Buitenland

Declareren van buitenlandse nota's

Heeft u zorg in het buitenland gehad, dan wilt u bij thuiskomst niet voor vervelende financiële verrassingen komen te staan. Met de tips op deze pagina weet u precies waarop u moet letten bij het indienen van uw buitenlandse zorgnota's.

Wat er op uw buitenlandse nota moet staan

Om uw buitenlandse nota's zo snel mogelijk te verwerken, is het belangrijk dat onderstaande gegeven op uw nota staat. Checkt u dat voor u uw buitenlandse nota's bij ons declareert. 

  • De naam en geboortedatum van de persoon voor wie de kosten zijn gemaakt
  • De naam van de behandelend arts en het specialisme 
  • De notadatum 
  • De behandeldatum 
  • De medische indicatie en een overzicht van behandelingen en onderzoeken
  • De naam, het aantal stuks, het aantal mg of ml en de prijs van elk medicijn
  • Een beschrijving van de kosten of een kostenspecificatie 

Ook moet een buitenlandse nota in het Nederlands, Engels, Duits, Frans of Spaans zijn. Is uw nota in een andere taal, dan kunnen we u om een vertaling vragen. 

 

Waar moet u nog meer op letten?

In het buitenland moet u soms een bedrag vooraf betalen. Als een soort garantie. Vaak krijgt u hiervan een nota, ook wel een voorschotnota genoemd. Deze nota’s kunnen wij niet in behandeling nemen. Wij nemen alleen de definitieve nota in behandeling. Dit is de nota die u na afloop van een zorgbehandeling krijgt. 

 

Wat moet u meesturen met de nota’s?

  • Bij niet-spoedeisende (voorziene) zorg in het buitenland stuurt u het volgende mee:

    • De verwijzing van uw huisarts of behandelend arts, met daarop de reden voor verwijzing
    • Een toelichting waarom u voor deze zorg naar het buitenland bent gegaan
    • Een behandelverslag van uw specialist in het buitenland

    Heeft u vooraf toestemming van ONVZ gekregen voor de behandeling? Dan hoeft u bij de declaratie alleen het behandelverslag mee te sturen.

    Gaat u voor een opname of dagopname naar een buitenlands ziekenhuis of privékliniek? Dan heeft u vooraf toestemming nodig van ONVZ.

    Voor andere niet-spoedeisende (voorziene) zorg in het buitenland adviseren we u ook om vooraf toestemming te vragen. Dan heeft u zekerheid over de hoogte van de vergoeding. 

  • Bij spoedeisende medisch-specialistische zorg in het buitenland stuurt u het volgende mee:

    • behandelverslag van uw specialist in het buitenland
  • Bij medicijnen stuurt u het volgende mee:

    • Het recept: maak van recepten eerst een kopie of foto, want u moet het recept meestal bij de apotheek inleveren
    • Zorg dat van elk medicijn de naam, het aantal stuks, het aantal mg of ml en de prijs op de rekening staan

Hoe stuurt u uw nota's naar ONVZ?

Dat kan eenvoudig online door uw nota te uploaden via MijnONVZ, de ONVZ app of via de website.

Stuurt u uw nota liever per post? Gebruik dan ons declaratieformulier. Vergeet niet op dit formulier deel A 'Buitenlandse kosten' in te vullen. U kunt het formulier dan sturen naar:

ONVZ
Postbus 27
3990 DA Houten

Zo handelen we uw nota af

We handelen u nota af binnen 10 werkdagen nadat we deze ontvangen hebben. Sommige buitenlandse nota's verwerken we automatisch en sommige handmatig. Hierdoor verwerken we uw nota's soms niet op dezelfde dag. 

Goed om te weten

  • Via de ONVZ-app kunt u makkelijk uw nota's naar ONVZ sturen. U kunt ook aangeven of het gaat over medische kosten in het buitenland.

  • De afdeling die uw nota's verwerkt, staat onder verantwoordelijkheid van onze medisch adviseur. En heeft daardoor dezelfde plicht tot geheimhouden van medische gegevens. Wij behandelen uw gegevens vertrouwelijk. Hierover, en over andere privacyregels, vindt u terug op onze website.

  • Als u op vakantie gaat, dan is het goed om te kijken of u ook in het buitenland goed verzekerd bent voor medische kosten. En, of u nog andere dingen moet regelen.

  • Met ONVZ Vrije Keuze Wereldfit en ONVZ Bewuste Keuze Op reis heeft u een uitstekende verzekering voor onverwachte en spoedeisende hulp in het buitenland en voor medisch noodzakelijke repatriëring. Wereldfit vergoedt ook nog eerder terugkeren, een vervangende chauffeur en planbare zorg ziekenhuiszorg in België en Duitsland.

Contact

Heeft u nog vragen? Wij zijn er voor u

Live chat

Ma t/m vr: 8.00 – 20.00 uur

Stel een vraag

Telefoon

Ma t/m vr: 8.30 - 18.00 uur

030 639 62 22
Meer contactopties