Meestgestelde vragen

Meestgestelde vragen over het aanvragen of wijzigen van uw verzekering

Wilt u een zorgverzekering aanvragen bij ONVZ en heeft u daar een vraag over? Of wilt u weten hoe u wijzigingen kunt doorgeven? Hieronder vindt u de meestgestelde vragen op een rij. Als u op de vraag klikt, verschijnt het antwoord.

Aanvragen of wijzigen

  • U kunt uw zorgverzekering tot uiterlijk 31 december 2023 opzeggen. Wilt u een wijziging doorgeven in uw aanvullende zorgverzekering of tandverzekering? Dan kunt u dit doen tot uiterlijk 31 januari 2024.

     

     

  • De hoofdverzekerde is de enige persoon op de polis die verzekeringen kan wijzigen via MijnONVZ.

    Dit kan via 'Mijn verzekeringen' > 'Verzekering wijzigen'. Hier kunt u ook wijzigingen voor de medeverzekerde(n) doorvoeren. Via de app is het helaas niet mogelijk om verzekeringen te wijzigen.

     

    Let op: u kunt uw verzekering wijzigen tussen 12 november 2023 en 31 januari 2024. Gedurende het jaar is het niet mogelijk om uw verzekering te wijzigen.

  • Via de premieberekening op onze website kunt u snel en gemakkelijk een aanvraag bij ons indienen. Komt u er niet uit? U kunt ook telefonisch een aanvraag doen via 030 639 62 22, optie 2.

    Let op: een telefonische aanvraag kan even duren, dit is ook afhankelijk van de drukte.

  • Ja, u kunt bij ONVZ gebruik maken van de opzegservice. Wanneer u bij de aanvraag aangeeft dat u wilt overstappen per 1 januari, vragen wij of u bij de vorige verzekeraar ook aanvullende (tand)verzekeringen had afgesloten. Als u ons toestemming geeft om ook uw aanvullende verzekering(en) op te zeggen, hoeft u hier zelf niet meer naar om te kijken. U moet hier dus wel apart toestemming voor geven.

     

     

  • Nee, ONVZ werkt niet met wachttijden. Als u bij ons een aanvullende verzekering afsluit, dan gaat deze per 1 januari in. Per deze datum maakt u ook aanspraak op de dekking vanuit uw aanvullende verzekering. Heeft u een aanvullende verzekering aangevraagd met gezondheidsvragen en bent u geaccepteerd? Ook dan geldt de dekking direct vanaf de ingangsdatum.

    Uitzondering hierop: per 1 januari 2024 hanteren wij een wachttijd voor nieuwe verzekerden op de Topfit en Superfit voor refertilisatie.

     

  • Een gezondheidsverklaring wordt u voorgelegd als u een van onze excellente verzekeringen van ONVZ Vrije Keuze wilt afsluiten: Optifit, Topfit of Tandfit C. Meer weten over waarom wij dit doen? Dit leest u op onze pagina Gezondheidsverklaringen bij ONVZ Vrije Keuze.

  • Bent u al verzekerd bij ONVZ?
    U kunt uw collectiviteitswijziging doorgeven door een e-mail te sturen naar polisteam@onvz.nl.

     

    Bent u nog niet verzekerd bij ONVZ?
    Via de premieberekening kunt u een zorgverzekering aanvragen bij ONVZ. Bij de tweede stap kunt u uw werkgever of collectiviteit doorgeven. De korting wordt dan automatisch met uw premie verrekend. Staat uw werkgever of collectiviteit er niet tussen? Dien de aanvraag dan in via het ONVZ ledencollectief en geef uw werkgever of collectiviteit later door via polisteam@onvz.nl. Wij passen dit dan later voor u aan.

  • Bij het afsluiten van een verzekering heeft de u, de verzekeringnemer, een bedenktijd van 14 dagen. De verzekeringnemer kan de verzekering per e-mail of brief opzeggen binnen 14 dagen nadat wij het polisblad hebben verstuurd, of, als dat later is, binnen 14 dagen nadat deze het bewijs van de basisverzekering (het polisblad) heeft ontvangen. Als u binnen de bedenktijd opzegt, betekent dit dat de verzekering nooit heeft bestaan. Hierdoor vervalt ook de dekking.

Staat uw vraag er niet tussen?

Staat uw vraag er niet bij of wilt u meer weten? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag verder.

Contact

Heeft u nog vragen? Wij zijn er voor u

Document uploaden

Deel makkelijk een document met ons

Uploaden
Meer contactopties