Meestgestelde vragen over het aanvragen of wijzigen van uw verzekering
Wilt u een zorgverzekering aanvragen bij ONVZ en heeft u daar een vraag over? Of wilt u weten hoe u wijzigingen kunt doorgeven? Hieronder vindt u de meestgestelde vragen op een rij. Als u op de vraag klikt, verschijnt het antwoord.
Aanvragen of wijzigen
-
U kunt uw zorgverzekering tot uiterlijk 31 december 2022 opzeggen. Wilt u een wijziging doorgeven in uw aanvullende zorgverzekering of tandverzekering? Dan kunt u dit doen tot uiterlijk 31 januari 2023.
-
De hoofdverzekerde is de enige persoon op de polis die verzekeringen kan wijzigen via MijnONVZ. U gaat naar MijnONVZ > Mijn status > Mijn verzekeringen en Verzekering wijzigen. Hier kunt u ook wijzigingen voor de medeverzekerde(n) doorvoeren. Via de app is het helaas niet mogelijk om verzekeringen te wijzigen.
Let op: uw kunt uw verzekering alleen wijzigen tussen 12 november 2022 en 31 januari 2023. Gedurende het jaar is het niet mogelijk om uw verzekering te wijzigen.
-
Via de premieberekening op onze website kunt u snel en gemakkelijk een aanvraag bij ons indienen. Komt u er niet uit? U kunt ook telefonisch een aanvraag doen via 030 639 62 22, optie 2.
Let op: een telefonische aanvraag kan even duren, dit is ook afhankelijk van de drukte.
-
Ja, u kunt bij ONVZ gebruik maken van de opzegservice. Wanneer u bij de aanvraag aangeeft dat u wilt overstappen per 1 januari, vragen wij of u bij de vorige verzekeraar ook aanvullende (tand)verzekeringen had afgesloten. Als u ons toestemming geeft om ook uw aanvullende verzekering(en) op te zeggen, hoeft u hier zelf niet meer naar om te kijken. U moet hier dus wel apart toestemming voor geven.
-
Nee, ONVZ werkt niet met wachttijden. Als u bij ons een aanvullende verzekering afsluit, dan gaat deze per 1 januari in. Per deze datum maakt u ook aanspraak op de dekking vanuit uw aanvullende verzekering. Heeft u een aanvullende verzekering aangevraagd met gezondheidsvragen en bent u geaccepteerd? Ook dan geldt de dekking direct vanaf de ingangsdatum.
-
Bent u al verzekerd bij ONVZ?
U kunt uw collectiviteitswijziging doorgeven door een e-mail te sturen naar polisteam@onvz.nl.Bent u nog niet verzekerd bij ONVZ?
Via de premieberekening kunt u een zorgverzekering aanvragen bij ONVZ. Bij de tweede stap kunt u uw werkgever of collectiviteit doorgeven. De korting wordt dan automatisch met uw premie verrekend. Staat uw werkgever of collectiviteit er niet tussen? Dien de aanvraag dan in via het ONVZ ledencollectief en geef uw werkgever of collectiviteit later door via polisteam@onvz.nl. Wij passen dit dan later voor u aan. -
Bij het afsluiten van een verzekering heeft de u, de verzekeringnemer, een bedenktijd van 14 dagen. De verzekeringnemer kan de verzekering per e-mail of brief opzeggen binnen 14 dagen nadat wij het polisblad hebben verstuurd, of, als dat later is, binnen 14 dagen nadat deze het bewijs van de basisverzekering (het polisblad) heeft ontvangen. Als u binnen de bedenktijd opzegt, betekent dit dat de verzekering nooit heeft bestaan. Hierdoor vervalt ook de dekking.
-
Iedereen kan bij ONVZ een basisverzekering afsluiten. Dat geldt ook voor de twee aanvullende verzekeringen die wij bieden, namelijk de Startfit en Benfit. Daarnaast kan iedereen ook gebruikmaken van de tandverzekeringen Tandfit A en B, onze buitenlandverzekering Wereldfit en de OntzorgPlus.
Gezondheidsvragen worden alleen gesteld bij aanvraag voor onze 3 excellente pakketten (Optifit, Topfit en Superfit) en onze meest uitgebreide aanvullende tandverzekering (Tandfit C). Deze vragen gelden voor nieuwe verzekerden en voor huidige verzekerden die deze pakketten willen aanvragen.
-
Onze excellente verzekeringen bieden heel uitgebreide dekkingen. Om ervoor te zorgen dat de premie voor deze verzekeringen ook in de toekomst betaalbaar blijft voor onze verzekerden, moeten we van tevoren weten of u verwacht dat u gebruik gaat maken van bepaalde dekkingen uit deze verzekeringen. Hiermee maken we een onderscheid tussen voorziene en onvoorziene kosten.