ZakelijkBereken premieEnglish

  • Eersteklas Zorgverzekering
  • Snel geholpen door ZorgConsulent
  • Klantwaardering 8,2

Actuele vragen

Hieronder vindt u de meestgestelde vragen op een rij. Als u op de vraag klikt, verschijnt het antwoord. Staat uw vraag er niet bij of wilt u meer weten? Neem dan contact met ons op.

Meestgestelde vragen

  • Tot wanneer kunt u uw verzekering wijzigen of opzeggen?

    U kunt uw zorgverzekering tot uiterlijk 31 december 2021 opzeggen. Wilt u een wijziging doorgeven in uw aanvullende zorgverzekering of tandverzekering? Dan kunt u dit doen tot uiterlijk 31 januari 2022.

  • U wilt uw verzekering wijzigen. Hoe doet u dat?

    De hoofdverzekerde is de enige persoon op de polis die verzekeringen kan wijzigen via MijnONVZ. U gaat naar MijnONVZ > Mijn status > Mijn verzekeringen en Verzekering wijzigen. Hier kunt u ook wijzigingen voor de medeverzekerde(n) doorvoeren. Via de app is het helaas niet mogelijk om verzekeringen te wijzigen. 

     

    let op: uw kunt uw verzekering alleen wijzigen tussen 12 november 2021 en 31 januari 2022. Gedurende het jaar is het niet mogelijk om uw verzekering te wijzigen.

  • Waar vindt u uw polisblad?

    Bent u als hoofdverzekerde ingelogd op MijnONVZ? Dan vindt u uw polisblad onder 'Mijn status' > 'Mijn verzekeringen'.

  • Waar vindt u uw zorgpas (EHIC)?

    Heeft u de ONVZ-app gedownload op uw smartphone, dan heeft u automatisch ook de digitale Europese zorgpas (EHIC). Hiermee kunt u noodzakelijke medische zorg krijgen in onder meer de hele EU en Australië. Deze heeft u zo altijd tot uw beschikking. De digitale zorgpas blijft geldig zolang u bij ons verzekerd bent.

     

    Waar vindt u de digitale zorgpas?

    In de ONVZ-app vindt u de pas onder de optie: Meer/Digitale zorgpas
    • De zorgpas van een kind onder de 18 vindt u in de Mijn-omgeving en/of ONVZ-app van de hoofdverzekerde
    • Wanneer u op een computer of tablet inlogt in uw Mijn-omgeving, ziet u de zorgpas onder de optie: Mijn status/Digitale zorgpas

     

    Let op: de digitale zorgpas is geen officiële EHIC. Soms accepteren zorgverleners in het buitenland deze digitale pas niet. U kunt dan contact opnemen met ons Service Center op 030 639 62 22. Wij sturen dan een bewijs van verzekering naar de zorgverlener. Neemt u liever toch een fysieke zorgpas mee naar het buitenland? Dan kunt u deze voor vertrek bij ons aanvragen. U ontvangt de pas dan binnen 10 werkdagen gratis thuis. Houdt er rekening mee dat wij de zorgpas altijd sturen naar het adres van de hoofdverzekerde.

  • Wanneer wordt de premie afgeschreven?

    De premie wordt altijd de laatste werkdag van de maand afgeschreven. U betaalt de premie altijd een maand vooruit. Dat betekent dat u in januari de premie voor februari betaalt. Ook als u ervoor kiest om uw premie per jaar te betalen, dan betaalt u de premie op de laatste werkdag van december. 

     

    Wanneer incasseert ONVZ de premie voor 2022?
    Deze wordt rond 29 december 2021 afgeschreven.

    Let op: heeft u eind december uw verzekering afgesloten bij ONVZ, dan schrijven wij uw premie in januari af. Houd er rekening mee dat de premie van februari dan óók in januari geïncasseerd wordt.

     

  • Bij welke aanvullende verzekeringen worden er gezondheidsvragen gesteld?

    Iedereen kan bij ONVZ een basisverzekering afsluiten. Dat geldt ook voor de twee aanvullende verzekeringen die wij bieden, namelijk de Startfit en Benfit. Daarnaast kan iedereen ook gebruikmaken van de tandverzekeringen Tandfit A en B, onze buitenlandverzekering Wereldfit en de OntzorgPlus. Gezondheidsvragen worden alleen gesteld bij aanvraag voor onze 3 excellente pakketten (Optifit, Topfit en Superfit) en onze meest uitgebreide aanvullende tandverzekering (Tandfit C). Deze vragen gelden voor nieuwe verzekerden en voor huidige verzekerden die deze pakketten willen aanvragen.

    Goed om te weten
    Wij hanteren geen wachttijden. Als u een aanvullende verzekering aanvraagt, gaat deze per 1 januari in.

Afsluiten en wijzigen

  • Tot wanneer kunt u uw verzekering wijzigen of opzeggen?

    U kunt uw zorgverzekering tot uiterlijk 31 december 2021 opzeggen. Wilt u een wijziging doorgeven in uw aanvullende zorgverzekering of tandverzekering? Dan kunt u dit doen tot uiterlijk 31 januari 2022.

  • U wilt uw verzekering wijzigen. Hoe doet u dat?

    De hoofdverzekerde is de enige persoon op de polis die verzekeringen kan wijzigen via MijnONVZ. U gaat naar MijnONVZ > Mijn status > Mijn verzekeringen en Verzekering wijzigen. Hier kunt u ook wijzigingen voor de medeverzekerde(n) doorvoeren. Via de app is het helaas niet mogelijk om verzekeringen te wijzigen. 

     

    let op: uw kunt uw verzekering alleen wijzigen tussen 12 november 2021 en 31 januari 2022. Gedurende het jaar is het niet mogelijk om uw verzekering te wijzigen.

  • Hoe kunt u uw zorgverzekering bij ONVZ afsluiten?

    Via de premieberekening op onze website kunt u snel en gemakkelijk een aanvraag bij ons indienen. Komt u er niet uit? U kunt ook telefonisch een aanvraag doen via 030 639 62 22, optie 2.

     

    Let op: een telefonische aanvraag kan even duren, dit is ook afhankelijk van de drukte

  • Als u per 1 januari naar ons overstapt, zeggen wij dan automatisch uw oude verzekering op?

    Ja, u kunt bij ONVZ gebruik maken van de opzegservice. Wanneer u bij de aanvraag aangeeft dat u wilt overstappen per 1 januari, vragen wij of u bij de vorige verzekeraar ook aanvullende (tand)verzekeringen had afgesloten. Als u ons toestemming geeft om ook uw aanvullende verzekering(en) op te zeggen, hoeft u hier zelf niet meer naar om te kijken. U moet hier dus wel apart toestemming voor geven. 

  • Hanteert ONVZ wachttijden voor de vergoeding van de aanvullende verzekeringen?

    Nee, ONVZ werkt niet met wachttijden. Als u bij ons een aanvullende verzekering afsluit, dan gaat deze per 1 januari in. Per deze datum maakt u ook aanspraak op de dekking vanuit uw aanvullende verzekering. Heeft u een aanvullende verzekering aangevraagd met gezondheidsvragen en bent u geaccepteerd? Ook dan geldt de dekking direct vanaf de ingangsdatum. 

  • Heeft uw werkgever een collectiviteit bij ONVZ? Dan ontvangt u korting. Hoe regelt u dat?

    Bent u al verzekerd bij ONVZ? U kunt uw collectiviteitswijziging doorgeven via het contactformulier.

     

    Bent u nog niet verzekerd bij ONVZ? Via de premieberekening kunt u een zorgverzekering aanvragen bij ONVZ. Bij de tweede stap kunt u uw werkgever of collectiviteit doorgeven. De korting wordt dan automatisch met uw premie verrekend. Staat uw werkgever of collectiviteit er niet tussen? Dien de aanvraag dan in via het ONVZ ledencollectief en geef uw werkgever of collectiviteit later door via het contactformulier. Wij passen dit dan later voor u aan.

  • Als u per 1 januari naar ons overstapt en u zich bedenkt, kunt u dan nog opzeggen?

    Bij het afsluiten van een verzekering heeft de u, de verzekeringnemer, een bedenktijd van 14 dagen. De verzekeringnemer kan de verzekering per e-mail of brief opzeggen binnen 14 dagen nadat wij het polisblad hebben verstuurd, of, als dat later is, binnen 14 dagen nadat deze het bewijs van de basisverzekering (het polisblad) heeft ontvangen. Als u binnen de bedenktijd opzegt, betekent dit dat de verzekering nooit heeft bestaan. Hierdoor vervalt ook de dekking.

  • Bij welke aanvullende verzekeringen worden er gezondheidsvragen gesteld?

    Iedereen kan bij ONVZ een basisverzekering afsluiten. Dat geldt ook voor de twee aanvullende verzekeringen die wij bieden, namelijk de Startfit en Benfit. Daarnaast kan iedereen ook gebruikmaken van de tandverzekeringen Tandfit A en B, onze buitenlandverzekering Wereldfit en de OntzorgPlus. Gezondheidsvragen worden alleen gesteld bij aanvraag voor onze 3 excellente pakketten (Optifit, Topfit en Superfit) en onze meest uitgebreide aanvullende tandverzekering (Tandfit C). Deze vragen gelden voor nieuwe verzekerden en voor huidige verzekerden die deze pakketten willen aanvragen.

  • Waarom stellen wij gezondheidsvragen bij onze excellente pakketten?

    Onze excellente verzekeringen bieden heel uitgebreide dekkingen. Om ervoor te zorgen dat de premie voor deze verzekeringen ook in de toekomst betaalbaar blijft voor onze verzekerden, moeten we van tevoren weten of u verwacht dat u gebruik gaat maken van bepaalde dekkingen uit deze verzekeringen. Hiermee maken we een onderscheid tussen voorziene en onvoorziene kosten.

  • U heeft een Tandfit Preventief aangevraagd. Wanneer ontvangt u de tandenborstel?

    U ontvangt de Sonicare DiamondClean tandenborstel van Philips niet direct na het aanvragen van Tandfit Preventief. Iedere verzekerde heeft namelijk 14 dagen bedenktijd om een verzekering te annuleren. Pas na deze 14 dagen gaat Philips aan de slag met het opsturen van de tandenborstel. Een paar dagen voor u de borstel krijgt opgestuurd, krijgt u van ons een mail hierover. Dus als u de verzekering net heeft aangevraagd: nog heel even geduld. Zodra u van ons een bericht hierover hebt gekregen, kunt u de borstel binnen enkele dagen bij u thuis verwachten.

  • Heeft u vóór 1 februari een pakketwijziging bij ons aangevraagd? En heeft u nog niets van ons gehoord?

    Door drukte duurt de verwerking van de pakketwijziging langer dan u van ons gewend bent. U ontvangt een bericht zodra wij uw verzoek verwerkt hebben. Houdt u rekening met een antwoordtermijn van 10 tot 15 werkdagen.

Uw polis

  • Waar vindt u uw polisblad?

    Bent u als hoofdverzekerde ingelogd op MijnONVZ? Dan vindt u uw polisblad onder 'Mijn status' > 'Mijn verzekeringen'.

  • Waar vindt u uw zorgpas (EHIC)?

    Heeft u de ONVZ-app? Dan heeft u automatisch ook de digitale Europese zorgpas (EHIC). Zo heeft u deze altijd bij de hand. Met de EHIC kunt u medisch noodzakelijke zorg krijgen in onder andere de hele EU en Australië. De digitale zorgpas blijft geldig zolang u bij ons verzekerd bent.

     

    Waar vindt u de digitale zorgpas?

    In de ONVZ-app vindt u de pas onder de optie: Meer/Digitale zorgpas
    • De zorgpas van een kind onder de 18 vindt u in de Mijn-omgeving en/of ONVZ-app van de hoofdverzekerde
    • Wanneer u op een computer of tablet inlogt in uw Mijn-omgeving, ziet u de zorgpas onder de optie: Mijn status/Digitale zorgpas

     

    Let op: de digitale zorgpas is geen officiële EHIC. Soms accepteren zorgverleners in het buitenland deze digitale pas niet. U kunt dan contact opnemen met ons Service Center op 030 639 62 22. Wij sturen dan een bewijs van verzekering naar de zorgverlener. Neemt u liever toch een fysieke zorgpas mee naar het buitenland? Dan kunt u deze voor vertrek bij ons aanvragen. U ontvangt de pas dan binnen 10 werkdagen gratis thuis. Houdt er rekening mee dat wij de zorgpas altijd sturen naar het adres van de hoofdverzekerde.

    Wilt u meer informatie over verzekeringsbewijzen? Bekijk dan onze pagina Neem het juiste verzekeringsbewijs mee.

  • Hoe kunt u een premieverklaring aanvragen?

    Heeft u een premieverklaring nodig om aan te tonen dat u voor een bepaalde periode bij ONVZ verzekerd bent geweest en premie heeft betaald? U kunt hiervoor een e-mail sturen naar polisteam@onvz.nl met de reden dat u een verklaring nodig heeft, en de periode waarover de verklaring moet worden opgemaakt. U ontvangt deze dan zo spoedig mogelijk, maar houdt rekening met een verwerkingstijd van 10-15 werkdagen. 

  • U bent hoofdverzekerde en u kunt de gegevens niet bekijken van de meeverzekerde. Waarom kunt u dit niet bekijken? En wat kunt u doen?

    Waarom kunt u dit niet bekijken? 
    De persoonsgegevens van elke meeverzekerde vanaf 16 jaar zijn beschermd volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Daarom zijn medische gegevens, zoals details van declaraties, alleen in te zien voor de verzekerde waar het over gaat.

     

    Wat moet er gebeuren om ervoor te zorgen dat u als hoofdverzekerde de medische gegevens kan inzien van de meeverzekerde?
    De meeverzekerde van 16 jaar en ouder moet deze machtiging één keer afgeven via zijn of haar MijnONVZ op de pagina Mijn gegevens.

     

    Goed om te weten
    Een hoofdverzekerde kan de meeverzekerde niet machtigen om medische gegevens in te zien.

     

    Wilt u meer informatie over de bescherming van uw persoonsgegevens? Bekijk dan onze pagina Privacy statement.

MijnONVZ en app

  • Hoe activeert u de app?

    Via de ONVZ app kunt tegenwoordig veel zaken regelen. U kunt bijvoorbeeld eenvoudig declareren en gegevens wijzigen via de ONVZ app. Daarom is het handig om de ONVZ app te downloaden. Om de ONVZ app te gebruiken moet u eerst de ONVZ app activeren.

    Voor het activeren van de app heeft u een activatiecode nodig. Deze vraagt u zo aan:

    • Open de app en kies 'Activeren via DigiD'
    • Log in bij DigiD met sms-controle of DigiD app
    • De app wordt automatisch gekoppeld aan uw MijnONVZ-account
    • Maak een persoonlijke 5-cijferige pincode aan in de app, waarmee u voortaan op de app inlogt

    Wilt u weten hoe u de ONVZ app moet downloaden? Bekijk dan onze pagina Declareren met de ONVZ app.

  • Hoe logt u in bij MijnONVZ?

    U kunt inloggen bij MijnONVZ via DigiD of via een ONVZ account. Wij adviseren u om in te loggen via DigiD omdat u dan uw volledige gegevens kunt inzien. 

    Wilt u weten hoe u inlogt bij MijnONVZ? Bekijk dan de video op onze Login pagina.

    Heeft u geen DigiD en heeft u voorheen gebruik gemaakt van iDIN? Bekijk dan onze pagina Uitleg over inloggen.

  • Welke zaken kunt u regelen via MijnONVZ en welke via de ONVZ app?

    Via MijnONVZ en de ONVZ app kunt u veel dezelfde zaken regelen. Maar er zit ook verschil in. Zo kunt u bijvoorbeeld een foto maken met de eenvoudig ONVZ app om zorgkosten te declareren. En via MijnONVZ kunt u een pdf uploaden om zorgkosten te declareren. Bekijk onze pagina Digitaal uw zaken regelen om te zien of u MijnONVZ of de ONVZ app nodig heeft.

Betaling van uw premie

  • Wanneer wordt de premie afgeschreven?

    De premie wordt altijd afgeschreven op de laatste werkdag van de maand. U betaalt de premie altijd een maand vooruit. Dat betekent dat u in januari de premie voor februari betaalt. Ook als u ervoor kiest om uw premie per jaar te betalen, dan betaalt u de premie op de laatste werkdag van december. 

    Wanneer incasseer ONVZ premie voor 2022?
    Deze wordt rond 29 december 2021 afgeschreven.

    Let op: heeft u eind december uw verzekering afgesloten bij ONVZ, dan schrijven wij uw premie in januari af. Houd er rekening mee dat de premie van februari dan óók in januari geïncasseerd wordt.

  • Als u kiest voor een kwartaal-, half jaar- of jaarbetaling krijgt u korting op de premie. Hoe regelt u dat?

    U krijgt korting als u niet per maand betaald. Bij een kwartaalbetaling krijgt u 0,5% korting, bij een halfjaarbetaling 1% korting en kiest u voor jaarbetaling dan krijgt u 2% korting op uw premie. Hoe kiest u uw betaaltermijn? 

     

    Bent u al verzekerd bij ONVZ? Dan past u dit snel en eenvoudig aan via MijnONVZ of de ONVZ-app.

     

    Bent u nog niet verzekerd bij ONVZ? Via de premieberekening dient u een aanvraag in voor een zorgverzekering bij ONVZ. In de achtste en laatste stap vragen wij u naar de gewenste betaaltermijn. Vul hier uw gewenste betaaltermijn in.

  • U betaalt een jaarpremie. Moet u nu ook alvast premie betalen voor uw zoon of dochter die gedurende het jaar 18 jaar wordt?

    Ja, dit klopt. Met een jaarpremie betaalt u de premie voor het hele jaar vooruit. Hier krijgt u dan ook de korting over. Wanneer u het bedrag voor uw zoon of dochter echt niet vooruit wil betalen, passen wij de betaaltermijn van de premie voor u aan. Hierdoor wordt de korting op uw premie wel lager.

  • Heeft u uw verzekering gewijzigd? En hebben wij het oude premiebedrag bij u in rekening gebracht?

    Als u een wijziging doorvoert, nadat wij de premie al in rekening hebben gebracht dan brengen wij nog het oude premiebedrag in rekening.

     

    Betaalt u met automatische incasso? Dan wordt het verschil verrekend met de maand erna of wordt het verschil terugbetaald.

     

    Betaalt u met een acceptgiro/betaalverzoek? Dan wordt het bedrag automatisch aangepast in MijnONVZ. U kunt inloggen op MijnONVZ voor de meest recente rekening.

  • Wanneer wordt de jaarbetaling van 2022 afgeschreven?

    De automatische incasso van de jaarpremie vindt plaats rond 29 december 2021.

  • Wanneer ontvangt u de acceptgiro voor de betaling van 2022?

    In de tweede week van december ontvangt u een acceptgiro voor de premie van 2021 (zoals u van ons gewend bent).

Zorgkosten

  • Waarom moet u zorg vanuit de basisverzekering betalen?

    De basisverzekering vergoedt de meeste zorgkosten. Maar u moet elk jaar eerst een deel zelf betalen. Dat is het verplicht eigen risico. Wilt u meer uitleg over het verplicht eigen risico? Bekijk dan onze pagina Het eigen risico.

    Goed om te weten
    Soms betaalt u naast eigen risico ook een eigen bijdrage. Dit geldt bijvoorbeeld voor sommige geneesmiddelen, ziekenvervoer, een kunstgebit en een hoortoestel. U betaalt dan eerst de eigen bijdrage. En over het bedrag dat overblijft eigen risico. Wilt u meer uitleg over de wettelijke eigen bijdrage? Bekijk dan onze pagina Eigen bijdrage.

     

  • Waar kunt u uw jaaroverzicht vinden?

    In MijnONVZ via Declaraties inzien onder Behandelde Declaraties kunt u uw jaaroverzicht vinden. Via de knop Jaaroverzicht kunt u deze downloaden.

  • Hoe kunt u zien hoeveel dekking u nog over heeft van uw vergoedingen?

    U logt in op MijnONVZ en gaat naar Mijn status en Alle declaraties. Hier kunt u filteren op verzekerde en per zorgsoort zien wat er is gedeclareerd. U dient de vergoede bedragen bij elkaar op te tellen en naast de vergoeding volgens de polisvoorwaarden te leggen. Zo kunt u controleren hoeveel vergoeding u nog over heeft per zorgsoort.

  • U heeft zorgkosten gemaakt. Hoe kunt u deze zorgkosten declareren?

    U kunt uw zorgkosten op vier manieren bij ons declareren. Via de ONVZ app, via MijnONVZ, via onze pagina Direct online declareren of per post. Wilt u per post declareren? Bekijk dan de uitleg op Declareren per post.

  • Waarom past het betalingskenmerk niet in het veld 'betalingskenmerk' als u een rekening wilt betalen?

    Het 11-cijferige kenmerk hoort u in te vullen in het veld 'opmerkingen' of 'omschrijving'. 

  • Kunt u uw eigen risico vooraf gespreid betalen?

    Nee, u kunt het eigen risico niet vooraf gespreid betalen. Kunt u de kosten van het eigen risico even niet in één keer betalen? Voorkom dan dat de rekeningen zich opstapelen. Met een betalingsregeling, na ontvangst van de nota, betaalt u het verschuldigde bedrag in termijnen terug. In MijnONVZ kunt u als hoofdverzekerde een betalingsregeling aanvragen op de pagina 'Financieel overzicht'.

  • Waarom krijgt u een even hoge rekening voor een telefonisch ziekenhuis consult als voor een consult in het ziekenhuis?

    Door corona zijn de regels versoepeld voor een telefonisch ziekenhuis consult. Het telefonische ziekenhuis consult voldoet aan dezelfde voorwaarden als een (herhaal)afspraak op de polikliniek. Er is namelijk geen verschil in de inhoud en tijdsduur tussen een telefonisch ziekenhuis consult en een consult op de polikliniek. Als er in het echt onderzoek gedaan moet worden dan bepaalt de arts dat u een consult in het ziekenhuis nodig heeft.

    Kijk voor meer informatie over ziekenhuis rekeningen op onze pagina Uitleg dbc-zorgproduct.

  • Wat is een begeleidingsgesprek bij de apotheek?

    Als u een nieuw geneesmiddel van de apotheek krijgt bespreekt de apotheker of apothekersassistent met u wat u moet weten over dit geneesmiddel. Dit is onder meer: het gebruik en de werking van het medicijn, de mogelijke bijwerkingen en eventuele bijzonderheden of samenhang met andere medicijnen die u gebruikt. Dit is een begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel. De servicekosten voor dit geneesmiddel zijn hoger dan voor een geneesmiddel dat u al eerder van de apotheek heeft gehad. Deze kosten staan apart op de rekening vermeld als ‘terhandstelling met begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel’.

  • U moet een rekening betalen maar dit lukt niet in een keer. Wat kunt u doen?

    Het kan voor komen dat u een rekening van ons krijgt en u deze niet in één keer kunt betalen. In deze situatie is het mogelijk om een betalingsregeling met ons te treffen. Wilt u een betalingsregeling treffen? Bekijk dan meer informatie over het aanvragen van een betalingsregeling op onze pagina Betalingsachterstand.

Zorg en gezondheid

  • Heeft u vragen over het coronavirus?

    Kijk voor veelgestelde vragen, informatie en praktische tips op onze pagina Alles over het coronavirus.

  • Zoekt u een ziekenhuis of uw zorgverlener?

    Met de zorgzoeker kunt u zelf zoeken naar bijvoorbeeld een ziekenhuis, zelfstandig behandelcentrum, medisch specialist of een andere zorgverlener binnen een bepaalde afstand van uw woonplaats. Ook kunt u op een bepaalde ziekte of een aandoening zoeken. Bekijk onze Zorgzoeker.

  • Wat is een dbc-zorgproduct?

    In het ziekenhuis wordt voor elke nieuwe zorgvraag een zorgtraject gestart. Het zorgtraject omvat alle activiteiten die in het ziekenhuis zijn uitgevoerd voor de behandeling van uw ziekte of aandoening. Een zorgtraject wordt gedeclareerd met een dbc-zorgproduct. Een ziekenhuisnota wordt samengesteld met deze unieke code, die uw zorgtraject weergeeft. Het bedrag van de ziekenhuisnota is een gemiddelde prijs. Het kan dus zijn dat u maar kort bij de medisch specialist bent geweest. Een dbc-zorgproduct start met een verwijzing en eindigt met de laatste controle. Bekijk voor meer informatie onze pagina Uitleg dbc-zorgproduct.

  • Waarom krijgt u van uw apotheek een goedkoper middel mee en niet meer mijn duurdere merkgeneesmiddel?

    De zorg is de laatste jaren steeds duurder geworden. Om de premie voor alle verzekerden betaalbaar te houden, letten we vanaf 1 januari 2020 nog beter op de kosten van geneesmiddelen. Lees meer informatie op pagina Geneesmiddelen mogen niet onnodig duur zijn.

Buitenland en reizen

  • Waar vindt u uw zorgpas (EHIC)?

    Heeft u de ONVZ-app? Dan heeft u automatisch ook de digitale Europese zorgpas (EHIC). Zo heeft u deze altijd bij de hand. Met de EHIC kunt u medisch noodzakelijke zorg krijgen in onder andere de hele EU en Australië. De digitale zorgpas blijft geldig zolang u bij ons verzekerd bent.

     

    Waar vindt u de digitale zorgpas?

    In de ONVZ-app vindt u de pas onder de optie: Meer/Digitale zorgpas
    • De zorgpas van een kind onder de 18 vindt u in de Mijn-omgeving en/of ONVZ-app van de hoofdverzekerde
    • Wanneer u op een computer of tablet inlogt in uw Mijn-omgeving, ziet u de zorgpas onder de optie: Mijn status/Digitale zorgpas

     

    Let op: de digitale zorgpas is geen officiële EHIC. Soms accepteren zorgverleners in het buitenland deze digitale pas niet. U kunt dan contact opnemen met ons Service Center op 030 639 62 22. Wij sturen dan een bewijs van verzekering naar de zorgverlener. Neemt u liever toch een fysieke zorgpas mee naar het buitenland? Dan kunt u deze voor vertrek bij ons aanvragen. U ontvangt de pas dan binnen 10 werkdagen gratis thuis. Houdt er rekening mee dat wij de zorgpas altijd sturen naar het adres van de hoofdverzekerde.

    Wilt u meer informatie over verzekeringsbewijzen? Bekijk dan onze pagina Neem het juiste verzekeringsbewijs mee

  • Bent u verzekerd als u naar een land gaat met oranje of rood reisadvies?

    Lees meer over corona en reizen op onze pagina Veelgestelde vragen over het coronavirus.

  • Waar moet u aan denken om goed voorbereid op reis te gaan?

    Gaat u op vakantie of op wereldreis? Zorg dat u goed op de hoogte bent van wat u nodig heeft in het buitenland en waar u voor verzekerd bent. Heeft u het spoednummer bij de hand, uw digitale zorgpas of de juiste vaccinaties? Op onze pagina Goed voorbereid op reis leest u waar u rekening mee moet houden.

  • Wanneer heeft u een verzekeringsverklaring nodig?

    De verzekeringsverklaring is een Engelstalige verklaring. Het is het bewijs dat u een zorgverzekering heeft.

    Voor de volgende landen heeft u een verzekeringsverklaring nodig:

    • Cuba
    • Iran
    • Rusland
    • Venezuela
    • Wit-Rusland
    • Zuid-Afrika (als u meer dan 90 dagen gaat)

    Wilt u meer informatie over verzekeringsbewijzen? Bekijk dan onze pagina Neem het juiste verzekeringsbewijs mee

  • U heeft een verzekeringsverklaring nodig voor uw reis naar het buitenland. Hoe krijgt u deze?

    U kunt in MijnONVZ zelf een verzekeringsverklaring aanvragen. Volg daarvoor onderstaande stappen:
    • log in op MijnONVZ
    • ga in MijnONVZ via het navigatiemenu naar Digitale zorgpas (Mijn status, digitale zorgpas)
    • vul onderaan de pagina het formulier 'Verzekeringsverklaring aanvragen' in

    Als u het formulier 'Verzekeringsverklaring aanvragen' volledig  helemaal heeft ingevuld en verstuurd, dan ontvangt u een e-mail met als bijlage een pdf-bestand van de verzekeringsverklaring.

    Wilt u meer informatie over verzekeringsbewijzen? Bekijk dan onze pagina Neem het juiste verzekeringsbewijs mee

  • Waarvoor bent u verzekerd in het buitenland met onze aanvullende verzekering Wereldfit?

    Met Wereldfit bent u verzekerd voor spoedeisende hulp in het buitenland. Bijvoorbeeld voor repatriëring, eerder terugkomen, opsporing en redding. Er geldt wel een maximale reisduur. U bent verzekerd als u voor maximaal 180 dagen naar het buitenland vertrekt. Houdt u rekening met het volgende:

    • de maximale reisduur van 180 dagen geldt ook als u voor deze periode in het buitenland gaat werken, maar officieel in Nederland blijft wonen én in Nederland voor de basisverzekering verzekerd blijft
    • vertrekt u voor langere tijd, voor werk, vakantie of welke reden dan ook? Dan bent u niet verzekerd, ook niet de eerste 180 dagen. Tussentijds even in Nederland zijn maakt dit niet anders

    Wilt u meer weten over de vergoedingen?
    Bekijk dan de vergoedingen Buitenland: spoedeisende zorg, Wereldfit: repatriëring, Wereldfit: eerder terugkeren, Wereldfit: vergoeding bij overlijden, Wereldfit: vervangende chauffeur.

  • Bent u verzekerd voor repatriëring als u op reis bent?

    Het kan zijn dat u voor bijvoorbeeld (vervolg)behandeling of voor verder herstel ergens anders heen gebracht moet worden. Dat noemen we repatriëring. De aanvullende verzekeringen Wereldfit en Superfit vergoeden deze medisch noodzakelijke repatriëring. Bekijk voor meer informatie de vergoeding Wereldfit: repatriëring.

  • U moet zich laten testen op het coronavirus voordat u op reis gaat. Wordt dit vergoedt?

    Lees meer over corona en reizen op onze pagina Veelgestelde vragen over het coronavirus.

Heeft u nog vragen?
Wij zijn er voor u

Meer contactopties

Over enkele minuten wordt u automatisch uitgelogd. Beweeg uw muis om ingelogd te blijven.