Jaaah

Wijzigingen zorgverzekering Jaaah 2022

Hoe zit het met jouw zorgverzekering in 2023? Wij hebben alle wijzigingen voor je op een rij gezet

Wijzigingen 2022

  • De overheid heeft het eigen risico gelijk gehouden.

    Wat betekent dit voor u?

    Het verplicht eigen risico blijft in 2022 net als in 2021 € 385

  • De wettelijke eigen bijdragen zijn ook dit jaar aangepast.

    Wat betekent dit voor u?

    Voor hulpmiddelen, mondzorg, geboortezorg en zittend ziekenvervoer geldt een eigen bijdrage.

Andere wijzigingen

  • Gaat u in 2022 naar een niet-gecontracteerde zorgverlener voor ggz? Dan moet u vaker vooraf toestemming aan ons vragen. Namelijk bij alle opnames, behandeling zonder opname met meer dan 35 consulten, gebruik van het geneesmiddel Spravato bij de behandeling.

    Wat betekent dit voor u?

    In 2021 hoefde u alleen vooraf toestemming te vragen als u naar een niet-gecontracteerde zorgverlener ging voor de klinische behandeling van een eetstoornis of verslaving.

     

    Gaat u in 2022 naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dan moet u vaker vooraf toestemming aan ons vragen. Namelijk bij:

    • alle opnames
    • behandeling zonder opname met meer dan 35 consulten
    • gebruik van het geneesmiddel Spravato bij de behandeling
  • Heeft u in 2022 taxivervoer nodig? Dan moet u bij ons vooraf toestemming vragen.

    Wat betekent dit voor u?

    Heeft u in 2022 taxivervoer nodig? Dan moet u bij ons toestemming vragen. Hoe dat werkt, leest u op onze website . Als u van ons toestemming hebt, kan u contact opnemen met Transvision. Zij regelen uw taxivervoer en declareren rechtstreeks bij ons.

    Maakte u in 2021 al gebruik van de dienstverlening van Transvision? En loopt uw toestemming door in 2022? Dan kan u gebruik blijven maken van het taxivervoer van Transvision. Zij zijn nu langer bereikbaar. En u kan uw ritten digitaal boeken. Voor meer informatie daarover kunt u contact opnemen met Transvision. Zij zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 18.00 uur op telefoonnummer 0900 333 33 30.

  • Bij spoedeisende zorg in het buitenland bent u verplicht zo snel mogelijk contact op te nemen met onze alarmcentrale Zorgassistance.

    Wat betekent dit voor u?

    Heeft u in het buitenland met spoed zorg nodig, bijvoorbeeld door een ongeval of een plotselinge ziekte? Dan moet u zo snel mogelijk contact opnemen met onze alarmcentrale Zorgassistance. Zij zijn 24 uur per dag bereikbaar op + 31 88 668 97 77

  • Voor een geplande opname of dagopname in een buitenlands ziekenhuis of privékliniek moet u vanaf 1 januari 2022 vooraf van ons toestemming hebben.

    Wat betekent dit voor u?

    Gaat u voor een geplande opname of dagopname naar een ziekenhuis of privékliniek in het buitenland? Dan moet u voor deze behandeling vooraf onze toestemming hebben.

    Bij een dagopname duurt uw behandeling - met dagverpleging - meer dan twee uur, maar u gaat wel dezelfde dag weer naar huis. Bij een opname blijft u minimaal één nacht in het ziekenhuis.

     

  • Wij vergoeden geen administratiekosten die u maakt omdat u voor de behandeling naar het buitenland gaat. Bijvoorbeeld kosten die het ziekenhuis rekent omdat ze uw dossier uit Nederland moeten verwerken. 

    Wat betekent dit voor u?

    Als u voor zorg naar het buitenland gaat, moet het ziekenhuis soms extra administratiekosten maken. Het ziekenhuis moet bijvoorbeeld uw dossier uit Nederland beoordelen. Misschien moeten zij een aanvraag voor onze toestemming invullen. Of resultaten van de behandeling terugkoppelen aan Nederlandse artsen. Kosten die het ziekenhuis daarvoor rekent vergoeden wij niet.

  • Kiest u voor een geplande behandeling in een EU-, EER-land of Zwitserland met vergoeding volgens de plaatselijke regels? Dan moet u hiervoor een S2-formulier meenemen naar de zorgverlener. Wij verstrekken zo’n S2-formulier vanaf 1 januari 2022 alleen nog als u zorg moet krijgen die in Nederland niet of niet tijdig beschikbaar is. 

    Wat betekent dit voor u?

    Wij geven alleen nog een S2-formulier af als de zorg niet of niet tijdig in Nederland beschikbaar is. Wilt u om andere redenen voor zorg naar het buitenland, dan krijgt u vergoeding volgens de Nederlandse regels en tot maximaal het bedrag dat de zorg in Nederland zou kosten.

  • Ook de physician assistant mag een aantal hulpmiddelen uit de vergoeding Prothesen voorschrijven.

    Wat betekent dit voor u?

    Heeft u een prothese nodig voor armen, handen, schouders, heupen, benen of voeten? Dan mag naast de medisch specialist nu ook een physician assistant het voorschrift verstrekken.

  • In 2022 wordt voor de ggz een nieuwe bekostiging geïntroduceerd: het Zorgprestatiemodel. Het is één systeem voor zowel de generalistische basis-ggz als de gespecialiseerde ggz. Geen ingewikkelde dbc’s, maar eenvoudige regels en duidelijke rekeningen. Met bijvoorbeeld een consult of een overnachting.

    Wat betekent dit voor u?

    Vanaf 1 januari 2022 zullen rekeningen van uw ggz-zorgverlener duidelijker zijn. U kan precies zien op welke datum en met wie u een consult heeft gehad, en hoe lang dat duurde.

     

    Bent u in 2021 gestart met een behandeling die in 2022 doorloopt? Dan sluit uw zorgverlener de dbc of prestatie per 31 december 2021 af en krijgt u nog één keer een rekening op basis van het oude systeem. Op 1 januari 2022 start het nieuwe systeem. Daardoor kunt u te maken krijgen met extra eigen risico. De inhoud van de zorg verandert niet door de nieuwe bekostiging. 

  • 2 groepen geneesmiddelen vallen vanaf 2022 niet meer onder de geneesmiddelen, maar onder de medisch-specialistische zorg. Dat zijn de epoëtines en de G-CSF middelen.

    Wat betekent dit voor u?

    Gebruikt u in 2022 geneesmiddelen uit één van de volgende groepen:

    • Epoëtines, ook wel groeifactoren voor rode bloedcellen
    • G-CSF middelen, ook wel groeifactoren voor witte bloedcellen

     

    Dan brengt de apotheek die niet meer bij u in rekening. Dat doet het ziekenhuis voortaan. Zij zullen de kosten rechtstreeks bij ons declareren (via het dbc-systeem) als medisch-specialistische zorg.

  • Voor lymfeklierkanker is een nieuwe behandeling beschikbaar in een paar expert ziekenhuizen: CAR-T celtherapie. Na de ziekenhuisopname voor deze behandeling moet een patiënt nog 2 weken dichtbij het ziekenhuizen verblijven. Voor patiënten die ver weg wonen, vergoedt de basisverzekering de overnachtingen in bijvoorbeeld een hotel. De vergoeding is maximaal € 77,50 per nacht.

    Wat betekent dit voor u?

    Moet u voor een agressieve vorm van lymfeklierkanker CAR-T celtherapie ondergaan? En woont u ver weg van het ziekenhuis dat u behandelt? Dan vergoedt de basisverzekering in 2022 extra (betaalde) overnachtingen in de buurt van het ziekenhuis tot maximaal € 77,50 per nacht.

  • Voor een 2e serie van 9 behandelingen fysio- of oefentherapie bij een kind tot 18 jaar kunnen in 2022 naast de huisarts en medisch specialist ook een jeugdarts, verpleegkundig specialist en physician assistant verwijzen.

    Wat betekent dit voor u?

    Heeft uw kind fysiotherapie voor een aandoening die niet op de lijst chronische fysiotherapie staat? Dan vergoedt de basisverzekering 9 behandelingen fysio- of oefentherapie. Voor nogmaals 9 behandelingen moet u een verwijzing hebben van een huisarts of medisch specialist. Vanaf 1 januari 2022 mag u die verwijzing ook halen bij een jeugdarts, verpleegkundig specialist of physician assistant.

  • Heeft u in 2022 een gezichtsprothese nodig? Dan moet u daarvoor vooraf toestemming van ons hebben. Wij hadden dit in 2021 niet overal correct vermeld. We hebben het in 2022 gecorrigeerd.

    Wat betekent dit voor u?

    In 2021 stond in de vergoeding Prothese per vergissing vermeld dat geen toestemming vooraf nodig is voor gezichtsprothesen. Dat foutje hebben wij nu hersteld. In 2022 is dus (ook) toestemming vooraf nodig.

Premieachterstand basisverzekering

Bij een premieachterstand beëindigen wij uw basisverzekering niet meer. Wij melden u bij een premie-achterstand van 6 maanden of meer aan voor de regeling wanbetalers bij het CAK. 

Wij adviseren u de nieuwe regels bij niet op tijd betalen van de premie goed door te lezen. Deze vindt u in de Algemene Regels.

Premieachterstand aanvullende verzekering

Betaalt u na 1 januari 2022 de premie voor uw aanvullende verzekering niet tijdig en reageert u niet op betalingsherinneringen? Dan kunnen wij de aanvullende verzekering beëindigen met ingang van de dag waarop de premieachterstand is begonnen. 

Wij adviseren u de nieuwe regels bij niet op tijd betalen van de premie goed door te lezen. Deze vindt u in de Algemene Regels.

Contact

Heeft u nog vragen? Wij zijn er voor u

Document uploaden

Deel makkelijk een document met ons

Uploaden
Meer contactopties