ZakelijkBereken premieEnglish

  • Zeer ruime vergoedingen
  • Advies van ZorgConsulent
  • Klantwaardering 8,2

Actuele vragen

Hieronder vindt u een aantal veelgestelde vragen op een rij. Als u op de vraag klikt, verschijnt het antwoord. Staat uw vraag er niet bij of wilt u meer weten? Neem dan contact met ons op.

Veelgestelde vragen

  • Waar kunt u uw jaaroverzicht vinden?

    In MijnONVZ via Declaraties inzien onder Behandelde Declaraties kunt u uw jaaroverzicht vinden. Via de knop Jaaroverzicht kunt u deze downloaden.

  • U heeft zorgkosten gemaakt. Hoe kunt u deze zorgkosten declareren?

    U kunt uw zorgkosten op vier manieren bij ons declareren. Via de ONVZ app, via MijnONVZ, via onze pagina Direct online declareren of per post. Wilt u per post declareren? Bekijk dan de uitleg op Declareren per post.

  • U moet een rekening betalen maar dit lukt niet in een keer. Wat kunt u doen?

    Het kan voor komen dat u een rekening van ons krijgt en u deze niet in één keer kunt betalen. In deze situatie is het mogelijk om een betalingsregeling met ons te treffen. Wilt u een betalingsregeling treffen? Bekijk dan meer informatie over het aanvragen van een betalingsregeling op onze pagina Betalingsachterstand.

  • Waar vindt u uw zorgpas?

    Heeft u de ONVZ-app gedownload op uw smartphone, dan heeft u automatisch ook de digitale Europese zorgpas (EHIC). Hiermee kunt u noodzakelijke medische zorg krijgen in onder meer de hele EU en Australië. Deze heeft u zo altijd tot uw beschikking. De digitale zorgpas blijft geldig zolang u bij ons verzekerd bent.

     

    Waar vindt u de digitale zorgpas?

    In de ONVZ-app vindt u de pas onder de optie: Meer/Digitale zorgpas
    • De zorgpas van een kind onder de 18 vindt u in de Mijn-omgeving en/of ONVZ-app van de hoofdverzekerde
    • Wanneer u op een computer of tablet inlogt in uw Mijn-omgeving, ziet u de zorgpas onder de optie: Mijn status/Digitale zorgpas

     

    Let op: de digitale zorgpas is geen officiële EHIC. Soms accepteren zorgverleners in het buitenland deze digitale pas niet. U kunt dan contact opnemen met ons Service Center op 030 639 62 22. Wij sturen dan een bewijs van verzekering naar de zorgverlener. Neemt u liever toch een fysieke zorgpas mee naar het buitenland? Dan kunt u deze voor vertrek bij ons aanvragen. U ontvangt de pas dan binnen 10 werkdagen gratis thuis. Houdt er rekening mee dat wij de zorgpas altijd sturen naar het adres van de hoofdverzekerde.

  • Waarom moet u zorg vanuit de basisverzekering betalen?

    De basisverzekering vergoedt de meeste zorgkosten. Maar u moet elk jaar eerst een deel zelf betalen. Dat is het verplicht eigen risico. Wilt u meer uitleg over het verplicht eigen risico? Bekijk dan onze pagina Het eigen risico.

    Goed om te weten
    Soms betaalt u naast eigen risico ook een eigen bijdrage. Dit geldt bijvoorbeeld voor sommige geneesmiddelen, ziekenvervoer, een kunstgebit en een hoortoestel. U betaalt dan eerst de eigen bijdrage. En over het bedrag dat overblijft eigen risico. Wilt u meer uitleg over de wettelijke eigen bijdrage? Bekijk dan onze pagina Eigen bijdrage.

     

  • Heeft u vragen over het coronavirus?

    Kijk voor veelgestelde vragen, informatie en praktische tips op onze pagina Alles over het coronavirus.

Vragen over uw polis

  • Tot wanneer kunt u uw verzekering wijzigen?

    Wanneer u bij ons wilt opzeggen, doet u dit vóór 1 januari 2021. Wanneer u een wijziging in uw aanvullende of tandartsverzekering wilt doorgeven, doet u dit uiterlijk vóór 1 februari 2021.

  • U heeft een Tandfit Preventief aangevraagd. Wanneer ontvangt u de tandenborstel?

    U ontvangt de Sonicare DiamondClean tandenborstel van Philips niet direct na het aanvragen van Tandfit Preventief. Iedere verzekerde heeft namelijk 14 dagen bedenktijd om een verzekering te annuleren. Pas na deze 14 dagen gaat Philips aan de slag met het opsturen van de tandenborstel. Een paar dagen voor u de borstel krijgt opgestuurd, krijgt u van ons een mail hierover. Dus als u de verzekering net heeft aangevraagd: nog heel even geduld. Zodra u van ons een bericht hierover hebt gekregen, kunt u de borstel binnen enkele dagen bij u thuis verwachten.

  • Waarom stellen wij gezondheidsvragen bij onze excellente pakketten?

    Onze excellente verzekeringen bieden heel uitgebreide dekkingen. Om ervoor te zorgen dat de premie voor deze verzekeringen ook in de toekomst betaalbaar blijft voor onze verzekerden, moeten we van te voren weten of u verwacht dat u gebruik gaat maken van bepaalde dekkingen uit deze verzekeringen. Hiermee maken we een onderscheid tussen voorziene en onvoorziene kosten.

     

  • Waar vindt u uw polisblad?

    Bent u als hoofdverzekerde ingelogd op MijnONVZ? Dan vindt u uw polisblad onder 'Mijn status' > 'Mijn verzekeringen'.

  • Waar vindt u uw zorgpas?

    Heeft u de ONVZ-app gedownload op uw smartphone, dan heeft u automatisch ook de digitale Europese zorgpas (EHIC). Hiermee kunt u noodzakelijke medische zorg krijgen in onder meer de hele EU en Australië. Deze heeft u zo altijd tot uw beschikking. De digitale zorgpas blijft geldig zolang u bij ons verzekerd bent.

     

    Waar vindt u de digitale zorgpas?

    In de ONVZ-app vindt u de pas onder de optie: Meer/Digitale zorgpas
    • De zorgpas van een kind onder de 18 vindt u in de Mijn-omgeving en/of ONVZ-app van de hoofdverzekerde
    • Wanneer u op een computer of tablet inlogt in uw Mijn-omgeving, ziet u de zorgpas onder de optie: Mijn status/Digitale zorgpas

     

    Let op: de digitale zorgpas is geen officiële EHIC. Soms accepteren zorgverleners in het buitenland deze digitale pas niet. U kunt dan contact opnemen met ons Service Center op 030 639 62 22. Wij sturen dan een bewijs van verzekering naar de zorgverlener. Neemt u liever toch een fysieke zorgpas mee naar het buitenland? Dan kunt u deze voor vertrek bij ons aanvragen. U ontvangt de pas dan binnen 10 werkdagen gratis thuis. Houdt er rekening mee dat wij de zorgpas altijd sturen naar het adres van de hoofdverzekerde.

  • U bent hoofdverzekerde en u kunt de gegevens niet bekijken van de meeverzekerde. Waarom kunt u dit niet bekijken? En wat kunt u doen?

    Waarom kunt u dit niet bekijken? 
    De persoonsgegevens van elke meeverzekerde vanaf 16 jaar zijn beschermd volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Daarom zijn medische gegevens, zoals details van declaraties, alleen in te zien voor de verzekerde waar het over gaat.

     

    Wat moet er gebeuren om ervoor te zorgen dat u als hoofdverzekerde de medische gegevens kan inzien van de meeverzekerde?
    De meeverzekerde van 16 jaar en ouder moet deze machtiging één keer afgeven via zijn of haar MijnONVZ op de pagina Mijn gegevens.

     

    Goed om te weten
    Een hoofdverzekerde kan de meeverzekerde niet machtigen om medische gegevens in te zien.

     

    Wilt u meer informatie over de bescherming van uw persoonsgegevens? Bekijk dan onze pagina Privacy statement.

Vragen over zorgkosten

  • Waarom moet u zorg vanuit de basisverzekering betalen?

    De basisverzekering vergoedt de meeste zorgkosten. Maar u moet elk jaar eerst een deel zelf betalen. Dat is het verplicht eigen risico. Wilt u meer uitleg over het verplicht eigen risico? Bekijk dan onze pagina Het eigen risico.

    Goed om te weten
    Soms betaalt u naast eigen risico ook een eigen bijdrage. Dit geldt bijvoorbeeld voor sommige geneesmiddelen, ziekenvervoer, een kunstgebit en een hoortoestel. U betaalt dan eerst de eigen bijdrage. En over het bedrag dat overblijft eigen risico. Wilt u meer uitleg over de wettelijke eigen bijdrage? Bekijk dan onze pagina Eigen bijdrage.

     

  • Waar kunt u uw jaaroverzicht vinden?

    In MijnONVZ via Declaraties inzien onder Behandelde Declaraties kunt u uw jaaroverzicht vinden. Via de knop Jaaroverzicht kunt u deze downloaden.

  • U heeft zorgkosten gemaakt. Hoe kunt u deze zorgkosten declareren?

    U kunt uw zorgkosten op vier manieren bij ons declareren. Via de ONVZ app, via MijnONVZ, via onze pagina Direct online declareren of per post. Wilt u per post declareren? Bekijk dan de uitleg op Declareren per post.

  • Waarom past het betalingskenmerk niet in het veld 'betalingskenmerk' als u een rekening wilt betalen?

    Het 11-cijferige kenmerk hoort u in te vullen in het veld 'opmerkingen' of 'omschrijving'. 

  • Kunt u uw eigen risico vooraf gespreid betalen?

    Nee, u kunt het eigen risico niet vooraf gespreid betalen. Kunt u de kosten van het eigen risico even niet in één keer betalen? Voorkom dan dat de rekeningen zich opstapelen. Met een betalingsregeling, na ontvangst van de nota, betaalt u het verschuldigde bedrag in termijnen terug. In MijnONVZ kunt u als hoofdverzekerde een betalingsregeling aanvragen op de pagina 'Financieel overzicht'.

  • Waarom krijgt u een even hoge rekening voor een telefonisch ziekenhuis consult als voor een consult in het ziekenhuis?

    Door corona zijn de regels versoepeld voor een telefonisch ziekenhuis consult. Het telefonische ziekenhuis consult voldoet aan dezelfde voorwaarden als een (herhaal)afspraak op de polikliniek. Er is namelijk geen verschil in de inhoud en tijdsduur tussen een telefonisch ziekenhuis consult en een consult op de polikliniek. Als er in het echt onderzoek gedaan moet worden dan bepaalt de arts dat u een consult in het ziekenhuis nodig heeft.

    Kijk voor meer informatie over ziekenhuis rekeningen op onze pagina Uitleg dbc-zorgproduct.

  • Wat is een begeleidingsgesprek bij de apotheek?

    Als u een nieuw geneesmiddel van de apotheek krijgt bespreekt de apotheker of apothekersassistent met u wat u moet weten over dit geneesmiddel. Dit is onder meer: het gebruik en de werking van het medicijn, de mogelijke bijwerkingen en eventuele bijzonderheden of samenhang met andere medicijnen die u gebruikt. Dit is een begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel. De servicekosten voor dit geneesmiddel zijn hoger dan voor een geneesmiddel dat u al eerder van de apotheek heeft gehad. Deze kosten staan apart op de rekening vermeld als ‘terhandstelling met begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel’.

  • U moet een rekening betalen maar dit lukt niet in een keer. Wat kunt u doen?

    Het kan voor komen dat u een rekening van ons krijgt en u deze niet in één keer kunt betalen. In deze situatie is het mogelijk om een betalingsregeling met ons te treffen. Wilt u een betalingsregeling treffen? Bekijk dan meer informatie over het aanvragen van een betalingsregeling op onze pagina Betalingsachterstand.

Vragen over zorg en gezondheid

  • Heeft u vragen over het coronavirus?

    Kijk voor veelgestelde vragen, informatie en praktische tips op onze pagina Alles over het coronavirus.

  • Zoekt u een ziekenhuis of uw zorgverlener?

    Met de zorgzoeker kunt u zelf zoeken naar bijvoorbeeld een ziekenhuis, zelfstandig behandelcentrum, medisch specialist of een andere zorgverlener binnen een bepaalde afstand van uw woonplaats. Ook kunt u op een bepaalde ziekte of een aandoening zoeken. Bekijk onze Zorgzoeker.

  • Wat is een dbc-zorgproduct?

    In het ziekenhuis wordt voor elke nieuwe zorgvraag een zorgtraject gestart. Het zorgtraject omvat alle activiteiten die in het ziekenhuis zijn uitgevoerd voor de behandeling van uw ziekte of aandoening. Een zorgtraject wordt gedeclareerd met een dbc-zorgproduct. Een ziekenhuisnota wordt samengesteld met deze unieke code, die uw zorgtraject weergeeft. Het bedrag van de ziekenhuisnota is een gemiddelde prijs. Het kan dus zijn dat u maar kort bij de medisch specialist bent geweest. Een dbc-zorgproduct start met een verwijzing en eindigt met de laatste controle. Bekijk voor meer informatie onze pagina Uitleg dbc-zorgproduct.

  • Waarom krijgt u van uw apotheek een goedkoper middel mee en niet meer mijn duurdere merkgeneesmiddel?

    De zorg is de laatste jaren steeds duurder geworden. Om de premie voor alle verzekerden betaalbaar te houden, letten we vanaf 1 januari 2020 nog beter op de kosten van geneesmiddelen. Lees meer informatie op pagina Geneesmiddelen mogen niet onnodig duur zijn.

Heeft u nog vragen?
We staan voor u klaar

Meer contactopties

Over enkele minuten wordt u automatisch uitgelogd. Beweeg uw muis om ingelogd te blijven.