Meestgestelde vragen

Meestgestelde vragen over uw verzekering

Heeft u vragen over uw verzekering? Of waar u uw polisblad of zorgpas kan vinden? Hieronder vindt u de meestgestelde vragen op een rij. Als u op de vraag klikt, verschijnt het antwoord.

Uw verzekering

  • Bent u als hoofdverzekerde ingelogd op MijnONVZ? Dan vindt u uw polisblad onder 'Mijn status' > 'Mijn verzekeringen'.

    Let op: u kunt uw polisblad over 2023 vanaf dinsdagochtend 15 november zien in MijnONVZ.

  • Heeft u de ONVZ-app gedownload op uw smartphone, dan heeft u automatisch ook de digitale Europese zorgpas (EHIC). Hiermee kunt u noodzakelijke medische zorg krijgen in onder meer de hele EU en Australië. Deze heeft u zo altijd tot uw beschikking. De digitale zorgpas blijft geldig zolang u bij ons verzekerd bent.

    Waar vindt u de digitale zorgpas?

    • In de ONVZ-app vindt u de pas onder de optie: Meer/Digitale zorgpas
    • De zorgpas van een kind onder de 18 vindt u in de Mijn-omgeving en/of ONVZ-app van de hoofdverzekerde
    • Wanneer u op een computer of tablet inlogt in uw Mijn-omgeving, ziet u de zorgpas onder de optie: Mijn status/Digitale zorgpas

     

    Let op: de digitale zorgpas is geen officiële EHIC. Soms accepteren zorgverleners in het buitenland deze digitale pas niet. U kunt dan contact opnemen met ons Service Center op 030 639 62 22. Wij sturen dan een bewijs van verzekering naar de zorgverlener. Neemt u liever toch een fysieke zorgpas mee naar het buitenland? Dan kunt u deze voor vertrek bij ons aanvragen. U ontvangt de pas dan binnen 10 werkdagen gratis thuis. Houdt er rekening mee dat wij de zorgpas altijd sturen naar het adres van de hoofdverzekerde.

  • Heeft u een premieverklaring nodig om aan te tonen dat u voor een bepaalde periode bij ONVZ verzekerd bent geweest en premie heeft betaald? U kunt hiervoor een e-mail sturen naar polisteam@onvz.nl met de reden dat u een verklaring nodig heeft, en de periode waarover de verklaring moet worden opgemaakt. U ontvangt deze dan zo spoedig mogelijk, maar houdt rekening met een verwerkingstijd van 10-15 werkdagen. 

  • Waarom kunt u dit niet bekijken? 

    De persoonsgegevens van elke meeverzekerde vanaf 16 jaar zijn beschermd volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Daarom zijn medische gegevens, zoals details van declaraties, alleen in te zien voor de verzekerde waar het over gaat.

     

    Wat moet er gebeuren om ervoor te zorgen dat u als hoofdverzekerde de medische gegevens kan inzien van de meeverzekerde?
    De meeverzekerde van 16 jaar en ouder moet deze machtiging één keer afgeven via zijn of haar MijnONVZ op de pagina Mijn gegevens.

     

    Goed om te weten
    Een hoofdverzekerde kan de meeverzekerde niet machtigen om medische gegevens in te zien.

     

    Wilt u meer informatie over de bescherming van uw persoonsgegevens?

    Bekijk het Privacy statement
  • De overheid heeft besloten dat de collectiviteitskorting op de basisverzekering per 1 januari 2023 wordt afgeschaft. Dit geldt voor alle zorgverzekeraars. Dit heeft invloed op de premie van verzekerden die in 2022 een collectiviteitskorting op de basisverzekering hadden. Op de aanvullende verzekeringen blijft de collectiviteitskorting wel bestaan. Bijvoorbeeld in de collectiviteit van uw werkgever bij ONVZ. Bereken uw premie om te controleren of uw werkgever een collectiviteit bij ons heeft.

    Als vereniging zonder winstoogmerk doet ONVZ er alles aan om uw premie zo laag mogelijk te houden. Net als eerdere jaren zetten we daarom onze reserves in. Hiermee beperken we de premiestijging voor u.

     

Staat uw vraag er niet tussen?

Staat uw vraag er niet bij of wilt u meer weten? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag verder.

Contact

Heeft u nog vragen? Wij zijn er voor u

Live chat

Ma t/m vr: 8.00 – 20.00 uur

Stel een vraag

Telefoon

Ma t/m vr: 8.30 - 18.00 uur

030 639 62 22
Meer contactopties