV doen. Wellicht zijn de gegevens dan bijgewerkt.

  • Hoe komt het dat ik een gedeelte van mijn patiënten niet via een COV kan vinden?

    Dat kan verschillende oorzaken hebben:  - fouten in patiëntgegevens/verzekerdennummers - achterstanden bij de verwerking van mutaties bij verzekeraars - een verkeerde zoekstrategie - verzekeraars die tijdelijk offline zijn U kunt op een later moment een nieuwe controle doen en op basis van de gevonden patiënten declareren.

  • VECOZO schijnt bepaalde verzekeraars over te slaan wanneer zij niet snel genoeg reageren op een COV-bericht. Wat kan ik hieraan doen?

    VECOZO kan planningen instellen voor het off- en weer online zetten van COV-webservices. Dit kan worden gedaan bij een onderhoudsaankondiging, waardoor een zorgverzekeraar voor een vooraf bepaalde tijd offline zal zijn. Ook kan het voorkomen dat een zorgverzekeraar niet binnen de gestelde termijn van 5 seconden een reactie stuurt op het ontvangen COVXML bestand. Dit voorkomt veel fouten die zorgverleners overlast bezorgen. Ook kan er zo direct worden ingegrepen bij productieproblemen. Uiteraard kan VECOZO de webservices direct weer online zetten als eventuele productieproblemen zijn opgelost. Een half uur nadat de webservice geautomatiseerd offline is gehaald, wordt de webservice weer automatisch online gezet. Het proces begint daarna weer opnieuw, u hoeft geen actie te ondernemen.

Heeft u nog vragen?
We staan voor u klaar

Meer contactopties

Over enkele minuten wordt u automatisch uitgelogd. Beweeg uw muis om ingelogd te blijven.