Langdurige zorg en ondersteuning

Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

Het doel van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015) is dat iedereen kan meedoen aan de samenleving. En dat iedereen zoveel mogelijk zelfstandig kan blijven wonen. Heeft u bijvoorbeeld door chronische-, psychische- of psychosociale problemen hulp nodig? Of door een beperking? Dan kunt u volgens de Wmo hulp en ondersteuning krijgen. Bijvoorbeeld huishoudelijke hulp, aanpassingen in uw huis of vervoer in de regio.

De Wmo 2015 wordt uitgevoerd door alle gemeenten in Nederland.

Hoe vraagt u hulp en ondersteuning uit de Wmo 2015 aan?

Wilt u hulp of ondersteuning uit de Wmo 2015 aanvragen? Neem dan contact op met het Wmo-loket van uw gemeente. De contactgegevens staan op de website van uw gemeente.

De gemeente beoordeelt uw aanvraag. Vaak komt een deskundige van de gemeente bij u thuis en bekijkt uw (thuis)situatie. Ook neemt de deskundige contact op met bijvoorbeeld uw partner of familieleden. Daarna bespreekt de gemeente alle mogelijkheden met u.

Persoonsgebonden budget of zorg in natura?

U kunt op 2 manieren hulp en ondersteuning vanuit de Wmo 2015 ontvangen. Via:

  • een persoonsgebonden budget, of
  • zorg in natura

Kiest u voor zorg in natura? Dan regelt de gemeente de hulp en de administratie.

Kiest u voor een persoonsgebonden budget? Dan moet u zelf de hulp en ondersteuning inkopen. En ook de administratie bijhouden. Ook moet u bij uw aanvraag duidelijk uitleggen waarom u kiest voor een persoonsgebonden budget. Daarnaast moet u uitleggen waarom u geen zorg in natura wilt. De gemeente beslist uiteindelijk of u wel of geen persoonsgebonden budget krijgt.

Moet u een eigen bijdrage betalen?

Soms moet u een eigen bijdrage betalen voor hulp en ondersteuning uit de Wmo. Dit verschilt per gemeente.

Goed om te weten

Wilt u advies van een ZorgConsulent?

Onze ZorgConsulenten helpen u graag met meer informatie en advies. U kunt een 
terugbelverzoek achterlaten. Dan wordt u teruggebeld op de tijd die u aangeeft.


Voor vragen over vergoedingen kunt u de vergoedingenpagina’s raadplegen. Komt u er niet uit,
dan kunt u contact opnemen met ons Service Center. De snelste manier is via live chat.

Contact

Heeft u nog vragen? Wij zijn er voor u

Live chat

Ma t/m vr: 8.00 – 20.00 uur

Stel een vraag

Telefoon

Ma t/m vr: 8.30 - 18.00 uur

030 639 62 22
Meer contactopties