Buitenland

Declareren van buitenlandse rekeningen

Heeft u zorg in het buitenland gehad, dan wilt u bij thuiskomst niet voor vervelende financiële verrassingen komen te staan. Met de tips op deze pagina weet u precies waarop u moet letten bij het indienen van uw buitenlandse rekeningen.

Wat er op uw buitenlandse rekening moet staan

Om uw buitenlandse rekeningen zo snel mogelijk te verwerken, is het belangrijk dat onderstaande gegeven op uw rekening staat. Checkt u dat voor u uw buitenlandse rekeningen bij ons declareert.

  • De naam en geboortedatum van de persoon voor wie de kosten zijn gemaakt
  • De naam van de behandelend arts en het specialisme
  • De rekeningdatum
  • De behandeldatum
  • De medische indicatie en een overzicht van behandelingen en onderzoeken
  • De naam, het aantal stuks, het aantal mg of ml en de prijs van elk medicijn
  • Een beschrijving van de kosten of een kostenspecificatie

Ook moet een buitenlandse rekening in het Nederlands, Engels, Duits, Frans of Spaans zijn. Is uw rekening in een andere taal, dan kunnen we u om een vertaling vragen.

Waar moet u nog meer op letten?

In het buitenland moet u soms een bedrag vooraf betalen. Als een soort garantie. Vaak krijgt u hiervan een rekening, ook wel een voorschotfactuur genoemd. Deze rekeningen kunnen wij niet in behandeling nemen. Wij nemen alleen de definitieve rekening in behandeling. Dit is de rekening die u na afloop van een zorgbehandeling krijgt.

Wat moet u meesturen met de rekeningen?

Hoe stuurt u uw rekeningen naar ONVZ?

Dat kan eenvoudig online door uw rekening te uploaden via MijnONVZ, de ONVZ app of via de website.

Stuurt u uw rekening liever per post? Gebruik dan ons declaratieformulier. Vergeet niet op dit formulier deel A 'Buitenlandse kosten' in te vullen. U kunt het formulier dan sturen naar:

ONVZ
Postbus 27
3990 DA Houten

Zo handelen we uw rekening af

We handelen uw rekening af binnen 10 werkdagen nadat we deze ontvangen hebben. Sommige buitenlandse rekeningen verwerken we automatisch en sommige handmatig. Hierdoor verwerken we uw rekeningen soms niet op dezelfde dag.

Goed om te weten

Contact

Heeft u nog vragen? Wij zijn er voor u

Live chat

Ma t/m vr: 8.00 – 20.00 uur

Stel een vraag
Meer contactopties